Manado en Tomohon - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Manado en Tomohon - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Manado en Tomohon

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

22 September 2009 | Indonesië, Batavia

Hoi hoi allemal
Net terug van een aantal dagen in de bergen(slechts 35 km van manado vandaan)een heerlijke koele temperatuur en tidur (slapen) onder een deken!. Ik ben 5 dagen in het stadje tomohon geweest bekend hier als de "bloemenstad" klopt de hele hoofdstraat is bezaaid met bloemisten en plant verkopers. Ik vind een leuke bungalow vlakbij een vulkaan, en er is gelukkig warm water!!Smiddags een boedistische gemeenschap bezocht.De baas van de bungalows vertelde me dat er 1 dorp verder een nederlandse boeder woont die daar een tehuis runt voor 25 zeer zwaar verstandelijk en gehandicapte kinderen.dit is natuurlijk niet tegen dovemansoren verteld. De volgende dag ben ik op zoek gegaan naar broeder Han! Na lang zoeken.lopen en een eind achter op de motor (ojek)eindelijk broeder Han gevonden. Broeder han is van de congregatie van de broeders van onze lieve vrouw der zeven smarten uit amsterdam. Een ontzettend aardige en praktisch ingestelde man, hij heeft me het huis laten zien, direct opvallend detail het is er heel erg schoon (iets dat in indonesie lang niet altijd het geval is). Hij is erg trots op "zijn" huis, heeft een aantal mensen in dienst en heeft zelfs een opleiing gestart voor fysiotherapie. De grote geldstroom komt uit Nederland,(stichting Yamuru-amsterdam) gouvernement van Indonesie geeft erg weinig geld.Br. Han werkt al 35 jaar in sulawesi is een echte bouwpastoor,we hebben elkaar veel te vertellen.Het volgende project wat br.Han gaat opstarten is opvang voor straat kinderen (een probleem wat in indonesie steeds groter wordt)Inmiddels is er zelfs n nieuwe congregatie ontstaan in tomohon, het heeft bijna dezelfde naam als in nederland. Twee oudere indonesische broeders hebben de leiding,er zijn nu al 10 jongere broeders, ook met hun heb ik kennis gemaakt. ze behouden de indonesische identiteit!
Op zaterdag naar de overvolle markt (pasar pagi) in tomohon.Wat een enorme drukte. werkelijk alles wordt aangeboden van vleermuizen (hier een lekkernij)tot geroosterde honden!!!
Ik schrik me iedere keer weer dood als ik zo'n geroosterd beest zie.het vlees schijnt erg lekker te zijn en ze vinden mij maar vreemd dat ik het niet eens ns wil proberen!!Veel fruit gekocht, 5 bananen voor 21 cent,en rambutan.Op zondag naar een klein meer iets verder de bergen in, je stapt in 2 microlets en je bent er. Dit meer heet danau linow. Het is een sulfiet meer (niet in zwemmen dus!!)het water veranderd steeds van kleur als het zonlicht veranderd, erg mooi om te zien.Hier gaan op zondag veel mensen heen uit manado om even weg te zijn uit de hitte van de stad.Hier heerlijke snacks (pada's) gegeten.Savonds "echt" minahassa voeding gegeten erg pedis (heet) maar wel erg lekker!Ik vraag wel iedere keer of er geen hond bij zit, want je krijgt behoorlijk wat gerechten op de tafel.Maandag naar het meer Tondano, en een flinke hike gemaakt daar in de bergen/bossen.Een gids met auto voor de ochtend genomen kost je 100.000rp (ongeveer 8 euri)Het hele meer rond gereden, op veel plaatsten gestopt.er is een dorpje dat alleen maar uit pottenbakkers bestaat (en als zoon van en broer van pottenbakkers)heeft dat natuurlijk mijn belangstelling.Ben meteen helemaal terug in mijn jeugd zoals mijn broers en vader vroeger de oven stookten om de potten rood te krijgen gebeurd hier nog steeds hetzelfde.De minahassa zijn ontzettend vriendelijke mensen en willen je alles goed uitleggen. Ik heb oudere minahassa ontmoet die vlekkeloos accentloos nederlands spreken(ze vertellen dat minahassa vroeger de 12e provincie van nederland werd genoemd).Bij terugkomst bij mijn bungalow kennis gemaakt met een zeer struise amerikaanse die in thailand woont, ze beklimt alle bergen die ze tegen komt en is inmiddels 66!!(doet me goed om te horen en te zien want ik word zelf volgende week 63)ook nog een jonge duitse vrouw ontmoet, we hebben een gezellige avond amen gehad.Nu ben ik dus weer terug in manado (heet,heet,panas!)en blijf hier hoogstwaarschijnlijk tot zondag,ik heb een lijst gemaakt van hetgeen ik nog wil zien in de buurt van manado, ben al met al lang in noord sulawesi gebleven,was niet direct de bedoeling.had ook nog wat dagen naar yogyakarta (java) willen gaan,maar noordsulawesi (minahassa) is gewoon heel leuk en goed om te zijn! Zondag vlieg ik heel vroeg van manado naar jakarta,moet daar een paar uren wachten, vlieg dan door naar hongkong daar 4 uren wachten en dan door naar amsterdam waar ik op maandagmorgen om ongeveer 0.6.30 uur aankom.Sulawesi is een zeer interressant eiland om op vakantie te gaan, niet te vergelijken met java,bali, of sumatra. Eiland staat op zich,men praat ook niet veel over de andere "eilanden" Duidelijk verdeeld in 3 mensengroepen,in het zuiden de boeginesen(visserij)in het centraal gedeelte de toradja(met hun zo eigen gebruiken,christelijk maar daain ingebet hun aministische rituelen)en in het noorden de minahassa (visserij en landbouw)Het eiland is nog niet echt ingesteld op het toerisme maar dat is tevens ook de charme van het land.Verder struikel je over de geradja (kerken)zowel katholiek en zeer veel afgescheiden protestante kerken.(pinkstergemeente,immanuel en hoe ze ook allemaal mogen heten)Moslims zijn zeker in het midden en in het noorden in de minderheid tov de christenen.Het eten is er heerlijk je moet aleen durven te proberen, heb ik glukkig geen moeite mee. Slechts 1 dag diarrhee gehad van de 6 weken!
Kort maar krachtig
: Het was een prachtige reis en een hele fijne ervaring!!
Salamat pagi sulawesi!!!

  • 22 September 2009 - 08:10

    Thea:

    Jij doet zo toch wel weer even geweldige ervaringen op!
    En wij maar ploeteren hier ;o))!
    Kijk nog even goed uit en fijne terugreis!
    x T

  • 22 September 2009 - 10:52

    Mary:

    Hee Lambert,

    Geweldig al die verhalen.
    Ben benieuwd naar de foto's die erbij horen.

    Ik wens je nog hele fijne dagen toe en een hele goede thuisreis.

    XXXjes Mary

  • 22 September 2009 - 12:19

    Barbara:

    Ha Lambert,

    Heerlijk verhaal weer van je ! Wat bijzonder dat broeder Han een tehuis heeft voor verstandelijk gehandicapten - dat is echt iets heel nieuws in Indonesie. Op Bali medewerkers van een zelfde soort huis gesproken en die vertelden me dat het echt iets nieuws is. De gewoonte is om gehadicpte kinderen, zowel geestelijk als lichamelijk, thuis en verborgen te houden. het is de straf van de goden omdat de ouders iets slechts hebben gedaan of iets nagelaten. Kortom: een gehadicapt kind is iets om je voor te schamen. En dan, in de rimbu, vind jij broeder Han ! En weer heel veel moois en lekker eten (Brani! Pedis !) zonder hond, en ook nog mensen die Nederlands spreken !
    Gelijk heb je om langer in de buurt van Manado te blijven-je bent er nu ! Yogya maar weer een andere keer. Je laatste dagen in Indonesie alweer. Lijkt me ook erg leuk om Hongkong eens te bekijken - veel plezier daar ! Heel goede terugreis en wat zal het heerlijk zijn iedereen weer te zien straks !

    Selamat jalan ! Veel groeten, Barbara

  • 22 September 2009 - 21:15

    Hoi Broer,:

    Alweer je laatste verslag gelezen wat heb je veel gedaan en gezien,maar we zijn ook blij om je weer terug te zien.Nog een paar fijne dagen en een hele goede terugreis.Heel veel lieve Gr. Toon & Riekie.

  • 23 September 2009 - 11:01

    Tinie:

    Welkom weer hier in Holland. het zal wel weer even wennen zijn naar zo'n fantastische reis in Sulawesie met zijn verhalen en jouw avonturen.
    Het is een geweldig eiland.

    Ik ben maandag weer begonnen met werken maar dat zal nog wel een "ver van mijn bed show" zijn voor je.

    een "nl" groet

  • 23 September 2009 - 23:18

    Mariet:

    Hoi Lambert,

    Van Tinie kreeg ik je site door. Het lukte mij niet om naar het door jou opgegeven emailadres te mailen.

    Gezellig om jouw verslagen te lezen.
    Wij waren ook enkele dagen in Tomohon.
    Nu alweer 5 dagen thuis, maar voorlopig nog heerlijk vakantie, alle tijd om na te genieten en om weer te wennen!

    Flores was zeer bijzonder, vooral de vulkaan en haar 3 kratermeren.
    In Bajawa waren de tradititionele dorpen weer bijzonder, de weg er naar toe was soms heel slecht. De schokbreker van de brommer begaf het en werd gespalkt.

    In java was de Ijenvulkaan zeer indrukwekkend. Verbijsterend om te zien onder welke omstandigheden de zwaveldragers moeten werken.

    Ik wens je nog prettige dagen toe in Manado en een goeie terugreis.
    Groetjes Mariet


  • 26 September 2009 - 11:59

    Veldt RIA:

    hALLO lAMBERT, wat een belevenissen,dan hebben we hier maar een saai leventje maar daar ben ik ook tevreden mee. Hopelijk krijg je dit berichtje nog in ieder geval een heel goede reis terug en spoedig tot horens. Ria en Leo

  • 28 September 2009 - 08:01

    Barbara:

    Onderstaand mailtje kon ik, heel gek, niet naar je gewone mailadres sturen. het was een versierde kaart omdat je jarig wordt deze week (als ik het wel heb) Hopelijk lees je dit bericht nog:

    Selamat pagi lambert,

    Dan selamat datang di Belanda !

    Vandaag land je weer op Hollandse bodem - wat zal het heerlijk zijn om je kinderen en kleinkinderen weer in je armen te sluiten, hun verhalen te horen, jouw verhalen te vertellen. Je vrienden, bekenden, je huis en je tuin.: lekker thuis! Vandaag voelt alles vast vertrouwd en ook een beetje vreemd. Je hebt zoveel meegemaakt dat het wel moet voelen alsof je een jaar bent weggeweest. Ik heb weer genoten van de brieven en ze met verbazing en bewondering voor je lef, je openheid en nieuwsgierigheid gelezen. Wat mij, en misschien jou ook, het meest bijbleef, zijn je ontmoetingen met mensen - bijzondere mensen, bijzondere ontmoetingen.
    Niet terugmailen want na zo'n reis komt er altijd zoveel op je af. We spreken elkaar of mailen een andere keer, toch? Eerst een beetje thuiskomen en weer wennen en........................je verjaardag vieren !

    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag !!!!!


    Tenminste: ik begrijp uit een van je brieven dat je deze week jarig bent.

    Heel fijne dag met iedereen die je zo lang hebt moeten missen en die jou hebben moeten missen. Geniet nog heel lang na. Deze weer heel geweldige reis zal je vast nog lang bijblijven.

    Veel groeten, Barbara

  • 28 September 2009 - 12:06

    Mariet Raedts:

    Hoi Lambert,

    Jij bent de 29e september jarig?
    Alvast van harte proficiat.
    Ik hoop dat je een

    Groetjes
    Mariet Raedts

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 106339

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: