Van amsterdam naar manado - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Van amsterdam naar manado - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Van amsterdam naar manado

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

06 Maart 2010 | Indonesië, Batavia

Hallo lieve mensen.
Ben morgen alweer 1 week in sulawesi.Ben nu gewend aan het echt heel hete weer!De reis naar indonesie(sulawesi)is zoals altijd slopend.Precies 26 uur van mijn huisdeur tot aan het hotel in manado.Nacht overslaan,. eerste nacht in indonesie slecht slapen,en dan ff acclamatiseren.Dit heb ik de eerste 2 dagen gedaan.Ik ben inmiddels van hotel gewisseld. Ik ben nu in hotel minahassa,dat geleid wordt door een oude dame "tante Lies" zij en ook haar nicht spreken vloeiend nederlands,en laten dit ook graag horen.Ze hebben mij hun mooie kamer laten zien, helemaal indonesisch en echt tempo doeloe!!
Inmiddels heb ik gezien op de tv dat er grote protestdemonstraties zijn in jakarta,zoals altijd speelt hier corruptie een rol in, er staat een bank op omvallen,de president was destijds hoofdbestuurder van deze bank en heeft de bank 3 triljoen roepia gegeven en dit niet aangegeven,dit wordt hem nu natuurlijk enorm aangerekend, het volk is woedend en terecht,grote berricades in de straten van jakarta,bandung,makassar(sulawesi)maar de zon is toch weer gewoon opgekomen hoor en hoe!Afgelopen donderdag met gids en auto hoog de minahassa ingetrokken.2 doelen vandaag,De steen der hulpe(dit is de steen die jij bedoelde Jolanda O)in watupinabetanga en het natuurreservaat tongkoko.De rit naar de steen der hulpe gaat via Tomohon verder langs prachtige sawa;s (rijstvelden)naar Langoon.De steen der hulpe wordt beschouwd als de sterkste spirituele plek van de minahassa(bevolking van noord-sulawesi).Door de eeuwen heen is gebleken dat dit punt ook erg belangrijk is voor de politiek en voor de leiders van de minahassa.Sam Ratulangi(een van de grote onafhankelijkheidsstrijders)smeekte bij deze steen om de onafhankelijkheid van Indonesie.Toen dit in 1949 een feit werd is er bij deze steen een grote bijeenkomst gehouden om de pasgevormde republiek indonesia te zegenen.Er staan pictogrammen op de steen,maar deze zijn niet meer te ontcijferen.Vooral bij volle maan maar ook op andere dagen en nachten worden hier nog steeds ceremonien gehouden,die gepaard gaan met het offeren van kippen en varkensMensen komen hier om de geesten van hun overleden voorouders te consulteren.Ik vond het een indrukwekkende plek!
In de buurt zijn veel zwavelhoudende bronnen.Verder naar het noordelijke punt van het eiland sulawesi naar het tangkoo reservaat.Ik heb tijdens deze jungletocht zwarte apen gezien zwarte wilde varkens. Het beroemde spookbeestje met zijn/haar grote ogen heb ik niet gezien,hij/zij zat hoog in een holle boom en wenste er niet uit te komen,wel hebben we zijn lange staart gezien.
Gisteren naar Br.Han geweest in Tomohon.Ik had om 0.7.45 u afgesproken met een taxichauffeur,maar zoals zo vaak de taxi komt niet opdagen.Niet getreurd je leert daar mee leven en gaat gewoon met een andere taxi.Ik ben precies om 9 uur in Tomohon en wordt ontvangen in een teamvergadering van zo'n 12 mensen.Br.Han heet mij op zn indonesisch en later op zijn nederlands van harte welkom.Het grote item van de agenda van vandaag is het 25 jarig bestaan van de projecten die Br.Han heeft opgestart te weten het gezinsvervangend tehuis voor verstandelijk gehandicapten, een academie voor fysiotherapie en een tuinproject.Een aantal woorden van de vergadering versta ik maar de rest gaat langs mij heen. Men is bezig om een jubileum in elkaar te zetten wat begin juni start en wordt uitgesmeerd over 2 maanden,ook de bisschop van manado komt!Br.Han heeft na de vergadering veel tijd ingepland voor mij om alle projecten te gaan bekijken,ook, lunchen we samen Allereerst het gezinsvervangend tehuis(dit heb ik in september voor de eerste keer gezien)het valt me weer op hoe schoon en professioneel alles er uit ziet.Er wonen 30 dubbelgehandcapte kinderen merendeel zit in een rolstoel.Sommige kinderen reageren op mijn komst door hard te gillen of hard te lachen. De kinderen vinden het heerlijk om heel hard met hun rolstoel te worden geduwd, dit hebben we gedaan,de kinderen gilden van plezier!!De academie voor fysiotherapie is eigenlijk aan uitbreiding toe maar zoals altijd is er natuurlijk een groot geldgebrek.
Het tuinproject bestaat vooral uit het kweken van paprika/pepers/aardbeien ed.De opbrengst moet voldoende zijn om de kosten te dekken.Hier werken een aantal jongeren die begeleiding nodig hebben om te kunnen werken in deze tuin.In principe hebben we de afspraak gemaakt dat ik aankomende halfoktober tot half december mee kom assisteren in de tuin.Ik doe dit samen met Br.Albertus een jonge indonesische religieus.Onderdak en voeding moet ik zelf verzorgen, dit is geen enkel probleem,in zowel Tomohon als manado zijn voldoende bungalowtjes en hotels.Ik blijf hoogstwaarschijnlijk nog tot maandag in manado, en wil dan met de boot vertrekken naar het eiland bunaken om daar lekker te gaan luieren en snorkelen.
Rob en mennie welkom in het "koude" holland na een heerlijke vakantie in costa rica.
Tos schrijfs.
sampai jumpa.



  • 06 Maart 2010 - 08:55

    Yolanda:

    hoi lambert,
    mooie trip, manado staat nu toch weer op mijn lijstje voor komend half jaar. En haha, je bent nog maar een week weg of je hebt alweer een plan voor oktober. Fijn!! Dat brengt rust in het hart...


  • 06 Maart 2010 - 14:37

    Barbara:

    ha die Lambert,

    Fijn om te lezen dat je de heel grote reis weer goed doorstaan hebt en ook dat je niet verwikkeld bent geraakt in die demonstraties vanwege dat gedoe met die Century Bank. Wat heb je al veel gedaan en beleefd ! Zo leuk dat je ons elke keer zo uitvoerig op de hoogte houdt. Erg interessant wat je schreef over ''de steen der Hulpe''
    Erg fijn dat je zo goed ontvangen bent door Broeder Han, was het geen fijn weerzien ? En wat heeft deze broeder veel hulpprojecten opgezet.....geweldig! En ook gezellig dat je in oktober daar dus aan de slag gaat ! Daar hoopte je toch op ? Fantastisch gewoon.
    Ik kan me voorstellen dat je na deze enerverende week verlangt naar wat rustigjes snorkelen in een azuurblauwe zee. Pas op dat je niet weer zo vreselijk verbrandt , he ?!
    Hier alles goed. Niets te melden, gewoon z'n gangetje.
    Wel veel gedoe in de politiek maar dat lijkt je nu vast heel ver weg en laat dat ook maar ver weg blijven.
    Geniet met volle teugen !
    Sampi jumpa en hartelijke groeten, Gino en Barbara

  • 07 Maart 2010 - 19:08

    Mir & Thomas:

    Hoi paps, en hoi Opa poes... Wat een verschil van temp weer met jou daar! hier weer zo koud met overdag 1-2graden, het moeten er 9 zijn volgens het journaal, en hetjournaal heeft gelijk zegt Thomas want dat zegt de juf hahaha. Hier alles goed, en wat Barbara schrijft klopt alleen de politiek staat op zijn kop maar dat wist je al toen je ging. Gisteren hebben Thomas en ik in de bosvijver de vissen zien drijven .... dus ze sliepen toch niet mama zei thomas al. Hij zei meteen, oh dan moeten we opa poes even bellen dat ze niet meer slapen maar dood zijn mama! Ondanks de kou was het heerlijk in het bos en in de zon prachtig Hollands weer. Morgen moeten wij weer werken en naar school. Gek de eerste week zit er al weer op! tijd gaat hard.
    veel plezier en tot horens/schrijfs
    liefs van ons en een dikke knus (knuffel & een kus samen had Thom bedacht :-))

  • 07 Maart 2010 - 21:39

    Esther Elkerbout:

    Lambert, een mooi verslag, zeker ook omdat je nhet verslag van je vorige reis erbij hebt gelaten, dan zie je ook wat je vroeger hebt meegemaakt en ontdekt.
    Heel veel goeds!

  • 08 Maart 2010 - 07:56

    Thea:

    Oeps...........lieve Lambert, het was me helemaal ontgaan dat jij alweer met je bips in het mooie weer zit!
    Mijn hotmail lees ik niet zo vaak, vandaar achterstallig onderhoud ;o))
    Als je alle reisverslagen uitprint heb je wel een mooi reisboek geschreven om uit te geven! Fijne gezonde reis, liefs Thea (en Ronald uiteraard)

  • 11 Maart 2010 - 17:30

    Beate:

    Hoi Lambert,

    mooi, je verslag van je reis. Hier is het stervenskoud!!!!! Ben jij in mei/ midden juni weer terug?
    groetjes en nog heel veel reisplezier.

  • 13 Maart 2010 - 21:26

    Mennie En Rob:

    lieve lambert,
    dat klopte helemaal hoor lambert!ong. 30 graden verschil tussen de 2 landen. we hebben het fantastisch gehad met z'n allen in costa rica. wat een schitterend land met puur natuur. de hele dag dierengeluiden en machtig mooi regenwoud.
    fijn om jouw verhaal te lezen. je hebt je alweer verdienstelijk gemaakt maar ga nu maar lekker niets doen EN snorkelen natuurlijk(met t-shirt) veel plezier!
    mero

  • 14 Maart 2010 - 18:09

    Riekie:


    Hoi Broer,

    Wij zijn weer veilig geland in het frisse Ned.We hebben jou 3x een S M S gest.vanuit Thailand maar geen reactie gehad.We lezen dat met jou alles goed gaat en dat je al weer nieuwe plannen aan het smeden bent.Wij hebben het prachtig gehad heel veel indrukken van het mooie en vriendelijke land opgedaan we hebben echt genoten.Nog heel veel vakantie plezier met alles wat je nog gaat ondernemen.

    Heel veel lieve Gr. Toon & Riekie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 106229

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: