rondom manado en het feest van Br.Han in tomohon - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu rondom manado en het feest van Br.Han in tomohon - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

rondom manado en het feest van Br.Han in tomohon

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

04 November 2010 | Indonesië, Batavia


Hoi Hoi
Dat werd dus zondag heel vroeg vliegen, ik was al om 0.5.30 u op het vliegveld van manadeo.om 7 uur de lucht in, na een prima vlucht 1.5 uur later geland in balipakpan.
Ik heb deze zondag besteed door de stad te gaan bezichtigen met een gids.Balibakpan is een grote olie stad, er staan tanks van zo;n 35.000m3 olie opgeslagen. Dag en nacht brandt er een grote vlam boven de winplaats.Ik vind het geen mooie plaats en besluit de andere dag door te reizen naar samarinda,een stad die 2 uur bussen verder op ligt. Deze stad heeft een heel andere uitstraling,veel mooie moskeeen. De stad ligt aan de rivier de mahakam, deze rivier is 9oo km lang. Grote zeeschepen kunnen aanleggen in samarinda, de rivier is hier breed en diep (en modderig!)In het hotel komt een gids naar me toe en vraagt of ik zin heb in een 3 daagse excursie naar het binnenland, dat wil ik wel, na wat gestoeid te hebben over de prijs spreken we af om de andere dag om 7 uur te vertrekken. Eerst met de microlet dan 3 uur bussen, dan zijn we in Kota Bangun, hier begint de kanotocht over de rivier de mahakam (stroomopwaarts) natuurlijk een kano met een motor dat hadden jullie zeker toch wel begrepen.we steken 3 grote meren over danau semayang,danau melintang,danau jempang,ook zijrivieren waar onder de sungai ohang.In deze omgeving liggen origindele vissersdorpen van de dayak stam. De dayak is inmiddels ingeburgerd in het borneo;s bestaan, voorheen onderscheidde deze stam zich middels grote tatoeages en de vrouwen hadden hele lange uitgerekte oren.Alles draait in deze dorpen om de visvangst, werkelijk iedereen is daar mee bezig, van klein tot groot. We slapen in een losmen in het dayak dorp tanjung isuy. De gids (saryadi) kookt hier het eten, hij bakt de werkelijk zeer grote riviergarnalen (ik heb nog nooit zo'n grote garnalen gezien)we aten er mihoen bij. Ook de tweede dag de hele dag in de kano, weer zeer boeiende plaatsen gezien, met een zgn. longhouse, de dayak woonden voorheen met 30 tot 40 families bij elkaar in 1 huis!!!Dit mag van de regering niet meer iedere familie moet in een eengezinswoning wonen.Veel beesten en vogels gezien waaronder mister Marabu,witte reigers, een soort van dassen, de kingfischer met zijn prachtige kleuren,waterslang, en veel apen!!De terugreis nam ook bijna weer n hele dag in beslag, eerst weer 3 uur met de kano naar Kota bangun, daarna weer 3 uren in een vreselijk oude bus(zat op sommige plaatsen dichtgeplakt met plakband!!)maar wel met een zeer goede chauffeur.Drie fantastische dagen gehad ,en heel veel gezien Kalimantan is anders dan Sulawesi, niet minder, veel meer wateroppervlakten, en geen vulkanen!!Grote domper: ik kwam er na een wandeling van het hotel door de stad achter, dat mijn blackberry is gepikt, ontzettend vervelend, gewoon uit de rugzak gehaald, dit is de eerste keer dat ik zoiets vervelends meemaak in indonesie,gelukkig heb ik nog een telefoon met een indische kaart er in met de belangrijkste nummers.Ik heb aangifte gedaan bij de politie, , enorm behulpzaam, een van de agenten heeft me zelfs teruggebracht naar mijn hotel op de brommer. Ik ben de schrik al weer bijna te boven, maar het zal wel een nasleep in nederland krijgen, maar er zijn natuurlijk ergere dingen, gelukkig geen paspoort weg etc.Ik blijf nog een paar dagen hier, weet nog niet of ik verder kalimantan in ga, of terug naar manado en vandaar naar ambon, t kan alle kanten opgaan
jullie lezen wel.
hartelijke groet, en bedankt voor de leuke reacties.
Lambert

  • 04 November 2010 - 13:51

    Robert:

    Heerlijk zo die avonturen. Ik heb ze nog niet veel zo spanend als deze beleefd. Etty kan helaas niet zo veel vrij hebben als ik.

    Kalimantan is dus wel een aanrader? Veel mensen zijn er echt negatief over hier. Het is echt een beetje een vergeten eiland. Behalve voor bepaalde industrie natuurlijk.

    Hopelijk kun je tijdens je verblijf in Indo een goede, betaalbare Blackberry kopen. Hier in Jakarta zijn er wel goede shops met goede prijzen.

    Ik blijf graag mee lezen. Veel plezier en succes daar.

  • 04 November 2010 - 14:11

    Barbara:

    Ha Lambert,

    Ooooh, wat ellendig van je blackberry en je was er nog wel zo blij mee ! Heel naar. Maar, zoals Robert schrijft (he! Wat leuk dat hij ook je berichten leest)
    kun je hopelijk snel weer en nieuwe kopen. Gelukkig werd je aardig behandeld door de politie- kleine troost. (meestal hebben Indonesiers meer last dan profijt van de politie maar dat weet je wel. jij had mazzel)
    En...kun je nagenieten van 3 geweldige dagen over de rivier in Dayakland. Wat een avontuur nou toch weer, Lambert. Geweldig ! Ik geniet echt van je verhalen, hoor. Dat je dat allemaal doet en durft....
    Hopelijk ben je snel over het verlies van je blackberry heen. Of beter gezegd ; dat je dat is overkomen in Indonesie waar toch iedereen altijd hartstikke aardig is/ of niet soms? nou, ja, die ene boef dus niet.

    Blijf genieten enne.....hati-hati.

    Veel groeten, Gino en Barbara

  • 04 November 2010 - 19:53

    Theo:

    Hoi lambert alles Oke behalve je telefoon?

    Dit heb ik van internet geplukt ,hopelijk heb je hier iets aan. niet te veel naar aapjes kijken ,maar wel bananen eten hoor!!

    Gestolen: blokkeer je telefoon
    Ben je er zeker van dat je telefoon gestolen is wacht dan geen seconde en blokkeer je sim-kaart. Hoe eerder je dit doet hoe kleiner de schade is. De dief kan immers op jouw kosten bellen naar Spanje, ringtones downloaden, deelnemen aan belspelletjes, en noem maar op. Veelal zijn met het blokkeren kosten gemoeid van enkele tientjes. Hiervoor krijg je wel een nieuwe simkaart thuisgestuurd met je oude nummer zodat je weer kan bellen. Je kan je simkaart laten blokkeren via de klantenservice van je operator (KPN, Orange, Vodafone, Telfort, T-Mobile, Debitel, Rabobank, etc). Mocht je niet kunnen bellen omdat je bijvoorbeeld in een vreemde stad bent, dan kan je ook altijd een telecomwinkel binnenlopen en vragen of ze je willen helpen. Goed personeel zal zo'n verzoek nooit weigeren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 106343

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: