yogyakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu yogyakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

yogyakarta

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

28 Februari 2012 | Indonesië, Batavia

Afgelopen zondag naar Yoghya gevlogen.
Prima vlucht van 1 uur en 10 minuten. Maar...we konden niet landen want er was een enorme hoosbui boven yogya. Dus het werd 45 minuten rondcirkelen. Een vreemde ervaring,want je vliegt al best wel laag,ik kon het allemaal goed volgen want ik had een plaats aan het raam!
Landing was verder geen probleem,wel heel veel water op de baan.Een tijdje gezocht naar een hotelletje, de 4e was raak! Hotel merapi,midden in de wijk van allemaal kleine toeristen hotelletjes.De prijzen van de hotels zijn enorm gestegen tov verleden jaar en 2 jaar geleden,soms wel eenmaal duurder,maar overal zeker 1/3 duurder. Uit eten is naar mijn mening hetzelfde gebleven.Yogya blijft natuurlijk een geweldig leuke stad! Overal kleine bandjes, en over de hele stad hangt een heerlijke reuk van vooral sateh (gebeurd nog altijd echt hier op houtskool,niets electrisch)geurige kruiden etc.De malioboro is een groot eetfestijn savonds,allemaal kleine eetstalletjes, waar je zittend op de grond eet!En dan de honderden becaks,je snapt echt niet dat iemand daar zijn bestaan uit kan toveren! Bij iedere stap die je doet op de malioboro krijg je te horen taxi,becak!Ik ben gisteren naar het keraton geweest,of liever meer de kampongs in geweest die allemaal bij het keraton horen (het keraton zelf heb ik al vaker gezien)Begin van de bouw van de keraton en zn paleizen en kampongs is 1755, In 40 jaar is alles gebouwd.Het taman Sari is gebouwd als een groot waterlusthof. Het is nooit helemaal afgebouwd. Er zijn grote brede diepe onderaardse gangen, die nog helemaal intact zijn! De nederlanders noemden destijds dit lusthof het waterkasteel.De indonesiers die engels spreken noemen het inderdaad nu ook nog waterpalace!De kampongs liggen allemaal binnen de vestigingsmuren van het keraton,ze zijn het bekijken zeer zeker waard,soms lijkt het wel op een tekening van Anton Pieck!In yogyja zelf staan prachtige gebouwen uit de koloniale tijd, zoals het kantor pos (het postkantoor),het herenhuis van de nederlandse resident,wat nu behoort aan de bank indonesia.Het fort vredenburg,wat nu een soort van museum is geworden.Op de malioboro zijn ontzettend grote overdekte pasars. Echt alles is daar te koop,ik zou niet kunnen bedenken wat niet.Ik maak vanmiddag nog een kleine ronde door de stad,en dan laat ik yogya achter me.Ik heb gisteren een treinticket gekocht voor pangandaran.Nou dat gaat toch wel ff wat anders dan in nederland.Je gaat dus naar een loket,daar krijg je een nummer en een kaartje, waarop je werkelijk alles moet invullen, waar vandaan, paspoortnummer,etc etc.Dan mag je plaats nemen in een wachtruimte,en daar wacht je totdat je nummer wordt afgeroepen door de computer (die vaak uitvalt( Ik had nummer 154,en toen ik ging zitten was nummer 114 aan de beurt!!!Dus 3 kwartier later had ik mijn kaartje,alles gaat pelan pelan.ff wat langzamer dan bij ons. Maar ik heb mijn kaartje!! Morgen vertrek ik om 0.9.25 en ben om 13.30 in Banjar,(de trein heeft de lijn Yogyja-Bandoeng) In banjar pak ik de bus naar pangandaran,deze rit duurt anderhalf uur.Job je vraagt wanner ik thuis kom,nou jongen dat duurt niet lang meer hoor!Over precies 12 dagen ben ik weer lekker thuis, en kom je lekker logeren met Maud en Thomas bij mij. O ja en in april gaan we natuurlijk met zn allen een lang weekend naar de efteling!!
Paula en Jeroen wat leuk dat jullie mijn reisverslag hebben gelezen,en wat bijzonder dat jullie Br.Han ook kennen. Het gaat prima met hem,hij woont in het broederhuis in wolohan!
Ik weet zeker dat hij het leuk zou vinden om weer contact te krijgen met jullie. Onvoorstelbaar hoeveel mensen Br.Han kennen!
Fijn Jos dat je zo geniet van je vrije tijd! Als ik terug ben zullen we iets afspreken!
Robert ik denk niet dat we elkaar zullen treffen in yogya(want ik ben dan al weg)en ik ben hoogstwaarschijnlijk maar 1 dag in jakarta om terug te vliegen naar nederland.Je bent inmiddels samen met je vrouw al meer dan 1 jaar in Jakarta?
Allemaal liefs en hartelijke groeten van
Lambert

  • 28 Februari 2012 - 07:22

    Kees En Mary:

    Hee Lambert,
    Heerlijk om bij m'n ontbijtje al lezend "mee te kunnen reizen" met jou .
    Zo te lezen heb je het erg goed naar je zin. We wensen je nog veel plezier toe de laatste week. Hier komen de krokusjes al boven de grond uit, en de mereltjes fluiten al vroeg 's ochtends.
    Nog geen 40 graden maar het gaat de goede kant op.
    Dikke kus, Kees en Mary

  • 28 Februari 2012 - 07:52

    Nellie En Rene:

    Hoi Lambert,
    ook wij volgen jou reis via jouw verslag met veel belangstelling! Leuk om te lezen waar je allemaal zit en ziet, ervaart en meemaakt! Je geniet van veel dingen merken we, prima, dat is leven, genieten en dat heb jij altijd ggoed gekund.
    het zit er bijma op, eond maart ga ik jou bellen, maken we een afspraak,
    lieve groeten
    Nellie, Rene.

  • 28 Februari 2012 - 09:53

    Esther:

    Weer een inetessant verslag Lambert!
    Goede reis weer verder.
    Esther

  • 28 Februari 2012 - 13:07

    Beate:

    He Lambert,
    leuk om te lezen allemaal ! Nog fijne dagen en een goede terugreis NL ! tot gauw maar weer.
    groetjes Beate

  • 28 Februari 2012 - 14:40

    RIA VELDT:

    hallo Lambert, wat gaat de tijd toch snel, ik lees net dat je over 12dagen weer naar huis gaat! Wij genieten van je reisverhalen, maar het is wel moeilijk om wat terug te schrijven want wij maken niet zo veel mee! Maar hier is alles in orde, geniet nog van je laatste dagen!! Veel liefs en tot horens Leo en Ria

  • 28 Februari 2012 - 18:27

    Lydia:

    Lambert, leuk om je verslag te lezen. Stukken daarvan hebben we afgelopen herfst zelf ook bezocht (Bali, Yogyakarta). Geniet van je treinreis, altijd leuk, je komt veel mensen tegen die spontaan tegen je beginnen te praten!
    groetjes van Lydia

  • 01 Maart 2012 - 10:21

    Rob Joyce Job,Maud.:

    Hoi pap,
    Gelukkig lukt het nu wel om een reaktie te schrijven bij je vorige bericht ging dat helaas niet.
    Maar we houden elkaar ook goed op de hoogte via sms.dus dat komt wel goed!
    Je maakt ongelovelijk veel mee en staat altijd open voor de mensen daar en krijgt ook meer van het land te zijn dan vele anderen daardoor. We hebben heel veel respect voor hoe je dat doet !
    Zo een begrafenis e.d. petje af je doet dat toch maar,met alle mooie en minder mooie kanten daarvan.Gelukkig landen het vlieg tuig goed. Het lijkt mij ook raar om 45 minuten boven de grond te cirkelen.
    Job en Maud Hebben al iets moois voor je gemaakt als je volgende week weer thuis bent. Ze waren er allebei op hun eigen manier heel druk mee.
    pap nog heel veel plezier daar.O,ja volgende week is er een nieuw programma oop tv met adriaan van Dis in indonesie.ik zal de eeerste aflevering voor je opnemen goed?
    Veel liefs Rob,Joyce,Job, Maud.

  • 04 Maart 2012 - 09:59

    Joyce H.:

    Hoi Lambert,
    zojuist heb ik het berichtje van Joyce gelezen, waarin ze vertelde over de documentaire van Adriaan van Dis op reis in Indonesie. Fijn dat ze het 1e deel voor je gaat opnemen. Vanmorgen bij Eva Jinec (achternaam?) heb ik voorstukjes gezien en verwacht veel van deze docu. Ga het zelf beslist ook zien.
    Het lijkt me een boeiende documentaire en vind dat Adriaan goed kan vertellen.
    Geniet nog even van de paar dagen Indonesie, en heb een goede reis naar Holland. We zien je gauw weer.
    Liefs Joyce

  • 07 Maart 2012 - 21:38

    Mennie En Rob:

    hoi lambert, alweer je laatste dagen van je lange reis in indonesie! veel bijzondere verhalen van jou over dat mooie land! ik las dat joyce schreef over serie van adriaan van dis. dit zal voor jou ook zeker interessant zijn. we hebben de eerste uitzending ook gezien.
    geniet nog even en bereid je voor op je terugreis naar nederland waar het af en toe 's morgens fris tot koud is! lieve groet,
    men-rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 106347

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: