Niets doen in pangandaran,later naar jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Niets doen in pangandaran,later naar jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Niets doen in pangandaran,later naar jakarta

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

08 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal
Heel apart ik zit dit verslag te tikken in hotel Menteng, een van de duurdere hotels van Jakarta,niet dat ik hier logeer! Ik heb gewoon gevraagd of ze ook internet hebben en dat hebben ze.Mag ik toch zomaar op kantoor zitten te werken!!
Met de trein dus naar pangandaran!! Een belefenis op zich hoor. Klopt hoor Lydia alles en iedereen klept tegen je aan,maar op een heel leuke manier. In de trein kun je overal thee en koffie kopen,en ik heb daar een heerlijke nasi special gegeten,en van zelfs een aardewerk bord, want vaak zijn de borden van plastic.(ze komen me onder hand hier vragen of ik wat wil drinken,en dat wil ik wel, dus bestel ik een overheerlijke avocadojuice(met chocola er boven op,maar ik neem aan dat ik die toch wel moet gaan betalen!!)De treinreis gaat niet erg snel, we doen meer dan 4 uur over ongeveer 225 km.Onderwg allemaal rijstvelden, en een streek met alleen maar steenfabriekjes en dakpannen fabrieken.De reis eindigt in Banjar een leuke middelgrote plaats midden tussen de rijstterrassen en bergen.Hier word ik al opgewcht bij de trein door een becakrijder. De arme man moet me in de hitte wel 3km fietsen naar het station,waar ik de bus moet zien te vinden naar pangandaran.De fietser houdt gewoon de bus aan een eind voor het station en ik wordt opgepakt met bepakking en al en in de bus gedropt. Een werkelijk overvolle bus!!en heet,heet,en geutjes om me heen,niet te filmen! Maar iedereen even vriendelijk, na ongeveer een uur kon ik gaan zitten.De rit duurde twee en een half uur!En...waar ik heel blij om was ik kan dezelfde kamer huren van 3 jaar geleden!! In villa Angela (gerund door een duitser,maar de werkzaamheden worden gedaan door een echtpaar uit pangandaran)Dit was een leuk weerzien. Een dag later ontmoet ik Nanang en zijn vrouw, die inmiddels 2 kinderen hebben,Dewi was 3 jaar geleden zwanger.Een prachtig zoontje is het geworden(inmiddels wordt mij een heerlijk glas avocadojuice aangereikt)Ik heb in pangandaran helemaal niets gedaan!!! Geluierd,veel gelezen soms een strandwandeling,lekker eten in het dorp. Het lijkt wel een beetje op vakantie!!De laatste dag heb ik een ticket gekocht om naar Jakarta te gaan. De bus doet er 10 uren over!Maar het is een prima aircon bus met een heel goede chauffeur. We rijden via pangandaran naar Banjar,door naar Bandung,daar gaan we over de tolweg (de enige in indonesie)via Bogor naar Jakarta.Ook n klein stukje daar de prachtige pucka-pass (hier speelt heren van de thee (van de gebr.Kerkhoff)het boek van Hella Haasse zich af! In Jakarta had ik van te voren al een kamer in een hotel besproken.Lekker midden in het centrum.Ik heb daar 2 dagen nog heel veel gedaan,zoals hetnationale monument monas (waar 30 kg puur goud in verwerkt zit!!)De moskee Istiglal (met de schittrenede witmarmeren koepel)Ik kreeg een prive rondleiding door een wel zeer ingenomen moslim, hij deed net of hij zelf de moskee had gebouwd.
Gisteren ben ik met de trein naar kota (oud batavia geweest.Ik heb daar 4 museums bekeken.En...natuurlijk capuccino geronken in het trendy cafe batavia.Acht jaar geleden heb ik daar mijn groepsgenoten getrakteerd op koffie met gebak omdat ik jarig was.Jakarta is een stad van enorme tegenstellingen.De wolkenkrabbers zijn niet te tellen,ik heb gisteren in de trein mijn ogen goed de kost gegevn,echt onvoorstelbaar in welke omstandigheden de mensen daar wonen. Je begrijpt niet dat dit bestaat.En dat het allemaal blijft staan tijdens die enorme tropische regenbuien! Vandaag de laatste dag,en dan zit deze mooie reis er weer op.Heel veel gezien en meegemaakt erg aardige mensen ontmoet.Maar ik ga ook heel erg graag naar huis,zeker om mijn kinderen en vooral mijn kleinkinderen te zien.Mijn jongste kleinzoon Sebastiaan was 6 weken toen ik ging, is nu al weer 3 maanden,erg benieuwd hoe hij er nu uit ziet.Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben van het lezen als ik van het schrijven!
Allemaal hartelijke groeten en veel van jullie ga ik binnenkort zien.
Lambert

  • 08 Maart 2012 - 06:11

    Ina Bonnema:

    Dag Lambert,

    Ik heb idd genoten van je verhalen en kan niet anders zeggen dat ik het ook weer fijn vindt dat jij,mijn Buurman weer thuskomt.

    Een goede reis terug.
    X ina

  • 08 Maart 2012 - 07:36

    Yolanda:

    Hoi Lambert,

    Ik geniet met volle teugen van je verslagen. Het is heerlijk om een beetje mee te reizen. Ik kan mij de geurtjes en de kleurtjes helemaal voorstellen. Ik wens je een goede vlucht naar Nederland.! Tot ziens of spreeks!

  • 08 Maart 2012 - 08:29

    Gino En Barbara:

    Waarschijnlijk ben je nu aan de thuisreis begonnen en lees je de reacties op je laatste bericht vanuit Jakarta pas als je weer in Nederland bent. Ja, we hebben van je brieven genoten. We zagen het voor ons hoe je door het prachtige landschap reisde in overvolle, hobbelende bussen, in comfortabele treinen, in kleine vliegtuigjes en genoot ! Tussen al die vriendelijke mensen. Jee, Lambert, wat heb je veel meegemaakt en ben je in heel verschillende culturen geweest op deze heel bijzondere en heel avontuurlijke reis. Gelukkig heb je nog een paar luie dagen in Pangandaran gehad. Zo leuk om in gedachten jou door Jakarta te zien lopen, koffie drinken bij Cafe Batavia en de Istiqlal Moskee bezoeken, Menteng - nog geen 3 weken geleden liepen wij daar ook.

    Hopelijk is het vliegtuig niet zo vol en kun je je een beetje uitstrekken en slapen. Goede reis ! Wat een overgang zal Nederland weer voor je zijn maar je kinderen en kleinkinderen maken alles goed en de lente is in aantocht.

    Dag! Dag! Heel veel hartelijke salam, Gino en Barbara

  • 08 Maart 2012 - 08:37

    Petra:

    Erg prettig om tussen het stofzuigen door even met een bakje koffie je reisverslag te lezen, Jasper wil trouwens weten of hij de volgende keer met je mee mag (lijkt hem wel leuk!)
    wel thuis
    gr.Petra

  • 08 Maart 2012 - 11:14

    Esther:

    Weer een heel mooi en interessant verhaal Lambert!
    Zo moet ik Heren van de thee eens van zolder halen.
    Nu wens ik je goede thuisreis.
    Het weer is hier nog fris, al wel zon.
    Bereid je er maar vast op voor!
    Groetjes, Esther

  • 08 Maart 2012 - 13:26

    Beate:

    He Lambert, genoten van je reisverslagjes, echt leuk wat je allemaal zo beleeft ! Goeie reis en fijne thuiskomst. NL is wel een rotland geworden (politiek gezien), helaas ! Dus bereid je voor op een hele culture shock.
    liefs, Beate

  • 08 Maart 2012 - 19:23

    Rob Joyce Job,Maud.:

    Hoi pap,
    Ook wij hebben zeer genoten van jouw reisverslag en hebben zeer veel respect voor wat je allemaal doet daar .Het is heel fijn om te lezen dat je zo geniet van alle vaak kleine, soms heftige dingen! Maar we zijn ook erg blij dat we je zaterdag weer van het vlieg veld kunnen halen en je verhalen weer te kunnen beluisteren. Maud heeft gisteren haar twee inentingen gehad en had daar koorts van vandaag dus die heb ik een dagje thuis gelaten,ze baalde want ze wilde graag naar school!! Maar ja morgen mag ze weer. Ze zijn de dagen aan het aftellen dat je er weer bent en dat is gelukkig al gauw.
    We willen je een hele goede reis wensen en tot zaterdag Dikke kus van ons.!

  • 08 Maart 2012 - 21:28

    Mennie En Rob:

    lieve lambert, wil je svp zoveel mogelijk "geuren" meenemen uit indonesie? dan kunnen we er alvast aan snuiven voor onze eigen trip.... fijn dat je weer veilig terugkomt en we gaan je verhalen graag horen natuurlijk!! tot gauw.
    men rob

  • 27 Maart 2012 - 12:09

    Ronald:

    Ik heb je gevonden op Google. Heb jou verslagen gelezen en ben erg onder de indruk. Het is fijn dat het jou daar goed gaat.Maar ja, wat wil je als ervaren reiziger.
    Geniet nog maar even van de laatste dagen en we zien je hopelijk snel.

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 106241

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: