Trinidad )halohalohalo= - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Trinidad )halohalohalo= - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Trinidad )halohalohalo=

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

11 Juni 2012 | Cuba, Cuba

Hoi lieve lezers!
De reis van cientufegos naar Trinidad verliep prima. 8 u in de bus, maar eigenlijk merk je het niet eens.Na 4 uren de stop voor plas en drank! De weg gaat gedeeltelijk langs de kust.Bij het busstation in Trinidad staat de fietstaxi al klaar. ook hier weer heeft de bestuurder een bordje met Lambertus er op. )ik geef deze naam altijd op omdat hij zo in mijn paspoort staat.Het eerste wat opvalt in Trinidad is dat alle straten geplaveid zijn met rivierkeien,voor mij betekent dat niet teveel om me heenlijken recht vooruit en op de weg letten. Direct bij binnenkomst heb ik het idee dat ik het hier reuze naar mijn zin zal gaan krijgen, niets is minder waar!!
Trinidad heeft het helemaal,de mensen zijn er heel rustig,gastvrij)dat zijn ze trouwens overal=de huizen en gebouwen zien er geweldig uit.Ik heb een fijne kamer,deze Mw spreekt prima engels,en kan verschrikkelijk lekker koken. Nee Ester er is meer dan alleen maar bruine bonen, hoewel je inderdaad altijd bruinebonen soep vooraf krijgt.
Gisteren heeft deze dame overheerlijke crab gemaakt,De avonden zijn ook echt heel leuk,er wordt veel muziek gemaakt,en je kunt overal zomaar binnenlopen. Ester-Ivo jullie zullen de muziek die gemaakt wordt bij het restaurant met al die trappen ook wel kennen. Heel druk,maar gezellig iedere avond weer.Als de cubanen muziek horen gaan automatisch de benen en voeten werken!Daar zijn wij maar stijve horken bij!!En dan natuurlijk de voetbalwedstrijd nederland tegen Denemarken. Ik wilde deze wedstrijd toch wel heel erg graag zien maar waar...Mijn hostess vertelt me dat in het duurste hotel van de stad een bar is waar je sport kunt kijken.En dit klopt! Met nog een paar hollanders hebben we gezeten in prachtige dure fauteuiles met een heerlijk glas cubalibre voor onze neus naar de wedstrijd zitten kijken. Die jammergenoeg in een enorme deceptie eindigde.Heel leuk er was ook een jong Nederlsnds zeer fanatiek voetbalstel uit Eindhoven bij,ze waren op huwelijksreis in Cuba,Ik kan me slechtere dingen voorstellen.Daarna moest Duitsland tegen Portugal deze hebben we ook uitgekeken. De Cubanen zijn erg voor Duitsland. En gek of misschien wel goed dat waren wij als nederlanders ook.Het is nu maandag,ik blijf zeker nog tot woensdag hier,en ga dan in het zelfde hotel naar nederland'Duitsland kijken.Volgens de Cubanen kunnen wij beter base'ball spelen dan voetballen,uiteindelijk zijn we daar afgelopen jaar wereldkampioen in geworden door in de finale Cuba te verslaan!!En ze zijn weg van het Nederlands volleybal.Het valt me op hoe meer je met de lokale bevolking praat dat de vooral jonge menen erg ontevreden zijn met de situatie zoals die in Cuba is. De mensen mogen erg weinig geld van de overheid houden. Jonge mensen willen niet meer gaan studeren,maar liever in een restaurant werken want daar krijgen ze tips van de toeristen. Een jonge kelner met veel tips verdiend meer dan een arts!! De gemiddelde arts verdiend 40 cuc )ongeveer 35 euro= per maand.Veel artsen worden uitegzonden om in de omringende landen veel geld te gaan verdienen voor de overheid.Men hoeft geen gezondheidszorg of studie te betalen.Ik heb nog steeds geen hele grote supermarkten gezien. Ook soms lange rijen voor de winkel of bank. Men wordt dan met 2 tegelijk naar binnen gelaten.Weinig mobiele telefoon geweld om je heen. Weinig auto´s op de straten. Ik heb al een paar keer in een kar met paard gezeten die dienst doen als taxi.Ook dit systeem het socialistischcommunistische is niet helemaal werkbaar vinden de mensen,maar dat is ook ons kapitalistisch systeem niet,zie onze grote crisis.Bij mij in het casa particulara zit een italiaans stel,die konden mij precies vertellen hoe het met de crisis staat in Italie, Heel slecht dus!!Ik ben op dit moment een geschiedenisboek aan t lezen, eigenlijk een tegenhanger van Dr.Lou de Jong,die zoveel over de 2e wereldoorlog heeft geschreven,we hebben al zoveel crisissen gehad en ze allemaal overleefd,dus we blijven positief,er komt echt weer een betere tijd.Ik moet gaan opschieten want mijn internet uur zit er bijna op,en als je pech hebt dan sluiten ze je zomaar af,en weg is dan je lange mail.
Lieve voetbalvrienden ik wens een ieder heel veel plezier bij de wedstrijd nederland'duitsland,ik doe dat hier ook,lekker onder de airco,want het is hier erg heet 36'37gr C.met een grote lekkere cubalibre voor mn neus. En....mocht nederland verliezen, heel erg,maar de zon komt de volgende dag gewoon weer op. Barbara het klopt Trinidad was een hit van de Dolloy Dots of van Luv,bedenk ik e ineens,maar ik kan het helemaal mis hebben.
Liefs en groet van lambert,papa,opapoes,opalambert

• 11 Juni 2012 - 17:53

Thea:

Lieve Lambert, wat een leuke avonturen weer!
    Nou ben ik toch erg benieuwd of je voorkeur hebt voor Indonesie en aanverwanten of Cuba?Of zijn dat appels en peren?
    X Thea

• 11 Juni 2012 - 18:46

Johan:

Lekker voetbal kijken in een ver land, helemaal top.
    Gezien de salarissen snap ik nou ook waarom er zoveel artsen op de Canarische Eilanden werken.
    Ps. binnenkort stap ik in een andere functie op Zideris !

• 12 Juni 2012 - 06:09

Joyce:

Hoi pap,
    Wat een lekkere lange mail heb je geschreven.
    ik zie je al helemaal in de rode pluche zitten met het voetbal.
    Leuk dat er ook Nederlanders meekeken.
    Het is haast niet te geloven dat de kelner meer verdient dan de arts.ook wel gevaarlijk,zo komen ze straks overal mensen te kort als die niet meer willen studeren.
    Gelukkig heb je wel contact met hen omdat je van te voren zei dat er veel plekken zijn waar de cubanen niet mogen komen.
    Op dit moment het is nu acht uur smorgens zijn Rob Leenders en Sebastiaan een voor jouw wel bekend duo aan het schilderen ,dus ja hoera, het einde komt in zicht.Het wordt echt super mooi!
    Geniet nog lekker van het mooie weer het land het eten en de mensen,en niet te vergeten De wedstrijd Nederland-Duitsland.

• 12 Juni 2012 - 19:04

Ivo En Ester:

Hee Lambert! Gaaf zeg, Trinidad! Vonden wij ook erg leuk! Leuk om je reisverslag te lezen, voelt als een mini-vakantie! Heel veel plezier nog in Trinidad en de rest van het mooie Cuba!
    Liefs, Ivo en Ester

• 13 Juni 2012 - 00:18

Paul H:

Mooi verhaal!
    Kun je daar ook fietsen?
    Oranje had niet genoeg rekening gehouden met de hitte. Gaan we vanavond beter doen. Moet!Wesley voetbalde foutloos en briljant.
    Van Marwijk: el spannend, maar ik heb er vertrouwen in.
    Wesley: De sfeer in de ploeg is........uitstekend. (Moestie over nadenken)

Dag Lambert

• 13 Juni 2012 - 14:48

Mennie En Rob:

leuke verhalen vn wat je weer hebt meegemaakt lambert; wij vertoeven inmddels 5 dagen in borneo en schrijven daar later nog wel over. veel plezier en tot schrijfs.
    mennie en rob

• 13 Juni 2012 - 14:49

Mennie En Rob:

mennie en rob

• 15 Juni 2012 - 12:51

Ria Veldt:

Leuk hè Trinidad, ik zie het weer helemaal voor me. Ja, de mensen hebben het niet zo heel best en weinig vrijheid. Dat hebben wij ook ervaren met onze Cubaanse gids, durfde weinig over het regiem te vertellen. Het is ook niet erg motiverend om jaren te gaan studeren om vervolgens hetzelfde te verdienen als een landarbeider.Zo zie je het is nergens volmaakt.Ook de bruine bonen komen me bekend voor. Geniet er nog van en wij genieten mee via het reisverslag. Ria