Santiago de cuba 1 februari - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Santiago de cuba 1 februari - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Santiago de cuba 1 februari

Blijf op de hoogte en volg Lambert

01 Februari 2013 | Cuba, Cuba

Dag lieve mensen.
Ik ga nu proberen om niet zoveel stomme typefouten te maken,maar het moet ook allemaal zo snel.
Op 26 januari ben ik vertrokken met de bus 3 uurtjes naar Holgin.
Ik zak steeds verder af naar het zuiden! En het weer wordt steeds warmer.
Holgin is een klein plaatsje, het wordt ook wel het stadje van de parken genoemd, die zijn er inderdaad liefst 4. Ik ben maar 2 dagen hier gebleven,had het snel gezien.
De andere dag 5 u in de bus naar santiago de cuba.Ik trof in de bus 2 hele leuke impoty amsterdammers, zij komt van Cuba, het velasquez huis, velasquez was een van de grote spaanse conquistadores.Fidel Castro is geboren in Santiago,ik ben bij zijn kleuterschooltje geweest in de wijn tivoli,waar van alles woont,fransen,chinezen,arabieren etc. Een xeer kleurrijke wijk,echt fantastisch om door heen te dwalen. Savonds ben ik naar het casa trova (muziekhuis) geweest. en...wie kwamen daar laterr ook, juist Rezie en Paul de pseudo amsterdammers. Wat een geweldige avond, er speelde een top band! En wat hebben we gedanst,resi en Paul kunnen geweldig salsa dansen, ik liet me niet kenne, en ben door menog cubaanse dame uitgenodigd om te dansen, wat kunnen die lui dansen zeg!! Maar...we hadden ook behoorlijk veel rum gedronken,maar dat is er ook wel weer uitgedanst. Hoewel mijn hoofd de volgende dag,,,, De volgende dag ben ik naar het grote beroemde cemeterio(kerkhof) de santa i figenia geweest. Al van verre zie je de prachtige grote tombe van Marti(de grote cubaanse strijder tegen de spaanse overheersing,en schrijver en poeet)Er is nog steeds een dagelijks ritueel op het kerkhof,om het uur wordt er marsmuziek gespeeld,en wisselt de wacht.als de muziek speelt mag je niet op-in het mausoleum komen.Het is een zeer indrukwekkend geheel. In iedere stad-dorp-gehucht staat wel een standbeeld van dezxe marti.In dit gedeelte van santiago is heel goed te zien dat de orkaan die afgelopen oktober ook santiago heeft geteisterd!! Hele dajenzijn er van de huizen en het station afgewaaid.Op het kerkhof veel kruizen afgeknakt.Dit was dezelfde orkaan doe zo.n toestand heeft veroorzaakt in New'york.
Santiagi is echt warm, het is zo.n 29 a 30 C.Rob-Mennie echt een land voor jullie, want je kunt hier zo heerlijk vis eten. Mijn garnalen'krab'kreeft gehalte is weer aardig opgeschroefd. Ik begrijp niet dat er mensen zijn die zeggen dat je in cuba niet goed kunt eten,niets is minder waar!!
Ik eet eigenlijk alleen maar in de casa particularas,ze doen daar alle mogelijke moeite om jet wat eten betreft naar je zin te maken. Ze vragen altijd wat je wilt eten, mijn antwoord is altijd dat ik een makkelijke eter bem,maar het meste houdt van vis. Dat is al genoeg om te zorgen dat ik savonds een visfestein op mijn bord krijg,alle soorten zoals ik al schreef, o ik had even de zalige gefrituurde inktvis vergeten!Ik blijf nog tot maandagmorgen in Santiago de Cuba. Maandag ga ik met de bus een rit van 5 uren naar baracoa.dit is een stadje aan de kust,hier wil ik nog een dag of 4 blijven, en dan ga ik aan de lange reis terug beginnen. Doe ik het in een keer dan kost me dat 16 uren bussen, maar ik denk dat ik het in gedeeltes ga hakken, maar ik zie wel. Als ik maar op 13 februari in varadero ben, want de 14 e vlieg ik weer terug naar nederland.
Hasto luego y saludos
Lambert

  • 01 Februari 2013 - 23:31

    Mennie En Rob:

    lieve salsa lambert, als je terug bent zorgen wij voor goede rum en willen je zien dansen hoor...! leuk he om dan zo met cubaanse mensen maar ook met een paar hollandse kaaskoppen op te trekken. trek je het nog een beetje met de temperatuur? w.b. een vakantie met veel muziek en heel veel vis zeggen we geen nee hoor; en dan al die andere zaken die je meemaakt en beschrijft over dit land! w.b. die begraafplaats: wat een gigantische mausolea zeg!
    nou joh, geniet nog even lekker en wie weet begint de lente hier een keer heel erg vroeg als je terugkomt in nederland.
    bye mennie en rob

  • 02 Februari 2013 - 12:58

    Leo En Ria:

    lammy zo te lezen heb je het erg goet naar je zin,hier is het op het moment net herfst lammy annie megens is ook gestorven,word maandag begraven,is maar beter zo,lammy mijn laptob doet het erg traag,ben bezich met iets anders,nog heel veel plezier en groetjes van ons.ria en leo.

  • 02 Februari 2013 - 20:07

    Yolanda Onderwater:

    Ha Lambert,
    Wat leuk om je verslag uit Cuba te lezen. De sfeer is weer zo anders dan in Indonesië. Hoewel... salsa dansen heb ik ook in Ubud gedaan. Nou ja, vooral veel gekeken, want ik kan ook niet tippen aan die mooie jongens en meiden die zo soepel door t leven gaan :) !
    Nog heel veel plezier , Lambert! Salaam manis van Yolanda

  • 02 Februari 2013 - 21:05

    Thea:

    Wow, wat een verhalen weer, spannend en leuk,
    wij zijn ook van plan naar Cuba te gaan, dus hebben we al de nodige info van je ;))
    Veel plezier, thea

  • 03 Februari 2013 - 12:33

    Gino En Barbara:

    Het leven is een feest! Enig, om de zondag zo swingend te beginnen met jouw heerlijke mail!
    Wat zalig om met rum in je lijf zo te dansen, de heerlijke vis te eten, al die kleurrijke mensen te ontmoeten.....ik werd zo vrolijk van je mail. Trouwens, fantastisch dat het je steeds lukt om in die snikhitte, op gammele computers waarschijnlijk ons op de hoogte te houden van je avonturen dus foutjes zijn je absoluut te vergeven want de sfeer, het land komen erg goed over! Ik zet nu de cd van de Social Vista Club op, hoor. Goh, dat je zo dichtbij de geschiedenis van Z.Amerika bent Velasques en de kleuterschool van Fidel....... Zo'n oud kerkhof lijkt me ook interessant.
    Hier koud, een aftredende koningin en omvallende bank dus blijf maar daar. Hahaha! Zeg, hopelijk ku je morgen een alternatief vinden voor die 16 bussen om bij Baracoa te arriveren.
    Goede reis en weer heel erg veel plezier, hoor!

    We salsa-en nu door de kamer en heel veel hartelijke groeten,
    Gino en Barbara

  • 03 Februari 2013 - 23:35

    Esther:

    Dag Lambert,
    Ik geniet van je verslag.
    Net zoals jij geniet van je belevenissen.
    Doe rustig aan, elke mooie dag op Cuba is meegenomen.
    Groetjes, Esther

  • 04 Februari 2013 - 15:26

    Aggie:

    Hallo Lambert,wederom prachtig om jou verhalen te lezen.Op deze manier reis ik altijd met je mee.
    De atlas erbij en de radio wat harder,salsa muziek is natuurlijk het einde maar wdr 4 doet het ook alzeker als je hier naar buiten kijkt en bij de verwarming dit zit te schrijven.
    Het is geweldig dat je er zo van geniet en hopenlijk kan je dat nog vele malen zo doen.
    Hoe is de plantengroei daar? En zijn er veel grote of juist kleine sigarenfabriekjes of is het thuiswerk?
    Mijn vader rookte vroeger Velasquez sigaren ,weet je wel van "Sigarenmagazijn van Bree"en dan vertelde hij dat ze van Cuba kwamen.vond ik toen al erg interessant.Jij rookt gelukkig wel niet meer maar ruiken zal je ze toch zeker wel?Lekker he?
    Hier verder alles zijn gangetje,salsa dansen gaat voorlopig nog niet maar het lopen gaat steeds beter,nog met 1 kruk maar het gaat goed vooruit.
    Vanmorgen naar de kerk geweest voor Annie Megens,een mooie dienst en een volle kerk.
    Winnie en Marieke hebben weer een mooie order binnen,dar zijn we erg blij mee,moet wel weer snel klaar zijn ,maar ja dat krijgen we wel weer rond.
    Geniet nog zoveel je kan,pas goed op jezelf en tot schrijfs.Groeten,ook van Winnie[heeft geprobeerd te smsén maar ging verkeerd] Aggie.

  • 06 Februari 2013 - 09:23

    Mary:

    Hey Lambert,

    Wat heerlijk al die levendige verhalen vanuit een zonnig Cuba.
    Prachtig om te lezen terwijl hier de boerenkool met worst staat te pruttelen.
    Ook hier verlangen we naar de zon, maar de winter lijkt al weer op nieuw te zijn begonnen..... een pak sneeuw!!!!
    Dus geniet nog maar even van de zon en de dansende mensen.
    Dansende mensen en rum hebben we hier het komend weekend ook wel maar niet in de zon.

    Ik wens je een hele mooie en voorspoedige terugreis toe,

    Kus Mary

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 633
Totaal aantal bezoekers 106335

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: