Van het swingende santiago de cuba naar baracoa - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Van het swingende santiago de cuba naar baracoa - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Van het swingende santiago de cuba naar baracoa

Blijf op de hoogte en volg Lambert

09 Februari 2013 | Cuba, Cuba

Het is zaterdag 8 feb,en ik bven weer terug in Havanna.
Gisteren geland na een vlucht met een vrij primitief vliegruigje vanuit hyet geweldig mooie baracoa.
Ik ben 5 dagen in baracoa gewedest.maar heb het gevoel dat dit weken zijn gewees.
Baracoa s een oase van rust aan de indische oceaan.Ook hier heb ik weer hele leuke mensen leren kennen.(voordeel van alleen reizen)
Ik heb een prachtige excursie gemaakt naar een heel jklein vissersdorpje vlakbij baracoa.
Ik trof Freddy een hele goede gids. Die heeft me mee op de eerste plaats genomen naar een bever kwekerij of is het telerij?
De e4este inwoners in dit uiterste zuiden van Cuba waren de indianen.
Ik heb hun verblijfplaatsen (vergaderruimten) gezien in de grotten.
Schitterende groteen,met zwembassins die door de indianen zijn gebruikt als wasplaats.Heerlijk gezwommen in zee bij playa blanca.
Savonds (alweer) in het casa de la trova ontmoette ik 2 mensen die echt uit baracoa kwamen en die de volgende dag naar een dorpje in de bergen zouden gaan om daar de riten van de santaria te ondergaan.De santaria is een ritueel dat door de afrikaanse slaven (die werkten voor de spanjaarden op de suikerplantages)in cuba is gebracht. De xsantaria is heel direct verweven met het katolicisme.Op deze uitnodiging heb ik natuurlijk geen nee gezegd. Alleen het idee al dat ze dit aan je vrgaen.De volgende dasg al om 8 uur op weg. Ik kwam in een zeer oude jeep terecht die eerst aangeduwd moest worden (als toerist kom je hier normaal nooit in),de rweede jeep was mogelijk nog ouder en gammeler dan de vorige. Na 2 uur komen we aan in een heel klein dorpje in de bergen.Mijn nieuwsgierigheid kende geen grenzen.
We gaan naar een heel klein schuurtje,ik zal proberen alles zo chronologisch mogelijk te vertellen.De 2 mensen waar ik mee was zijn Angel en Ernesto,ernesto ondergaat de rite.Miden in het schuurtje staan 2 tempeltjes, met allerlei voorwerpen, zowel christelijke als rituele dingem.
De priester komt binnn,hij slaat 3 kruistekens, houdt een lange lianie, besprenkeld het altaartje met rmsteekt eem grote sigaar aan, en berookt het altaar. Inmiddels doet hij een rode doek om zijn hoofd, 5 halskettingen die doordrenkty zijn van de rum!Hij beint allereerst bij mij (vond het in het begin heel eng!) In ieder geval krijg ik te horen dat ik een spiritueel/verstandig mens ben, met veel energie, maar ook met een verdriet. Ik moet een muntstukje geven, dit wordt bejkrast en berookt en met rum overspeold, ik moet een slok rum nemen, en ook weer uitspugen. Ik mag het muntstukje nooit meer wegdoen, en hij zegt dat ik binnen 6 maanden weer terug zal komen in uba.Inmiddels moet Ernesto zich ontdoen van zijn kleding,oude kleding an doen. E moet in het midden gaan staan.Er wordt rum en olie op een kokosnoot gegoten,deze wordt aangestoken,met die kokosnoot wordt van boven naar benedenrondom het lichaam van E omcirkeld,maar niet aangeraakt.Dit gebeurd 3 keer (zoals alles 3 keer gebeurd). ook wordt het lichaam van E besprenkeld met rum. Er wordt een cirkel gemaakt van olie hierin moet E gaan staan,de priestrer slik wat olie,en spuugt een grote vlam in de richting van E.(oei oei wat schrok ik!).
Ik ga zo verder in een nieuw bericht, de tijd zit er bijna op, en ze zijn hier zeer smel met afsluiten,dus tot zo!
Lambert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 106279

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: