Van het swingende santiago de cuba naar baracoa - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Van het swingende santiago de cuba naar baracoa - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Van het swingende santiago de cuba naar baracoa

Blijf op de hoogte en volg Lambert

09 Februari 2013 | Cuba, Cuba

Vervolg baracoa
Na dit ritueel wordt E beklopt over zijn hele lijf,met groene blederentakken (die ook weer besprenkeld zijn met rum).
Hiena gooit de priester een kokosnoot stuk op een steen (weer schrikken).
Dan worden de kleren va E zijn lijf afgescheurd en buiten in brand gestoke.
E staat nu in zijn onderbroek,krijgt een scheut rum over zich heen,er worden 3 stuks fruit boven zijn hoofd gehouden,hier worden rozemblaadjes over heen gestrooid. Dit is het einde van het ritueel,ik mag wel zeggen dat ik mn ogen heb uitgekeken, maar ook veel dingen herken vanuit het karholieke geloof. Er staat een schilderijtje van de godin Ochun(godin van de liefde,die in de rivieren leeft)dit portret lijkt heel veel op Maria,maar er hangt ook een kruisbeeld en een stichtelijke plaats van het laatste avondmaal(dit tafereel zie je heel veel in cuba)Nee dit was dus niet het einde: Ernesto moet in de rivier 3 gelijkende steentjes gaan zoeken,en moet van hetgeen isd over gebleven van zijn verbrande kleding in zee gaan gooien.(wordt later ook gedaan op het playaMagnana)
Voor mij dus een enorme belevenis en ben de twee jongens ontzettend dankbaar dat ze mij hier voor uitgenodigd hebben. Ik had het een en ander gelezen van de santaris maar om het zelf mee te beleven is toch wel heel speciaalDe santaria wordt als grootste religie beleeft in cuba.
De paus is 2 jaar geleden in cuba geweest,dat vindt iedereen prima,maar men volgt zijn eigen weg!!Als klap op de vuurpijl wordt ik uitgenodigd om savonds typisch cubaans te kome eten thuis,een groot stuk vlees (ik heb niet aan de kraampjes gedacht,waar het vlees de hele dag buiten ligt!!!)
een puree van zoete aardappelen,en natuurlijk bruine bonen/linzen soep,
en daana naar het casa la trova luisteren naar de geweldige muziek uit de cariben!!
En nu zit ik dus weer in havanna, nog 2 dagen, dan 2 dagen in matanzas, en weer naar huis.
Het was weer een geweldige reis, (met maar 1 keer diarrhee!)ik heb het land nog beter leen kennen, en ben nu van noord tot zuid geweest.
Weer heel veel geleerd en gezien,waar ik wat mee kan!
En het heerlijke warme weer (soms 30 graden) is natuurlijk fijn meegenomen.
Soms heel efrg moeilijk om internet cafe;s te vinden(zelfs moeilijker dan in indonesie!
Allemaal bedankt voor de belangstelling en het lezen van mijn verhalen.
Hartelijke grpet
saludos
Lambert

• 09 Februari 2013 - 19:28

Beate:

Oh Lambert, geweldig wat jij toch weer allemaal meemaakt en bedankt dat je het op je blog zet zodat wij het ook een bweetje mee kunnen maken.
    Nog hele fijne tijd en hele goeie terugreis ! Het sneeuwt hier, dat is wel even wennen !
    liefs Beate

• 09 Februari 2013 - 20:48

Yolanda:

Geweldig Lambert, en wat mooi om zulke rituelen van dichtbij mee te maken! Het zijn een beetje de krenten in de reis-pap, vind je ook niet?
    Ik wens je goede vlucht naar huis en ben benieuwd waar je volgende reis naar toe gaat. Hartelijke groeten ,yolanda

• 09 Februari 2013 - 23:25

Rob,Joyce,Job,Maud:

hoi pap,
    ik heb je net aan de telefoon gehad,dat was fijn.
    jij bent net een kat met negen levens!!
    ongelofelijk wat jij allemaal meemaakt op een dag! Wat zul je geschrokken zijn.
    maar ook weer een mooie beleving die lang niet elke toerist meemaakt.
    Ik ben benieuwd of de priester gelijk krijgt en of je binnen 6 maanden weer op Cuba bent.
    het schrijft een beetje onhandig pluk ligt op schoot terwijl ik tik.

geniet nog even van het warme klimaat hier is het koning winter die regeert!

als het schaap met de 5 poten niet helemaal is opgenomen ,geen ramp ik heb ze ook opgenomen dus je kan ze dan nog hier kijken.

veel liefs van ons.

• 09 Februari 2013 - 23:40

Esther:

Dag Lambert, Wat een spanningen geeft zo'n ritueel.
    Prachtig dat je het hebt meegemaakt.
    Heel bijzonder ook dat je het ons hebt verteld!
    Ik ben benieuwd wat je er zelf mee kunt in je leven.
    Voorlopig nu even rustig in de mooie omgeving nagenieten!
    Hartelijke groeten, Esther

• 10 Februari 2013 - 04:56

Ester:

Hoi Lambert,
    Wat goed om te lezen dat je het weer enorm naar je zin hebt gehad op Cuba! en wat bijzonder dat je die ceremonie bij mocht wonen! Wat een belevenis zeg!
    Veel plezier de laatste dagen en goede terugreis!
    Groeten vanuit Indonesie, Ester

• 10 Februari 2013 - 10:22

Gino En Barbara:

Ha Lambert,

Dat heb JIJ weer, hoor. Altijd ontmoet je weer mensen die je dan ook weer heel bijzondere dingen laten zien: Omdat je altijd zo'n warme en echte belangstelling hebt voor mensen en de dingen om je heen. je bent ook deze reis weer zo beloond, het ene cadeautje na het andere. Wat fantastisch dat je dat griezelige ritueel hebt meegemaakt! Zou je over 6 maanden weer terug gaan? We gan het zien.

Je komt thuis met een koffer vol avonturen en verhalen. Het zal heerlijk zijn om weer in het warme bad van familie en vrienden te stappen. Het is hier vandaag prachtig, alles is wit en de zon schijnt. En dan voor 's avonds Het Schaep!!! Wat heerlijk dat jij nog al die afleveringen gaat bekijken, we hebbe zoooo genoten en gelachen..

Sorry, voor de schrijffouten, ik kan wel voorwaarts maar niet meer terug met de cursor om de fouten te herstelln.

Geniet van de laatste dagen in Cuba. Heel goede terugreis!
    En wer genieten van je eigen huis en alles eromheen.

Liefs, hartelijke groeten,
    Gino en Barbara

• 10 Februari 2013 - 13:33

Riekie:

Hoi Broer ,

Nou , nou wat een verhalen weer, al begeep ik tusen de regels door
    ook wel een beetje angst,maar dat maakt het allemaal nog spannender.
    We wensen je nog een paar mooie dagen en een hele goede reis terug.

Lieve Gr. Toon & Riekie.

• 10 Februari 2013 - 22:16

Theo-marian:

prachtig verhaal,geniet van de laatste vacantie dagen.
    tot ziens

• 10 Februari 2013 - 23:46

Mennie En Rob:

lieve lambert,
    wat een verhaal zeg met dat ritueel en wat schattig zeg dat je dan weer uitgenodigd wordt. volgens mij heb jij cuba weer een beetje(veel) leren kennen en zij jou!
    kom veilig weer terug en nog een paar fijne dagen. er ligt nog steeds sneeuw dus dat wordt ff wennen voor je. bye mennie en rob

• 11 Februari 2013 - 16:07

Ria Veldt:

Hallo Lambert, weer genoten van je reisverhalen!! Ben benieuwd waar de volgende reis naar toe gaat. In ieder geval een goede reis naar huis en tot horens!!
    Liefs Leo en Ria