Candidasa-Lovina - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Candidasa-Lovina - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Candidasa-Lovina

Door: Lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

04 Februari 2015 | Indonesië, Ubud

Woensdag 4 februari.
Selamat allemaal
Na eerst nog een indrukwekkende crematie te hebben meegemaakt aan t
Strand van Sanur, richting Candidasa met het perama busje.
Via padangbai (waar we de tijd kregen voor n heerlijke lunch)
door de heuvels naar Candidasa. Ik heb hier een (basic) bungalow gehuurd bij Gerry een Australiër, een aardige vent, die volgens mij met de derde leg bezig is!
De eerste ochtend na een fantastisch ontbijt (brood, , scrumbled eggs, champignons, frietjes) een km of 10 (vv)gelopen (niet jokken Lambert, je kreeg een lift van een japanner, en mocht achter op de brommer) naar het dorp Tengaman.
Een dorp dat allemaal dezelfde huizen heeft, links en rechts, in het midden de weg. Het dorp is een van de rijkste dorpen van Bali.
Men heeft erg veel land ontgonnen wat erg veel rijst en fruit oplevert.
De vrouwen weven prachtige felgekleurde ikads.
Er wordt alleen binnen eigen dorp getrouwd (wil iemand trouwen met een persoon van elders, dan moet je het dorp verlaten)
Ik kwam hier de japanner weer tegen (van beroep antropoloog) hij kon me erg veel vertellen van de cultuur van het dorp.
Er wordt ook (zoals bijna overal op Bali) hier veel aan hanengevechten gedaan, heel apart, de hanen zijn hier heel fel geverfd!
Nu wel de hele weg teruggelopen, nog mooie rijstvelden gezien.
De volgende dag in Candidasa gebleven, Cd is een klein kustdorp, eigenlijk alleen maar 1 langgerekte straat, met aan weerszijden souvenirwinkeltjes, en restaurantjes. Je kunt moeilijk aan het strand komen, omdat er grote basaltblokken liggen.Savonds/snachts hoor je de golven beuken op de blokken.
De dag er na wordt het weer eens tijd voor een excursie.
Snel een gids gevonden, en op naar de bezienswaardigheden, achter op de brommer, heerlijk die wind om je heen, want het is best warm.
Als eerste gaan we naar het stadje Amlapura.
Dit is vroeger de residentie geweest van de vorsten van Karangasem (dit is n groot district in oost bali).bij het strand van Ujung staat de ruïne van het eens zo mooie waterpaleis, dat door aardbevingen in 1963, en 1975 bijna helemaal verwoest zijn.
In 1948 heeft wijlen de koning, de buitenplaats Tirtaganga laten bouwen, wat nu bekend is als nieuw waterpaleis, het omvat een aantal vijvers, met bijzonder beeldhouwwerk, rondom prachtige glooiende en terras rijstvelden.Door naar het witte strand (pantai putry) van Ujung.
Ujung is een mooie baai, met helder wit zand., waar ik heerlijk heb gezwommen.
Via allerlei weggetjes terug naar Candidasa.
Savonds n zalige viscurry gegeten in een prima restaurant met live muziek.
Een geweldige band, mensen van mijn leeftijd zullen zich ongetwijfeld Ravi Shankar (groot sitarist uit India, zeer bekend en beroemd in de sixties, heeft samengewerkt met de Beatels, vooral met George Harrison) herrinneren (Ravi is dacht ik 5 of 6 jaar geleden overleden).
De sitarist van deze band was zo geweldig super, gaf de sitar een heel eigen geluid, daarbij de bamboefluit en drum, oh oh wat was dat genieten!!!
Oost bali is anders en ook rustiger, met meer heuvels dan zuid-Bali.
Morgen vertrek ik met het peramabusje via Ubud naar Lovina Noord-Bali.
Daar tref ik jullie weer (Op papier althans
Salams
Lambert

• 04 Februari 2015 - 06:59

Isaac:

Dag Lambert,

Heb je weer leuk geschreven!

Wel bijzonder dat er binnen dat dat dorpje alleen met elkaar getrouwd "mag" worden. Dat kan volgens mij niet lang "goed gaan" .... Zie je daar ook meer "genetische defecten" daar of is dat niet zo opgevallen?

Een sitar is inderdaad zo heerlijk 60'en 70' (daar voel ik me ook meer bij thuis bij die muziek!).

Fijne reis nog, be carefull!

Gr. Isaac (Rumah Kita)

• 04 Februari 2015 - 07:32

Astrid Wijnhoven:

Mooi geschreven weer!
    Genieten met kopje koffie op het koude Koeweitje,
    Liefs van ons! X

• 04 Februari 2015 - 09:59

Ronald Mols:

Lambert,
    Je kunt wel merken dat je erg goed op de hoogte bent van de cultuur en algemene kennis van dat land. Het plezier wat je eraan beleefd is goed te zien op de manier hoe je erover schrijft.
    Wij wensen jou nog heel veel nieuwe belevenissen.

• 04 Februari 2015 - 11:18

Barbara Zuidema:

Ha Lambert,

Heel interessant wat je schreef over dat dorp Tengaman en oh, wat stoer nou weer dat je achterop de brommert rondscheurt. Prachtige omgeving, he?!!! En de tocht naar het noorden die je gaat maken is ook scitterend. Vond nog wat info op internet over het noorden van Bali, zie je hieronder. Maar je zal wel een goede reisgids bij je hebben dus helemaal onnodig waarschijnlijk.

Heel veel plezier maar weer en wij benijden je zeer natuurlijk!

Dag! veel hartelijke groeten,
    Gino en Barbara

In het bergachtige achterland van Lovina, als je de weg oversteekt, kun je prachtig wandelen. Langs de Noord-kust zijn een aantal zeer interessante tempels te bezichtigen.

Brahma Vihara Ashrama klooster

De Brahma Vihara Ashrama is het enige boeddhistische klooster van Bali en ligt ongeveer tien kilometer ten zuidwesten van Lovina. Het ligt op een heuvel en biedt een prachtig uitzicht over het land en de zee. Het klooster werd in 1970 gebouwd door Bhikku Giri Rakhita, een machtige brahmaan die bekeerd was tot het Theravada boeddhisme.

Deze vorm van boeddhisme wordt ook wel het ‘Boeddhisme van het Zuiden’ genoemd en kent veel aanhang in Thailand. Thailand heeft de bouw van het klooster dan ook deels gefinancierd en in het bouwwerk vind je dan ook veel Thaise afbeeldingen terug, zoals een Boeddhabeeld van goud.

Ga je naar Brahma Vihara Ashrama breng dan ook gelijk een bezoekje aan de heetwaterbronnen van Banjar die een paar honderd meter van het klooster liggen. Er zijn drie prachtige bronnen waarvan één met groenachtig water.

• 05 Februari 2015 - 17:04

Riekie:

Hoi broer,

Wat een mooi verslag weer van alles wat je ziet en meemaakt.
    We reizen met je mee via de bosatlas, maar is ook mooi.
    Hier is vanmorgen een beetje sneeuw gevallen en het is koud.

We wensen je nog hele mooie voortzetting van je vakantie
    Heel veel lieve Gr. Toon & Riekie.