Braga, Coimbra, - Reisverslag uit Porto, Portugal van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Braga, Coimbra, - Reisverslag uit Porto, Portugal van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Braga, Coimbra,

Door: Lambert

27 Oktober 2015 | Portugal, Porto

Donderdag 15 oktober vertrokken per trein naar Braga, wat zo, n 40 km ten
Noorden ligt van Porto.Ik logeer in hotel Dos Terceiros, in het centrumvan Braga.Mijn balkonnetje grenst aan een grote kerk, dus ik word af en toe weggeblazen door het klokgelui, gelukkig luiden ze niet meer na 8 uur savonds.Het hotel is inclusief ontbijt dus dat is makkelijk.
Zoals ik al schreef je struikelt hier over de kerken, de een nog weer mooier dan de ander.Braga is een rustige stad (fc groningen heeft hier nog niet zolang geleden gevoetbald) De stad heeft een aantal mooie parkjes, zeer kleine steegjes met veel winkeltjes.De stad is brandschoon, weinig herrie opstraat. Vanuit Braga ben ik metde bus naar Guimaraes geweest, zo, n kleine 2okm vanaf Braga. Het grote Castelo de Sao Miquel toornt boven de stad uit.Guimaraes staat bekend als de stad waaruit Portugal geboren is
In 1139 zelfs even de hoofdstad van Portugal. Ook Guimaraes is (weer) n hartstikke leuk stadje, heel aangenaam om te wandelen, door de smalle steegjes van de middeleeuwse wijk.Het kasteel is dicht, dat is pech hebben.
Ook hier weer een prachtige grote kerk bezocht de Sao Francisco.Zoals ik al eerder schreef ik heb nog geen moslima ontmoet, en ook nog geen moskee gezien, terwijl Portugal toch ook een tijd bezet is geweest door de Mooren (moslims) De Sao Francisco is in een elegante gotische stijl gebouwd,
Tijdens mijn etentje (buiten op het plein) waait t ineens zo hard, dat de sla van mn bord af waait.De zondag hierop de hele dag regen! !! Tot nog toe schitterend weer gehad, veel zon en n temperatuurtje van een graad of 24-25!! Maandag het grootste katholieke heiligdom van Portugal Bom Jesus do Monde. Op n helling 5km ten oosten van Braga staat dit heiligdom.
In 1722 heeft de aartsbisschop van Braga de gigantische barokkeEscadaria (trap) van de Dom Jesus laten bouwen .In het lagere gedeelte bevindt zich een stijle heilige weg met kapellen waarin de 14 kruiswegstatien te zien zijn,
Ik heb hier 800 treden naar beneden gelopen!! Vroeger deden dit de mensen op hun knieën, maar dan 800 treden trappen op!!
Smiddags met de bus naar Barcelos, en met de trein weer terug.
Barcelos is een klein stadje aan de rivier, beroemd vanwege het mooie keramiek. Maar het meest is Barcelos bekend om zijn legendarische haan, die het nationaal symbool van Portugal is geworden, door de volgende legende:Een pelgrim die van Barcelos naar Santiago de Compostella wilde vertrekken, wordt er van beschuldigd dat hij zilver zou hebben gestolen, en wordt ter dood veroordeeld, de gevangene vraagt of hij de rechter mag spreken, die net een geroosterde haan wil gaan eten.De pelgrim zweert dat de haan als bewijs voor zijn onschuld van het bord zal opstaan, en zal gaan kraaien.De rechter schoof zijn maal terzijde en sloeg geen acht op de plechtige belofte.Maar toen de pelgrim werd opgehangen, stond het haantje op en kraaide!! De rechter snelde naar de galg, en ontdekte daardat de pelgrim dankzij een losse knoop nog leefde.De legende wil verder dat de pelgrim later terug kwam in het stadje, een haan van hout sneed, wat nu te zien is in hdt museum.Ik denk dat velen van jullie wel het haantje uit Barcelos kennen, van aardewerk en heel kleurrijk.
Hierna 5 dagen naar Coimbra, een oude universiteit stad,
Coimbra ligt aan de rivier de Mondego.Oud Coimbra ligt zo mogelijk nog hoger dan Porto, dus er wordt weer veel van mijn benen gevergd!
Een geweldig mooie stad, met n prachtig museum (Nacional machado de castro)!, dit is n voormalig bisschoppelijk paleis, mooie houten beeldhouwwerken, meubelstukken, keramiek. Onder het museum is de criptoportico, een doolhof van ondergrondse Romeinse gangen, , met veel romeins beeldhouwwerk. De universiteit is prachtig met zijn imposante bibliotheek, met 40.000 boeken.Coimbra heeft een grote botanische tuin, met zeldzaam exotische planten (1200
Ik heb n heel grote suqoia gezien.Savonds naar het fado concert.
In Coimbra wordt er alleen ddor mannen gespeeld en gezongen, nooit door vrouwen (dit is wel zo in Porto en Lissabon), na afloop een lekker glaasje port gekregen.Coimbra zit er op, n geweldig mooie en levendige stad.
Zondag 25 oktober vertrokken met de bus naar Nazare, dat aan de kust ligt.
Later meer.
Hartelijke groet

• 27 Oktober 2015 - 19:19

Barbara Zuidema:

Dag Lambert,

Wát heb je je leven daar beeldend beschreven: ik zie het gewoon voor me en ik heb heel erg zin om zelf naar Portugal te gaan. Nooit geweten dat er zoveel prachtigs te zien zou zijn. Maar ik weet ook eigenlijk niets van Portugal. Dankzij jou dus iets meer en het lijkt me fantastisch.
    En bedankt voor een beetje geschiedenis en een mooi volksverhaal over de haan van Portugal. Nu weten we waarom die haan het symbool is en zo vaak wordt afgebeeld.

Heel leuk en heb jij het er maar fijn!
    Veel hartelijke groeten van ons,
    Barbara

• 27 Oktober 2015 - 21:29

Marina:

Je maakt het goed, zo te lezen, Lambert! Belast je benen niet te veel .... je wandelt en klimt je helemaal suf daar. Leuk dat Portugees, bom dia.

• 27 Oktober 2015 - 21:44

Esther:

weer een prachtig verhaal Lambert!
    Ik beleef het via jou.... kost mijn benen dus niet...
    Wat kom je een oude geschiedenis op het spoor... en legenden die de geest van het land en volk weergeven.
    Heel veel goeds wens ik je op je verdere tocht, Esther

• 28 Oktober 2015 - 19:24

Ria Veldt:

Wat weer een mooie beschrijving van wat je allemaal ziet! Ja kerken in overvloed in Portugal. Geniet er nog van. Voor je het weet ben je weer thuis. Blijf gezond en tot horens