Beja en Faro - Reisverslag uit Vila Verde de Ficalho, Portugal van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Beja en Faro - Reisverslag uit Vila Verde de Ficalho, Portugal van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Beja en Faro

Door: Lambert

15 November 2015 | Portugal, Vila Verde de Ficalho

Hoi allemaal,
Terwijl ik dit schrijf strooit de zon zn laatste stralen naar de aarde.
Het was weer een prachtige zonnige dag met een temperatuurtje zo rond de 23 graden!
Ja zo, n laatste dag wat zul, je nog ondernemen? Ineens weet ik t, met de bus naar t strand! Zo, n 20 minuten (met dezelfde bus waarmee ik morgen in alle vroegte naar de airport ga) met de bus.
Lekkere strandwandeling gemaakt.
Ik schreef jullie dat ik van Evora naar Beja zou gaan, en dat hebben we ook gedaan.
Beja is een mooi historisch stadje! Niet groot.
Ik logeerde hier in een heel oud hotel, met nog geen lift, met van die ouderwetse(niet vervelende) hotel reukjes! De muren versierd met mooie portugese tegeltjes, overal oude lopers! ! Geweldig aardig hotelpersoneel (heel oud).Ook in dit stadje meer oudere dan jonge bewoners.
Ik heb ontzettend genoten van een ouderen koordag!!
Dit werd gehouden op het praca republica (iedere stad heeft een plein met deze naam), geweldig fanatiek deden de ouderen hun best, met sommige hele mooie stemmen.Het repertoire bestond uit mooie Portugese volksliedjes!
(ongewild ging mijn gedachten uit naar mijn eigen moeder, die tot op hoge leeftijd aan volksdansen heeft gedaan, en ook van deze bijeenkomsten had, en daar ontzettend van genoot, en ook fanatiek was).
Ik had het geluk dat ik een kaartje kon krijgen van een klassiek gitaarconcert in de concertzaal in Beja.Het optreden was echt fantastisch! !
Na Beja dus naar mijn laatste pleisterplaats en wel Faro!
Ik val in herhaling door weer te zeggen alweer een schitterend mooi stadje,
Maar dat is het wel.Ook hier weer de mooiste kerken, en een paar musea.
Na bijna 6 weken, kan ik zeggen dat ik redelijk veel van Portugal heb gezien.
Het is een land waar de mensen erg veel last hebben (gehad) van de crisis, de levensstandaard een stuk lager ligt dan in Nederland, (de regering afgelopen week is gevallen), de straten brandschoon zijn, alle trottoirs, stoepen met kleine steentjes zijn belegd, vaak in mooie patronen, veel huizen met achterstallig onderhoud, veel politie op de straat , de Portugezen
Die ik ontmoet heb waren vriendelijke, behulpzame mensen.veel lege fabrieken en huizen gezien.
Portugal is een fantastisch mooi land vol met cultuur!
Maar .....ik ben toch ook weer heel blij om morgen naar huis te gaan, naar onze eigen kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden,
Het was een heerlijke vakantie, zonder vervelende dingen
Ik hoop dat ik jullie weer een beetje over mijn schouder heb mee kunnen laten kijken!
Hartelijke groeten

• 15 November 2015 - 19:40

Rob Harpe:

lieve lambert,
    weer mooie verhalen uit een prachtig Portugal! herkenbaar wat je schrijft over de Portugezen.
    voor morgen een goede en vooral veilige terugvlucht en we zien je zeker deze week!
    groet, Rob

• 15 November 2015 - 21:43

Joyce:

Lieve Papa,
    Weer een mooi verhaal en afsluiting van een mooie vakantie!
    Je zal weer moeten wennen aan het koude Nederland maar met gezellige dagen voor de boeg!
    Goede reis morgen ,en we zien elkaar op Schiphol.
    Liefs Joyce.

• 16 November 2015 - 09:08

Barbara Zuidema:

Welkom weer thuis Lambert,

Tot de laatste minuten heb je in Portugal gereisd, je verwonderd, genoten, prachtige muziek gehoord, rondgelopen, aardige Portugezen ontmoet, op terrasjes gezeten en...........en nog veel meer................en.................wij lezers mochten een beetje met je mee reizen en mee verwonderen en bewonderen.
    Dank je wel, we hebben met z'n allen een heel mooie en interessante reis door Portugal gemaakt!
    Wij willen nu ook heeeeeeeeel graag daarnaartoe!

Geweldig dat je zo'n fijne tijd daar hebt gehad en ook dat je nu weer zin hebt om thuis te zijn, met je kinderen, kleinkinderen, vrienden, de kat en je fijne huis!!!

Dag! Dag! Heel veel hartelijke salam,
    Gino en Barbara

• 16 November 2015 - 12:05

Jos Braun:

Genoten en nu welkom thuis.

Jos

• 16 November 2015 - 13:06

Esther:

Dag Lambert, Gelukkig je weer gevolgd op je laatste dagen in Portugal.
    Ik ben onder de indruk van je leuke en instructieve verhalen vol cultuur, natuur en epicurisme.
    Goede thuisreis! Lieve groet, Esther

• 16 November 2015 - 20:33

Ria Veldt:

Hartelijk dank voor het levendige en beeldende reisverslag. We zijn weer met je meegereisd. Het zal weer fijn zijn om bij je kinderen en kleinkinderen te zijn.. Geiet er van. Liefs Leo en Ria