Manado/Ternate/Ambon/Makassar (Sulawesi) - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Manado/Ternate/Ambon/Makassar (Sulawesi) - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Manado/Ternate/Ambon/Makassar (Sulawesi)

Door: Lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

21 Januari 2017 | Indonesië, Sulawesi Island

Selamat pagi manis orang orang Di Belanda,
Inmiddels ben ik alweer meer dan 2 weken onderweg,
Donderdag 5 januari (het was flink koud,de wegen waren flink glad)stond Paul precies om half 11 op de stoep.Nog even de sleutels bij Mirjam afgeven,want met zn 3en verzorgen ze Dickey Dick (mijn lieve viervoeter huisgenoot)en de planten.Thomas en Sebastiaan geven me nog n pakje mee,dat ik pas in de trein mag open maken!
Op naar het station Ede-Wageningen! We hebben tijd genoeg (zoals altijd ben ik veel te vroeg!!)Inderdaad nog tijd in overvloed om samen te genieten van n lekkere kop capuchino. Gelukkig is op deze tijd de trein niet overvol,saillant detail,ik ben eind december mijn portemonnee verloren, met werkelijk al mijn pasjes er in.onvoorstelbaar binnen 5 dagen had ik allemaal nieuwe pasjes,kentekenbewijs,en rijbewijs,ook mijn treinkaart was ik kwijt,dus spannend of tie t wel zou doen.Ja hoor alles prima!Dan begint echt de vakantie.Inmiddels heb ik t pakje opengemaakt van de jongens,hebben ze prachtige tekennen, Bas heeft n groot hart getekend,met daarin werkelijk iedereen vertegenwoordigd,de hond Mac,de poesen bizzy en betsy,Dickey Dick, papa.mama en natuurlijk opa poes!Het ont roerende gedichtje van Thomas:Rozen zijn rood,viooltjes zijn blauw,ik zag er een groeien Opa,en toen dacht ik aan jou!! Toch geweldig,en even schiet je dan vol en denk,oh jee het duurt 7 weken voordat ik de 4 kleinkinderen en mijn eigen kinderen weer terug zie! Gelukkig komt de controleur om de treinkaart vragen,en moet je ook weer op andere gedachten komen!
Het is zoals altijd erg druk op schiphol,heel veel securiti aanwezig.Bij de balie komen we er achter dat mijn ticket niet helemaal klopt.Ik heb alleen mijn voornamen opgegeven,niet mijn achternaam,na wat geharrewar is Garuda Indonesia (de maatschappij waar ik mee vlieg)bereid om een aantekening te maken op t ticket.Hopelijk krijg ik geen problemen terug vanuit Jakarta.Vlucht vertrekt precies op tijd om half 4 smiddags,13 uur later (non stop)de landing in het warme Jakarta.Belangrijkste in Indonesië is dat je direct bij binnenkomst in het land je visum laat aftekenen,dan pas door naar de transit van Manado (Sulawesi).De connectie met deze vlucht was fantastisch,wachttijd 45 minuten.Na 3.5 uur vliegen (met alweer n heerlijke maaltijd) de landing in n nat,warm,stormachtig Manado!
Oh oh wat heeft het hard geregend,eigenlijk wel 5 dagen lang,met soms wat opklaringen.Ik had gepland om nog n paar van de 5 dagen die ik zou blijven,naar Bunaken te gaan (ken daar wat mensen,waaronder ook n familie met n down syndroom zoontje),maar de boot vaart alle dagen niet?vanwege de hoge golven.Ik ben daarom ook niet naar Broeder Han (de broeder die een prachtig gezins vervangend tehuis heeft gesticht in Tomohon,waar velen van jullie een bijdrage aan hebben geleverd via een financieel cadeau op mijn 65e verjaardag)de bussen reden zeer onregelmatig,en ook te gevaarlijk in verband met afbrekende takken,en wegverschuivingen,Tomohon ligt veel hoger dan Manado.Tussen de zware buien door gewandeld in Manado,er is n prachtige brug gekomen die de oevers van de baai verbindt.De pasar besar (grote markt)blijft me altijd fascineren,de manier hoe de producten worden aangeboden,de mensen gaan echt met gevoel om met de spullen die ze verkopen!Het blijft moeilijk om je westerse denken om te zetten naar oosters denkenbijv.10 kraampjes met knoflook op n rij,waarom niet verdelen over die hele grote markt,by the way zo denken wij,en hun denken anders,en ze zullen zeker gelijk hebben,want het is hun systeem.
Na 5 dagen ben ik naar Tetnate (een van de eilanden van de molukken)gevlogen,45 minuten.Op Ternate ben ik 6 of 7 jaren geleden ook geweest.Ternate heeft nu een nieuw vliegveld,6 jaar geleden moest je via een grote stenen trap naar binnen om je barang barang (bagage)op te halen en zien bij de uitgang te komen,nu is het vervoer met de bus (2 minuten!!)Ternate is in mijn ogen niet veel veranderd,de straten en stoepen zijn goed verzorgd! (Want je moet in Indonesië, steeds voor je op de weg kijken,nooit om je heen kijken,wil je dat dan moet je eerst stoppen,dan pas kijken, want voordat je het weet ga je op je muil,vanwege losliggende stenen,of een put waar geen deksel op ligt,ik spreek echt uit ervaring,ben al vakerst op mijn gezicht gegaan,en het duurt erg lang eer dat je wondjes weer dicht hebt in de tropen (gaan snel zweren))Ik ben achter op de brommer van n gids (3 uur)het eiland rond gegaan. de bezienswaardigheden (opnieuw) bekeken,en n blikken kont opgelopen,want zolang achter opzitten is lang,en dan voel je ook dat je geen 40 geen 50 geen 60 maar gewook 70 bent.
Maar eerlijk gezegd weet ik t gevoel niet.Het reizen gaat me nog steeds prima af!!Het weer in Ternate was heel wat aangenamer dan inManado,tuurlijk ook af en toe een heftige tropische bui,merendeel s,avonds! Ik ben 5 dagen op Ternate gebleven,daarna voor 4 dagen naar Ambon.Een vlucht van ongeveer 1 uur.Op Ambon voel je erg veel verbondenschap met Belanda!Veel mensen die je spreekt hebben familie in Nederland.Het is een heerlijk zonnig (natuurlijk de matahari schijnt daar altijd)muzikaal eiland.Je hoort de hele dag muziek om je heen.De namen leketompessy.soerapati. (die wij kennen van het ambonezenkamp (wat n rot woord eigenlijk) van Plasmolen)hoor je hier regelmatig! Ik had zo graag op bezoek willen gaan bij een Jan en zn vrouw (daar heb ik 7 jaar geleden een kamer gehuurd)maar bij God ik kon de straat niet meer terug vinden.De hang naar een vrije Molukse staat is nog steeds aanwezig,als je dit aan de mensen vraagt.Ze zijn ook echt gefrustreerd om het feit hoe er met hun grondstoffen wordt omgesprongen.De opbrengsten gaan grotendeels naar het gouvernement in Jakarta,kruimeltjes blijven over voor Ambon.De avonden heb ik (met meer dan voortreffelijk eten)op Ambon in steeds hetzelfde restaurant/koffiehuis doorgebracht. Life music met allemaal die hele oude Indonesisch krontjong liederen zoals de grote Molukse hit,manise,manise, teran bulang, de mensen vinden het dan vreemd dat je die liedjes kent,ik vertel dan dat ik al n jaar of 8 sinterklaas ben in n woongemeenschap van Indische mensen,en daar ook dan die liedjes hoor!Ze kennen op Ambon zeker Sinterklaas (Di kembali)(van tijden terug)ik heb op Ambon n paar dagen opgetrokken met n jong meisje uit Zeeland.We zijn afgelopen vrijdag (gisteren)met het vliegtuig vertrokken naar Makassar (hoofdstad van Sulawesi)Zij vloog door naar Lombok,ik blijf 3 dagn in Makassar. Wie weet zien we elkaar weer terug op Bali?ik blijf nog hier in Makassar tot maandagmorgen,dan vlieg ik door naar Denpasar (Balie)daar blijf ik voorlopig,ik heb n mooie bungalow gehuurd in Ubud (de culturele stad van Balie)midden in de prachtige sawa.s (jalan Bisa,kennen jullie vast wel Barbara en Gino)en ik zal daar ook zeker naar de healing praktijk van Yolanda Onderwater gaan.Yolanda die inmiddels met haar man permanent op Balie woont.Maar....voorlopig ben ik nog n paar dagen in Makassar, ik logeer in n heel leuk hotel aan de Losari beach heeft totaal niets met strand te maken,het is een soort van.strandboulevard, wat savonds een totale verandering ondergaat,het wordt dan 1 groot feest maar vooral eet festijn,want makan makan,blijft voor de Indonesiër toch wel 1 van de belangrijkst ef dingen in het leven!!Ik wil ook nog naar de oude haven,waar prachtige oude boeginese houten boten en schepen liggen.Dus eerst nog n paar dagen genieten voordat we afreizen naar Balie,daar spreken wd elkaar weer
Sampai jumpa lagi
Salams
Lambert
Ps sorry voor de tikfouten,het schermpje is zo klein op de telefoon!!

  • 21 Januari 2017 - 07:20

    Yolanda Onderwater:

    Hi lambert, laat maar weten wanneer je in Ubud bent! Kami bertemu lagi di Ubud! Sampai jumpa

  • 21 Januari 2017 - 15:01

    Gino En Barbara:

    Ha Lambert,

    Heb je dat hele, lange verhaal op je telefoontje geschreven? Wat een klus. Wat een heerlijk verhaal, we leefden helemaal mee. (vanwege de zware regen die wij ook ooit hadden en dus nog steeds neet veel hebben gezien van Tomohon - een goede reden om eens terug te gaan) Wat leuk dat je via Ternate naar Ambon bent gegaan - ook een plek waar wij eens naar toe willen (misschien dit jaar al) De laatste jaren worden de cursussen ook gevolgd door jonge Molukkers die veel vertellen over de verschillende eilanden, hun cultuur en de families. Ja, ook over het Sinterklaasfeest. Ze stuurden me een filmpje: eerst heel grappig daarna grimmig want de Pieten waren niet de vrolijke kindervrienden maar straften en dreigden tot de hele populatie kleuters en peuters het op een brullen zetten. heel erg Aduh! Kasian! zo wreed!
    Deze week zal ik ze eens vragen over het zingen en de muziek. Jij schrijft daar ook over en mijn vroegere Molukse leraar zong vaak liedjes in de klas. Vertel je nog een keer de naam van de losmen in de Jl.Bisma ? We zijn erg benieuwd. Wat enig dat je daar bent, we zien het voor ons! Overmorgen al: het heerlijke Bali-leventje wacht op je. heb je het niet zaaaaaaaaalig!?

    Oh, wat heel erg lief en leuk , de afscheidstekeningen en snoezig dat afscheidsgedichtje van je kleinzoon........... Genieten van NU in Indonesie en dan straks weer terug naar je lieve kinderen en kleinkinderen. Perfect, toch?!

    Heel fijne tijd in Bali en veel hartelijke salams,
    Gino en Barbara



  • 22 Januari 2017 - 12:39

    Beate:

    Wat een leuk verhaal weer, Lambert. Veel plezier nog.
    groetjes Beate

  • 22 Januari 2017 - 14:20

    Paul:

    Ik heb zitten zoeken: POD House Losari?
    Ze hebben daar ook een slaapzaal?
    Tot nu toe ben je niet scheutig met adressen en hotelnamen.
    Ik wil graag meekijken.

    dag,

  • 24 Januari 2017 - 09:29

    Leo En Ria:

    Lammy wat fijn dat je het goed naar je zin hebt,hier is het behoorlijk winter, geniet er maar van, groetjes Ria en Leo.

  • 25 Januari 2017 - 16:28

    Wil En Cees:

    Hoi Lambert zo te lezen gaat het prima met je en geniet je van alles en wat is koud daar +20 gr of veel kouder? je stuurde hele mooie foto's op wat een mooi land daar. Nu het weer nog naar lekker warm en alles is dan oké groetjes van ons Wil en Cees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 106212

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: