Bandung (de laatste stad van de vakantie) - Reisverslag uit Solok, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Bandung (de laatste stad van de vakantie) - Reisverslag uit Solok, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Bandung (de laatste stad van de vakantie)

Door: Lambert Wijnhoven

Blijf op de hoogte en volg Lambert

20 November 2013 | Indonesië, Solok

Ik heb zojuist het ontbijt (kip/rijst/en een soort van wilde spinazie/kroepoek) achter de rug.
Ik ben vanaf zaterdagavond in Bandung de laatste bestemming van mijn vakantie.
Ik ben op zaterdagmorgen (om 0.6.uur) vertrokken met de minibus van Pangandaran naar Bandung, een rit van8, 5 uur.
Je ziet dan een groot stuk van java, en je ziet ook dat het steeds voller gebouwd wordt wat impliceerd dat er steeds minder grond over blijft voor rijstbouw, en er steeds meer rijst duur moet worden geimporteerd! Dit wordt voor de inwoners een steeds groter probleem.
Het lijkt wel of de arme mensen echt arm blijven, de afstand tussen het goed hebben en slecht wordt steeds groter naar mijn idee, naar hetgeen ik gezien heb.
Ik trof in de minibus nog een geweldige wereldwijze nederlandse vrouw van 80 met prachtige grijze dread-locks! Ze heeft tot haar12e jaar in indonesie gewoond, daarna met haar ouders naar den Helder, geemigreerd met haar mannaar Canada (ontario) daar 7 kinderen gekregen, deze groot gebracht en
opgevoed, en woont nu al weer 20 jaar in Pangandaran, ze woont daar samen met een 40 jarige indonesische kunstenaar.
Ze is nu op weg naar Singapore, om haar visumte verlengen.
Weer zo, n leuke ontmoeting, en zo kom je er zoveel tegen, ook natuurlijk omdat je alleen reist, en deze ontmoetingen ook tot je laat komen! Ik geniet er van en van alles haal je weer het goede vandaan, en leer je, van.
Nog een paar dagen Bandoeng, lekker eten op de jalan Braga (voorheen een nederlandse flaneer straat, met mooie winkels, en banketzaken) Barbara ik ben van voor tot achter door het Savoy gegaan, maar heb er niet geslapen, wel goed bekeken.
K kijk terug op een interressante/rustige vakantie, maa1 binnenlandse vlucht, ik heb me als reiziger helemaal geplooid naar het boek"historische wandelingen in een koloniaal verleden.
Ik heb die steden uitgeplozen, en kan me er wel een idee bij vormen, hoe deze kolonialen hier hebben geleefd.
As vrijdag vertrek ik smiddags om 12 uur met de trein van Bandung naar Jakarta (volgens mij kom ik door de prachtige punca-pas, daar waar detheevelden waren van de gebr.van de kerkhoff (heren van de thee, van hella haasse) om 19.30 (locale tijd) vlucht naar Amsterdam, waar ik zaterdag om 19.30 (locale tijd) zallanden.
Ik ga zo als altijd weer graag naar huis, ben ontzettend blij als
Ik mijn kinderen/kleinkinderen/schoonzoons/familie/vrienden e ieder die me lief is weer zie!
Ik hoop dat ik iedereen een klein beetje heb kunnen laten mee reizen, en over mijn schouders heb kunnen laten mee kijken naar het prachtige land Indonesie, met zijn ontroerend vriendelijke en lieve inwoners!
Hartelijke groeten
Lambert

  • 20 November 2013 - 09:33

    Beate:

    He Lambert,
    hartelijk dank voor je mooie en levendige reisverslagen, heb er erg van genoten. Goeie vlucht terug (het is hier wel koud !). Wij gaan voor 10 dagen lekker naar Spanje.
    Groetjes !

  • 20 November 2013 - 11:26

    Lamers:

    Het waren weer mooie verhalen.Goede reis terug. Vannacht heeft het 4 graden gevroren dus het is hier koud groetTheo Marian,

  • 20 November 2013 - 16:08

    Ria Veldt:

    Het waren weer mooie verhalen, geniet er nog een paar dagen van en een goede reis naar huis!!!!!
    Liefs Leo en Ria

  • 20 November 2013 - 19:35

    Mennie En Rob:

    hoi lambert, nog even genieten en straks weer terug naar je huisje en al die mensen die jij weer wilt zien en zij jou! een goede terugreis gewenst!! xx mennie en rob

  • 20 November 2013 - 21:15

    Rob En Joyce Job En Maud:

    Hoi pap,
    Je hebt ons zeker meegenomen en over je schouder laten kijken.Juist de verhalen van mensen bij wie je thuis komt maakt het extra levendig.
    Ook fijn dat je de familie van Nanang hebt gezien en ontmoet.Maud en ik hebben vandaag pepernoten gebakken,dat is iets wat we elk jaar een paar keer doen en ze geniet daar erg van!
    Het kneden van het deeg gaat steeds beter.
    Job heeft gisteren zijn spreekbeurt gedaan en dat ging ook goed.

    Vanmorgen nog lekker met pluk gelopen wel fris maar ook lekker in de zon!
    jij zou het gezond weer noemen.

    Geniet nog maar even van de zon,,het is fris in ons koude kikker landje!
    Veel liefs Joyce.

  • 20 November 2013 - 21:29

    Gino En Barbara:

    Ha Lambert,

    Oooh, we hebben zo genoten van je geweldige avonturen in Yogya en Pangandaran en we zien je GAAN door de jalan Braga! Sorry, voor de late reactie: mijn jongste zusje is gister getrouwd, het was een enige dag! vandaar dat ik niet ben toegekomen aan je terug schrijven. Maar we hebben je verhalen grondig gelezen, hoor. Echt weer iets voor jou om zo spontaan mee te gaan met een familie naar het strand. Wat kijk je toch met frisse ogen om je heen en zo dring je diep in het land, de cultuur en vooral in de mensen die je op je pad tegenkomt. Zo bijzonder! Ja, je bent een bijzonder en warm mens.
    Wat een roerend maar ook ernstig verhaal over de familie van Nanang. Ik geloof dat je de situatie daar net op tijd hebt gered door ze op het hart te drukken dat je de dochter echt blijft steunen. Schokkend dat de vrouw van Nanang zo snel weer moest trouwen ....nou ja, dat liep dus niet goed af. Zo moeilijk hebben de mensen het dan, he? Deed het je goed om daar weer te zijn bij die familie?
    God, man, weer bijna 9 uur in een busje richting Bandung! Je zal er wel weer gebroken uitgestrompeld zijn.......... Wat ik schokkend vind is dat je dus geconstateerd hebt dat de kloof tussen arm en rijk nog groter is dan voorheen. Terwijl het met veel Indonesiërs de laatste 10 jaar veel beter gaat. Er si nu een grote middenklasse maar die vind je misschien meer in de steden? Dus je hebt heel veel armoede gezien op het platteland?
    Zo leuk om te lezen dat je je in de steden helemaal laat leiden door het boek ''Historische stadswandelingen'' Ja, wij ook vberleden jaar op Java - wat een enig boek, he?! We hebben bepaalde steden dankzij dat boek met heel andere ogen bekeken en veel ontdekt ook, net als jij.
    Nu de laatste dagen dan vind je het natuurlijk weer heerlijk om, ondanks de kou en grijze luchten hier, je kinderen en kleinkinderen weer in je armen te kunnen sluiten.

    Geniet van de laatste dagen in Bandung en heel goede reis terug.
    Dank je wel voor de heel er leuke, interessante en bijzondere verhalen waarvan we genoten hebben!

    Veel hartelijke salam, Gino en Barbara

  • 23 November 2013 - 17:58

    Mary:

    Lambert,

    Dank dat we weer met je mee mochten reizen in je rugzak, heerlijk om al die prachtige verhalen te lezen, in de hectiek van de dag hier.

    Geniet weer van de luxe en de lieve mensen om je heen als je thuis komt!

    Groetjes,

    Mary

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Solok

Opnieuw naar de gordel van smaragd

Ik wil nog meer van indonesie ontdekken

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2015

Nog even Bali

19 Februari 2015

Nog steeds Ubud (godeneiland Bali)

19 Februari 2015

Terug in Ubud

04 Februari 2015

Lovina

04 Februari 2015

Candidasa-Lovina
Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 998
Totaal aantal bezoekers 106235

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: