Back in Cuba - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Back in Cuba - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Back in Cuba

Blijf op de hoogte en volg Lambert

21 Januari 2013 | Cuba, Cuba

Hallo lieve mensen. Het heeft even geduurd (1,5 uur wachten) voordat ik het internethotel in havanna in kon.
Het is vandaag de dag dat President Onama zijn rede houdt,dus alle amerikanen willen dit volgen op internet
Het is vandaag maandag 21 januari. Ben inmiddels bijna 1 week in Cuba.
Ik had via internet een casa particulara geboekt in Nederland. Paul heeft me door sneeuw en vorst woensdag de 16e naar schiphol gebracht.
Na een prima vlucht van 10,5 uur(dit keer weinig turbulentie!!)geland in Varadero. Direct door naar Matanzas. Een stad ongeveer een half uur rijden vanaf het vliegveld.Matanzas wordt ook wel het athene van Cuba genoemd.Het is de eerste paar dagen erg wennen aan het weer (28-30.C),
ook raar dat je weer in een korte broek rond loopt.Na 2 dagen opnieuw naar Havanna(de hoofdstad) dit is ongeveer 2 uren met de bus.
Ik heb een leuke kamer bij heel aardige mensen midden in het centrum van Havanna (vlakbij plaza revolution).Ik he de bekende mooie digen in havanna opnieuw bezocht.
Op zaterdag en zondag wordt er getrouwd in Havanna. Steeds witte bruiden met hun beuidegom in een zeer oude buick,zittnd op de hoedenplank,flink toeterem,en naar iederee zwaaien.
Ook zijn er op zaterdag geweldige kunstmarkten.
De schilderijen die de mensen maken zijn vrolijk en aamstekelijk van kleur!!
Zondag gistern naar het prachtige museum Nacional de bellas aetes geweest. Eem zeer groot museum van 3 verdiepingen. e bovenste verdieping is gewijdt aan de schilderkunst van de 18e en de 19e eeuw.
Veel landschappen,zodat je je een verbeelding kunt maken hoe Cuba er vroeger uit heeft gezien. (even tussen door: het amerikaanse volkslied wordt gezongen!!) De amerikanen die ook in het internet hotel zitten galmen heel hard mee!Terug maar het museum: De tweede verdieping laat wat meer moderne kunst zien, de onderste verdieping is alleen maar hyper moderme kunst,met sommige hele mooie sculpures ed.
Savonds met mensen van het casa particulara naar hotel telegrafo geweest (een van de grootste hotels in Havanna)hier speelde een geweldige cubaanse band,je ziet mensen werkelijk helemaal uit hun dak gaan, er wordt salsa,rumba ed gedansr(wat zijn wij europeanen toch stijve harken als je de mensen hier ziet) De mensen doen de hle avond met 1 glaasje cuba libra.meer is niet te betalen voor hun.
Ook op zaterdag nog een bijeenkomst bezocht van een oude revolutionaire schrijver (ben de naam kwijt!)hij hield een towespraak (op castro;s manier)opvallend detail:veel oudere mensen,weinig jonge mensen.
Morgen vertrek ik naar Camagey,de bus vertrekt om 9 uur, en de rit duurt 9 uren.Ik heb met de mensen van het casa partic.in havanna een adresje afgesproken in camagey,hoogst waarschijnlijk staan ze daar morgenmiddag al met een bordje met mijn naam te wachten op het station.
Zo dit was het dan weer voor eventjes.
Dikke kussen voor mijn kinderen en vooral voor mijn kleinkinderen.
Mirjam laat Sebastiaan maar vaak een foto van mij zien,heel misschien herkent hij me dan als ik over een maand weer thuis ben!
Vooe alle andere lezers liefs en groeten.
Maria Albers ik hoop dat het erg goed met je gaat, dit hoop ik ook voor Lydia.
En Joyce en Rob ik hoop dat de opvoeding van pluk onderhand zijn winst gaat opleveren.
Allemaal veel sterkte,maar ook veel plezier in/met de sneeuw!

  • 21 Januari 2013 - 20:17

    Piet Van Uffelen:

    Hallo Lambert,

    leuk om je belevenissen te volgen,geniet maar van de warmte,want hier is het brrrrrrrr koud.
    De schoonvader van Marco,Mhr Müller,is van zaterdag op zondag,in zijn slaap overleden,misschien wist je dit nog niet.
    Verder een heel fijne tijd in Cuba.

    Groeten Piet van Uffelen.

  • 21 Januari 2013 - 20:29

    Lydia:

    Hoi Lambert, leuk dat je nu al weer schrijft! De tegenstelling met Nederland is nu groot, hier alles wit, daar alles kleurig en warm. Geniet ervan.
    Met mij gaat het nog steeds goed, ben goed aan het herstellen. Theo is nu naar de andere kant van de wereld onderweg: China. (dit voor 2 weken).
    Geniet lekker en leifs van ons,
    Lydia

  • 21 Januari 2013 - 21:12

    Gino En Barbara:

    Ha Lambert,

    Oh, daar ben je dan weer in je geliefde Cuba !! En wat een kleurige, warme week heb je al meegmaakt: is dat Hotel telegrafo zo'n echt koloniaal, wit hotel? Mannen met witte pakken en puntschoenen en dunne snorretjes Zien we Graham Greene verscholen achter een palm een Cuba Libre drinken? Revolutionairen met grote sigaren en urenlange speeches - alles wordt uit de kast getrokken om jou het echte Cubate laten beleven?, roze chevrolets.............alle cliches voorradig? Maar goed dat je ook schrijft over hoe arm veel mensen zijn anders waande ik me in een jaren 40 film en komt Fred Astair ook nog tappend een trap af. Hahaha! Zat je te mailen onder het genot van galmende volkslied zingende Gringo's? En nu in een heel lange busstocht van waaruit je vast prachtig het land aan je voorbij ziet trekken. Heel fijne tijd!
    Veel hartelijke groeten,
    Gino en Barbara

  • 21 Januari 2013 - 21:56

    Esther:

    Zo Lambert, Je had het aangekondigd, maar nu aben je al weer een week in CUba.. of is het 'op' Cuba? Wat een happening weer. En inderdaad, ik heb ook de toespraak van Obama een beetje kunnen volgen en de mensen weer zien juichen. Je hdebt het weer prima voor elkaar als globetrotter, met je afgesproken hotel/verblijfplaatsen Ik wens je heel veelgenoegen met de kunst en cultuur waarover je al schreef en al wat er nog komt.
    Veel moois! Esther

  • 21 Januari 2013 - 23:38

    Rob,Joyce,Job,Maud:

    hoi pap
    Fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    Je zult vast ogen te kort zijn gekomen in dat grote museum!

    Rob heeft al heel veel gestrooid en is nu ook weer weg om te strooien.
    Job en Maud zijn vanmiddag sleetje wezen rijden bij de dijk.

    Pluk vind sneeuw ook erg leuk,en steekt steeds haar snuit er in ze ruikt van alles.

    Geniet er maar van, veel liefs van ons!

  • 22 Januari 2013 - 10:56

    Ester:

    Hoi Lambert!
    Wat geweldig dat je alweer in het fantastische Cuba zit! Klinkt allemaal weer super wat je meemaakt! Nu dus al in Camaguëy, ik neem aan dat je verder afdaalt naar het zuid-oosten? Geweldig zeg!
    Heel veel plezier in het warme (qua temperatuur en qua mensen) Cuba! Geniet ervan!
    Liefs, Ester

  • 22 Januari 2013 - 23:50

    Mennie En Rob:

    hoi Lambert, fijn dat je zo goed bent aangekomen en alweer mooie dingen hebt meegemaakt in Cuba. we zijn jaloers op je, zeker w.b. de temperatuur maar ook omdat wij denken dat het een bijzonder land is; dus cuba blijft ook op ons lijstje staan. vermaak je goed en we wachten op je volgende verhalen! jij een cuba libre, wij drinken een wijntje op jou!
    mennie en rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 106475

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: