Malang - Reisverslag uit Patiāla, India van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Malang - Reisverslag uit Patiāla, India van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Malang

Door: Lambert Wijnhoven

Blijf op de hoogte en volg Lambert

25 Oktober 2013 | India, Patiāla

Lieve mensen hier komt dus het vervolg.
De tablet is weer opgeladen, daar gaan we dan weer.
Op zondagavond kom ik dus aan in Malang, na de lange rit met het minibusje. Spullen uitgepakt, ik heb n gode kamer in hotel Helios.ik ben in dit hotel 8 jaren geleden ook al eens geweest, maar ik herinner me er weinig van.
Ik heb bij toko Oen gegeten.
De nieuwe dag begint met een heerlijk ontbijt, nasigoreng met een sayur saus.ik heb besloten om vandaag alleen wat praktische dingetjes te doen zoals geld wisselen, nieuwe koffie en coffeecreamer kopen.De roephia is nog verder gezakt, dus k krijg weer meer voor mijn euro (inmiddels is het lunchtijd, en komt er iemand een bord bakmie goreng ayam brengen die ik besteld heb, dus zeg ik tegen me zelf●selemat makan●) Deze dag verder niets spectaculairs gedaan.De volgende ochtend ontmoet ik een rg leuk stel mensen uit Nederland. Zij is op Borneo geboren, en hij komt uit Alkmaar.Je hebt van die mensen waarbij je na 1 ontmoeting denkt, het lijkt wel of ik deze menen al veel langer ken, dat is dus bij deze mensen helemaal het geval! We hebben zeker tot 12.00 met elkaar zitten praten, veel reiservaringen uitgewisseld, praten over de kinderen en kleinkinderen die je hebt.Daarna gaat ieder zijn eigen weg.Het eerste wat ik vandaag bezoek is het stadhuis (alles weer met de fantastische historische stadsgids) aan het mooie tuga plein.Dit stadhuis is in 1928 gebouwd, is ernstig beschadigd tijdens de bumi hangus (de nederlandse gebouwen werden in Brand gestoken door de indonesiers).Ik kreeg van een van de medewerkers een rondleiding door t gebouw. Er hangen portretten v/d Nederlandse burgemeesters.
Hierna naar het museum Tempo Doelo, dat pas n jaar open is.veel van de geschiedenis indonesie-Nederland wordt hier duidelijk. Er zijn veel originele foto, s en bestuursstukken. OP naar de pasar burung (de vogeltjes markt) allerlei vogels zelfs uilen worden er aangeboden, ras katten, kleine hondjes, kleine apen, een soort van dassen, meer beesten uit de natuur.De kooien zijn allemaal schoon!
Nu naar de chinese tempel met de naam eng an kiong, wat betekent ■tempel van de eeuwige vrede● een geweldig mooie tempel die in 1904 gebouwd is, dit is n tridhama tempel, waarin 3 stromingen vertegenwoordigd zijn, het boedhisme, taoisme, en het confucianisme. Het ruikt er natuurlijk heerlijk naar wierook! (en daar houd ik ook erg van), ik heb een hele poos in t hoofdgedeelte gezeten.Fijn even uit het altijd hectische verkeer en drukte van de indonesische stad, genieten van de serene rust van een boeddhistische tempel! We pakken onze benen weer op, en brengen ze naar het alun~alun.Bijna iedere Indonesische stad heeft een alun~alun, dt is het stadsplein waar van alles gebeurt. Het alun~alun van Malang bestaat al een paar eeuwen.
Meestal staan om dee pleinen de bestuursmacht v/d stad.In Malang staan de moskee (n hele mooie) de protestantse en de katholieke kerk gebroederlijk bij elkaar. Ik vind dat er veel ontsierd is door er n mc donald en een KFC bij te plakken, maar ja ook hier slaat de commercie toe! Ik loop weer terug naar mijn hotel via het mooie tugu plein.in het midden van dit plein ligt een rond stadspark (je) met een mooie vijver (met lotussen) en een waterpartij.in dit park staat ook het onafhankelijkheids monument, waarvan Neerland in 1947 tijdens de politionele acties de bouw heeft tegen gehouden, maar alsnog is het monument in 1953 ingewijd door de toenmalige president Soekarno.Ik loop terug naar mijn hotel, wat precies 5 min.verder op staat.savonds (al weer) n fantastische maaltijd in restaurant Inggel, begeleid door het gamelan orkest met zangeres en javaanse danseres.Bij het slapen gaan hoor je in je hoofd op de achtergrond nog steeds de zachte klanken van de gamelan.
De volgende ochtend weer gezellig ontbeten met de mensen uit Wormer (vlakbij Zaanstad)
De route die ik vandaag ga doen, , vertrekt bijna bij mijn hotel.
Het eerste wat we zien is een art-deco pand uit 1926, de vroegere montessorischool, nu zit er een outlet kledingwinkel in.
Verder de wijk in (dit is de vroegere oranje buurt) staan mooie oude westerse (nederlandse) huizen, vaak door 2 of 3 failies bewoond.Ik loop daar met mijn boek, en dan zie je de mensen wel eens vreemd kijken. Als ik dan zeg tempo doelo ruhma belanda, en darbij ook nog n vriendelijk gezicht op zet, wordt t allemaal begrepen, en mocht ik zelfs bij iemand binnen kome kijken, en wordt er vol trots gezegd, dt er niets aanhet huis is veranderd. Toch geweldig zo, n medewerking! Ik had thuis al gelezen inde historische gids dat er een scholengemeenschap en een klooster van de zusters ursulinnen in Malang is, en dat die in de route is opgenomen, en dat er (nog) 20 zusters in een huis wonen in de kloostertuin. En ineens sta ik voor dit grote complex.Ik heb me voorgenomen dat ik kost wat kost in gesprek wilde komen met een van de zusters.De security jongens wilde me niet doorlaten, ik kreeg ze niet aan het verstand gepeuterd krijgen, dat ik bij de zusters op bezoek wilde gaan.Gelukkig komt er n meisje aan die het begrijpt, en me naar het zusters huis brengt! (Ik met knikkende knieën) En...daar verschijnt de abdis, ze stelt zich voor als Zr.Dyonisia, spreekt prima Engels.En natuurlijk vraagt zij mij, waarom ik daar was.
Ik heb haar verteld dat Joke haar opleiding tot z verpleegkundige heeft gedaan in huize Ursula in Nieuwveen, en dat mijn schoon familie jaren lang in Bergen (NH) tegenover het ursulinnen klooster hebben gewoond, en iedere zondagochtend heel vroeg werden wakker gemaakt door het gebeier van de kerkklokken! Dit laatste deed haar schaterlachen. Zr.Dyonisa verteld dat ze Nieuwveen van naam kent, ze is 1 keer in Nederland geweest en logeerde ton bij de ursulinnen in Aarle-rixel (Brabant).Ik zeg tegen de zuster dat Joke altijd met groot respect sprak over de zusters van huize Ursula, ze werkten dag en nacht met en voor de verstandelijk beperte kinderen.De zuster zegt op een gegeven moment of de naam zr.Bernadette mij wat zegt, inderdaad die naam heb ik Joke meerdere malen horen vernoemen, zr.dyonisia zegt:die is 2 weken geleden overleden! We krijgen het over de zorg in Indonesie, ik vertel haar over het werk van br, Han, wat schetst mijn verbazing...ze kent Hanheel goed!! Onderhand krijg ik mijn 3e glas thee.Hoe klein is toch de wereld.
Ik vond het meer dan een geweldige ontmoeting.dit komt toch maar mooi op je pad,genoeg gedaan vandaag, even lekker de ogen dicht op het bed (onder de loeiende ventilator, die heel hard moet werken om het een beetje leefbaar te houden)

En Gino/Barbara savonds naar het hotel/restaurant Tugo!
Het is niet makkelijk te beschrijven hoe dit hotel/restaurant er uit ziet, dit moet je eigenlijk zelf gaan bekijken.Ik durf uit de grond van mijn hart te zeggen dat ik nooit in Azië n mooier restaurant heb gezien.koloniale meubels van de beste en mooiste kwaliteit, n daar tussen door Indonesische kunst en attributen. De ene ruimte is nog mooier dan de andere, een ruimte met alleen een par grote boeddha beelden die een enorme rust uitstralen. En alles verlicht met theelichtjes. O ja.... de prijs van het eten? Ik heb hier inderdaad tot nog toe het duurste gegeten en wel voor.....11 euro!! Daar kun je in Nederland nog niet eens de klink van hetcafetaria vor vast houden, dat kost al meer dan 11 euri.
Gisteren heb ik nog een aantal sjieke wijken opezocht waar voorheen de nederlanders wonen, en waar nu dokters en tandartsen wonen.
Ik ben vandaag de laatste dag in Malang.
Vanavond vertrek ik om 7 u met de (sjieke) reisbus naar Semarang, waar ik morgen vroeg om 5 u aan kom.
Zo, n busticket koop je allincluding dinner en breakfast.
Oei n heel verhaal, maar als ik eenmal bezig ben...
Gisterenavond (weer) gescypd met mijn kinderen en kleinkinderen, vind ik vooral belangrijk voor Sebastiaan, want ik zou het heel erg vinden als hij OpaPoes niet meer terug zou herkenne n na zo, n tijd.
En ik begrjp van mijn kinderen dat Joop en Coby heerlijk genieten in ons huis.
Lieve mensen allemaal de hartelijke groeten, en tot in
Semarang
Lambert

  • 25 Oktober 2013 - 11:26

    Ester Van Uum:

    Selamat pagi Lambert,

    Wat een geweldig verhaal! Zo te lezen heb je het enorm naar je zin in Indonesie, fijn!
    Geniet ervan!!

    Liefs Ester

  • 25 Oktober 2013 - 20:30

    Gino En Barbara:

    Lambert yang manis,

    Terima Kasih voor alle goede tips die je ons geeft voor Soerabaya! Ja, echt, als een reisleider ga je ons vooruit want wij zijn nog niet in S. geweest maar als we daar zijn (we weten nu nog niet wanneer) dan zullen we zeker ''jouw route'' volgen - interessant, zeg!
    En wat een leuke ontmoetingen heb je in Malang gehad. Nou ja, jij maakt ook zo makkelijk contact met mensen. En.....terwijl wij je verhaal over Malang zaten te lezen - wat geweldig dat je het Ursulinnenklooster bent binnengedrongen en dat men daar broeder Han goed bleek te kennen en zuster Bernadette. Wat toevallig en heel erg leuk!!!! - nou ja, we zaten dus je verhaal te lezen en zeiden tegen elkaar; ''Zou Lambert het Tugu Hotel hebben ontdekt?'' En JAAAAAA! Wat prachtig, he? En wat kan je daar fantastisch eten. (Veel hooggeplaatsten zijn je voorgegaan o.a. Ibu Megawati Soekarnoputri de voormalig presidente van Indonesia) Ooit, nu vele jaren geleden, logeerden we in wel een heel groezelige losmen maar hebben altijd een keurig bloesje in de rugzak dus aten we chic in het Tugu Hotel om daarna weer in de griebus te gaan slapen. Wel een gek contrast, inderdaad. Maar overdag mochten we het hele hotel met al die eeuwenoude kunstvoorwerpen en leuke koloniale zitjes bekijken.
    Enig dat je er gegeten hebt, zeg. We zien het voor ons!

    Semarang: volg vooral je boek ''Historische stadswandelingen Indonesie'' Het is er zoooo leuk.
    We logeerden in het Hotel Candi baru: blz. 245 errrrugg leuk , heel hoge en schone kamers, heel fijne badkamer, vreselijk ontbijt. Ga maar niet eten bij de Thai er tegenover, vonden we niet zo goed. Je loopt vanuit het hotel zo naar Het ereveld Candi.

    Heel veel plezier in Semarang. Je zal het vast erg leuk hebben daar en er zoveel interessants ontdekken.

    Dag! Dag! veel genieten maar en ook een beetje hati-hati


    p.s. we wisten weer meteen hoe het voelde na een urenlange tocht in een bemo (van Soerabaya naar Malang) -arme jij.

  • 27 Oktober 2013 - 14:56

    Mary:

    Hallo Lambert,

    Wat heerlijk om al die prachtige verhalen weer mee te mogen beleven.

    Je schrijft dat het op je pad komt, maar ik denk dat jij wel zorgt dat het op je pad komt, prachtig zoals je dat
    doet, dat levert de mooiste ontmoetingen op. We hopen dat je nog veel van die mooie ontmoetingen meemaakt, dat betekent voor ons veel prachtige verhalen.

    Heel veel plezier toegewenst vanuit een herfstachtig Milsbeek.

    Dikke kus,

    Kees en Mary

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Patiāla

Opnieuw naar de gordel van smaragd

Ik wil nog meer van indonesie ontdekken

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2015

Nog even Bali

19 Februari 2015

Nog steeds Ubud (godeneiland Bali)

19 Februari 2015

Terug in Ubud

04 Februari 2015

Lovina

04 Februari 2015

Candidasa-Lovina
Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 106410

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: