Terug in Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Terug in Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Terug in Ubud

Door: Lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

19 Februari 2015 | Indonesië, Ubud

Selamat pagi!
Terwijl jullie allemaal nog lekker op 1 of misschien wel 2 oren liggen, schrijf ik dit verslag, liggend op mijn bed, onder een hard draaiende propellor, om de temperatuur draaglijk te houden!
Ik ben inmiddels al 9 dagen in Ubud, maar verveel me nog steeds geen minuut.
Ik ben in een bungalow uitkijkend op n mooie lotusvijver (voor de kenners, jalan monkey forest, recht tegenover het voetbalveld, een steegje in Swan Inn) eigenlijk had ik hier voor 2 nachten geboekt, en 6 nachten elders.
Ik ben na 2 nachten met de jongen van Swan Inn achter op de brommer wezen kijken, maar ik vindt het te ver van het centrum van Ubud
Ik heb de verplichte 1e nacht (regeling van booking.com) betaald, en weer lekker terug gegaan naar Swan Inn.
Prima bungalow geweldig aardige mensen, Mw. Loopt op t allerlaatst, 27 feb. Uitgeteld, wie weet maak ik de geboorte wel mee.
Smorgens een heerlijk ontbijt op de veranda, de ene keer een banana pancake, dan weer een heerlijke omelet met brood, en altijd maar weer dat lekkere fruit (ik ben een echt fruit beest)
Heb tot nog toe (20/2) mooie en goede excursies gemaakt in de buurt van Ubud.De eerste was metde motor (ik achter op), als eerste naar de beroemde "poepie dure" Luwak kopi (koffie) plantage en branderij.
Deze koffie is een van de duurste die er is, het is een gewone robusta of arabica koffieboon.
Maar voordat de koffiebessen tot koffiebonen worden gebrand, leggen ze eerst een bijzondere weg af, nl door het spijsverteringskanaal van de civet kat!! Door de fermentatie in de ingewanden van de kat krijgen de bonen hun
Bijzondere smaak.
De civetkat eet dus de koffiebessen , het vruchtvlees wordt verteerd, maar de pit wordt uitgepoept.
De inwerking van maagzuur en enzymen tijdens de spijsvertering geven een bijzondere smaak aan de bonen, er wordt n (poep) vliesje handmatig van de
Boon gehaald, de aroma blijft bewaard, daarna worden de bonen 45 minuten gebrand op een houtvuur.
Doordat het zo, n arbeidsintensief product is, wordt de koffie "poepie duur"
Ik heb n kopje geproefd (bijna 4 euri!!! ), voor mij weinig verschil met de bali kopi, die ik zelf op mijn kamer maak,
Men vindt het niet erg leuk als ik n opmerking maak over de gekooide civetkatten, en dat ze misschien wel niets anders te eten krijgen dan koffiebessen!! Fantastisch antwoord, deze 2 civetkatten zijn gekooid voor de toeristen, dd rest leeft vrij in de jungle, ja ja zo ken ik er nog n paar!!!
Op naar de mooiste rijstterrassen die ik ooit heb gezien (je moet ze eigenlijk zien in juli/augustus) dan ze oplopend van groen/geel naar bruin.
We zouden nog naar een vulkaan, maar de gids van de motor zag de politie en kreeg het verschrikkelijk benauwd, direct omdraaien.
Als ik vraag wat er is, krijg ik als antwoord: ik heb niet de goede papieren, als ze me aanhouden moet ik 500.000 rph betalen (ongeveer 35 euri), laat die knurft me de papieren van zijn zus!!! Zien.
Grappig ineens schiet me door het hoofd dat ik dit ook wel eens heb gedaan,
Lang lang geleden (ik speelde trombone in de plaatselijke fanfare) gingen we voor een concert naar Duitsland, ik geen paspoort, heb ik het paspoort van mijn moeder meegenomen, prompt werd ik natuurlijk gecontroleerd, met n zeer strak gezicht heb ik gezegd dat ik me heb vergist, en het paspoort van mijn moeder heb meegenomen, laat ze er toch mooi intrappen!!
(Terwijl ik dit schrijf is Jurgen Marcus (ein festival der liebe) op radio 5 nostalgia, heerlijk allemaal muziek uit de jaren 60-70, en ook nog Duits.)
Dus ik snapte wel wat er door dat koppie van die gids rond waarde!
Dus terug naar Ubud, , eigenlijk ook wel genoeg indrukken voor deze dag.
De volgende excursie samen met een Ijslandse, en 2 Australiërs gemaakt naar de olifant grot, de cave temple uit 1365.
De 2e tempel is de Tampaksiring tempel (de heilige bron tempel)
Volgens de overlevering is de bron gemaakt door de God Indra.
De baden zijn in de 10e eeuw aangelegd.
Heel fascinerend om te zien hoe de mensen mediteren, en offeren en later het bad in gaan.een verdieping hoger kun je de oorsprong van de bron zien!
Nu verder naar kintimani, dit is een bergdistrict.
In dit district ligt het serene kratermeer Danau Batur.Vanuit Penelokan hebben we zicht (behoorlijk bewolkt, maar dat schijnt bijna altijd zo te zijn)
Op het meer en de Gunung Batur.De gunung Batur is een nog werkende vulkaan, de laatste uitbarsting is 15 jaar geleden.
Wordt vervolgd

  • 20 Februari 2015 - 11:49

    Lydia:

    Lambert, wij zijn ook bij die koffiebranderij geweest. Met de katten. Apart he!
    Koffie was lekker, wij kregen 10 kleine kopjes met steeds een andere samenstelling te drinken.

  • 20 Februari 2015 - 17:43

    Joyce:

    Hoi Papa. weer een mooi verhaal!
    En wat fijn dat je vel plezier hebt van je tablet,je kunt nu lekker naar je eigen muziek luisteren.

    Ja het is wel zielig de katten in de kooi en dat de rest vrij rondloopt is natuurlijk een fabeltje.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt in ubun.
    Geniet nog lekker van de zon,en als je kunt neem er maar wat van mee naar Nederland!
    Liefs Joyce.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Opnieuw naar de gordel van smaragd

Ik wil nog meer van indonesie ontdekken

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2015

Nog even Bali

19 Februari 2015

Nog steeds Ubud (godeneiland Bali)

19 Februari 2015

Terug in Ubud

04 Februari 2015

Lovina

04 Februari 2015

Candidasa-Lovina
Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 106389

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: