Nog steeds Ubud (godeneiland Bali) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Nog steeds Ubud (godeneiland Bali) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Nog steeds Ubud (godeneiland Bali)

Door: Lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

19 Februari 2015 | Indonesië, Ubud

Daar zijn we weer (en radio 5 nostalgie gaat ma.ar door met de nachtuitzending, heerlijk)
Een goede internetverbinding, , moeten we van profiteren!
Ik heb inmiddels een goede kaart met wel 7 wandelroutes gehaald bij de tourist office (bedankt voor de tip Barbara)
Op naar het museum Neka, vandaar via een grote omweg (met heel veel galeries) naar het kunstenaars dorp Penestanan.
Maar eerst het Neka museum.
Een mooi museum, met heel veel naïeve schilderkunst.Wat schetst mijn verbazing een heel paviljoen gewijd aan de Nederlandse kunstschilder Arie Smit. Deze man is hier wereldberoemd en wordt enorm gerespecteerd.
Hij heeft in Penestanan in het begin van de jaren 60 een kleine groep kunstenaars bijeen gebracht, dit is uitgegroeid tot een levendige kunststroming die de stijl van "de jone kunstenaars" genoemd wordt.
Er hangen in dit museum ook doeken van Hofker.
Ik heb inmiddels 3 kunstschilders leren kennen die van Belanda (nederland)
Komen en een grote invloed hebben gehad op de Balinese schilderkunst.
Han Snel (van de erven heb ik de eerste 6 dagen in Ubud n bungalow gehuurd).Hofker, en Arie Smit.
Ik heb veel foto, s gemaakt in dit museum.Ook in dit museum te zien, een zeer grote krish verzameling.
Savonds naar het Ubud palace voor nuitvoering van diverse Balinese dansen, met prachtige gamelan muziek, geweldig hoe de dansers hun verhaal en gevoelens kunnen overbrengen.
De volgende dag weer naar een geweldig museum (ook architectonisch)
Arma (een kunstverzameling bijeengebracht door Hr.en Mw.Rai)
Ook hier schilderijen vanArie Smit, veel schilderijen van een andere pionier Walter Spies (Duitsland).
Je krijgt bij binnenkomst een zeer mooi grafisch verzorgd programma boekje (daar kan het rijksmuseum i Amsterdam nog wat van leren), en een glas ijsthee aangeboden.
Het museum verhuurd ook prachtige bungalows, aan rijstvelden, en rivier.
Ik heb ze gezien, fantastisch, maar financieel redelijk begrotelijk.
Ik heb meer dan een uur met de tuinman gepraat, prachtig gekleed in de sarong, want het is midden in n ceremonie tijd.
Hij verteld dat Bali zich grote zorgen maakt over hun eigenheid en cultuur.
Steeds meer mensen van de andere eilanden komen naar Bali, om te profiteren van het toerisme, logisch, maar brengt ook andere dingen met zich mee. De Chinezen kopen steeds meer grond op, voor nieuwe projecten (hotels etc), waardoor steeds minder rijstvelden voor de Balinees.
Steeds meer wordt er rijst geïmporteerd vanuit Vietnam en Zuidkorea.
Maar hij zegt ook dat Bali al veel heeft mee gemaakt, de islam die getracht heeft Bali islamitisch te maken, de overheersing van Nederland.dus zegt hij lachend, dit zal Bali ook wel weer aan kunnen.
Hij geeft aan dat de hindu religie zo sterk is, en eensgezind, datze heel veel aan kunnen. De religie, en dan voortvloeiend het karma is het belangrijkste wat er is!
Geweldig om zo iemand te ontmoeten, ik heb een mooie foto van hem.
Het valt meop dat er veel nieuwe huizen worden gebouwd, en dat vooral veel vrouwen zorgen voor de aanvoer, zoals stenen, cement, dakpannen.
Minstens 10 dakpannen dragen op je hoofd!!
Ik ben terug geweest naar Penestanan, ik wil graag de kloof en rivier de Ayung goed bekijken.
Is heel makkelijk op Bali, even net doen of je het niet kunt vinden, heel snel is er een gids, die je heel graag wil helpen.
Samen zin we naar beneden gegaan, roetsend en glibberend, en aan alles vastgrijpen waar je maar kunt onderweg.
Geen 1000 maar wel 500angsten uit gestaan, gelukkig veilig beneden gekomen.ik met goede wandelschoenen, de gids met teenslippers!!!
Ik heb mezelf toen toch maar een schouderklopje gegeven, en gezegd dat heb je m toch maar weer mooi geflikt. (ik heb door de warmte veel minder last van artrose dan in Nederland).
De inspanningis niet voor niets, we hebben een heel eind langs de rivier gelopen, hele oude waringinbomen met hun lange luchtwortels gezien
Rafting rubberboten met gillende Japanse meiden, en mooie rijstvelden.
Na een paar kilometer 120 trappen terug omhoog. Toen voelde ik toch wel even mijn copd, maar was ook weer snel weg.
In alle rust teruggelopen naar Ubud, de korte weg naar Campuhan, de mooie oude brug.
Onderweg een heerlijke avocadojuice genomen, en eenvoor mij onbekende vrucht nl dragon, van binnen net zo rood als een biet, heerlijk fris.
Gisteren een excursie gemaakt naar de oudste tempel van Bali nl Besakih tempel, en naar Klungkung, en Gianyar.
Ook weer n heel interessante dag!
Morgen ga ik mijn laatste week in op Bali, ik weet nog niet zeker of ik die week nog helemaali Ubud blijf, misschien nog n paar dagen naar Seminyak, dat aan de kust ligt, en prachtige stranden heeft.
We zien wel, en jullie krijgen hetwel te horen.
Sampai jumpa
Lambert

  • 19 Februari 2015 - 11:11

    Riekie:


    Heel mooi verhaal geniet van de laatste week.

    Heel veel lieve Gr. Toon en Riekie.

  • 19 Februari 2015 - 12:42

    Esther:

    Dag Lambert,
    Ik bewonder je!
    Zoveel genieten in onbekend land en je zo in alle plaatsen weten te redden. Gelukkig dat je daar in betere gezondheid bent en wat heerlijk om zoveel moois te beleven. Je verrijkt niet alleen je lichaam maar ook je geest met geheel andere levens-aspecten.
    Nog heel veel geluk op Bali en tot een volgend verslag, Esther

  • 19 Februari 2015 - 19:46

    Ester:

    Heerlijk om te lezen, Lambert! Geniet van jouw laatste week!

  • 20 Februari 2015 - 11:54

    Lydia:

    Lambert,
    Veel herkenning in je verhaal. Wij hebben ook veel van die plaatsen bezocht. Het blijft een prachtig land he! Geniet nog lekker van je laatste weken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Opnieuw naar de gordel van smaragd

Ik wil nog meer van indonesie ontdekken

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2015

Nog even Bali

19 Februari 2015

Nog steeds Ubud (godeneiland Bali)

19 Februari 2015

Terug in Ubud

04 Februari 2015

Lovina

04 Februari 2015

Candidasa-Lovina
Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 106391

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: