Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Porto

Door: Lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

14 Oktober 2015 | Portugal, Porto

Hallo lieve mensen,
Het is woensdag avond 7uur (een uur vroeger dan in Nederland, Portugal heeft de Engelse tijd), mijn eerste week in Portugal zit er op.
Donderdagavond half 7 ben ik van Schiphol naar
Porto gevlogen, een vlucht van precies 2, 5 uur.
Via 2 metrolijnen kwam ik bijna bij de plaats van bestemming. Bij de laatste metro halte werd het toch wat moeilijker, maar 4 zeer jonge charmante studentes hebben me naar mijn air benb gebracht, De mensen waar ik een kamer van huur hebben vergeten hun huisnummer te geven, en ook zat de voordeur op slot . Gelukkig kwam er iemand die door de voordeur moest, enkon ik naar binnen.Gelukkig stond de naam van de verhuurder op n postbox, anders zou het lang zoeken zijn gweest in een flat van 6 verdiepingen.!!.Binnen gekomen werd ik direct besnuffeld door 2 katten, de ene heet Picasso, een soort van Egyptische kat, arrogant, hautain maar ook wel lief. Er wordt me verteld dat Picasso graag snachts op de deurklink springt, en dan zo je kamer op springt, dat heb ik goed in mijn oren geknoopt, en steeds de kamerdeur op slot gehouden. En jawel...midden in de nacht een sprong op de deur, vervelend, want je bent wel wakker!!
De kamer is klein, niet in verhouding tot de prijs.
Het volgende onderkomen wordt dus weer een hotel.
De 6dagen en 7 nachten in Porto zijn omgevlogen.
Porto is een stad, , die moet je ervaren en ondergaan! !
Het is alleen maar klimmen en dalen! ! Geen straat is vlak, en alles is beklonken met kleine 4kante stukjes! Dus heel goed kijken waar je loopt.
Ik heb heel veel kerken, kathedraal, enmusea bezocht.
De ene kerk nog mooier en rijker (veel goud in verwerkt) dan de andere.
De Sao San Fransisco kerk, hierin is 20 kg goud verwerkt!! Er worden geen diensten meer gedaan in deze kerk, omdat de priesters de tegenstelling tussen de ontzettend rijke kerk en de armere bevolking te groot vindt.
In al deze kerken prachtig glas in lood, daar kan ik erg van genieten!
Het San Bento station met zn prachtige blauwe tegeltjes (azulejos), is meer dan een bezoek waard.Ik heb een kamer in het nieuwe Porto, (vila nova da gaia) aan de overkant van de prachtige boogbrug de pont Lois de eerste.
Op deze brug kun je goed zien dat Porto laag en hoog ligt.Start je laag, dan kun je op 4 manieren weer naar boven, te voet (zucht, zucht), met de kabelbaan, met een lift, of met een klein soort treinstel.
Ik moet dus steeds een 20 minuten dalen en klimmen om in de stad te komen, iedere keer als ik weer de brug over ging, was het een belevenis om Porto zo te zien liggen.Er is ook een "echte" winkelstraat zoals de kalverstraat in Amsterdam, hier heet die de Rua Sao Catharina, een mooie winkelstraat, zonder verkeer.
Het leven is voor ons als tourist stukken goedkoper dan in Nederland, een kopje koffie kost 0.50 cent (natuurlijk niet bij de toeristische evenementen, daar kost de koffie met melk 1.20)
Men is hier gek op bakeljou (kabeljouw) pasteitjes, ik inmiddels ook, heerlijk krokant.En franchine een echt product van porto tussen 2 sneeen brood, vlees, een worstje, en gesmolten kaas, dit alles overgoten met een heerlijke pittige soort van tomatensaus.Echt het proberen waard, ik vond het heerlijk, o ja hier krijg je nog frietjes bij, en een glas bier.
Gisteren heb ik een rondvaart gedaan, je ziet dan Porto en al zijn wijn (port) kelders op een heel andere manier. (Goede aanrader Anneke, bedankt)
Ik heb het idee dat ik Porto aardig heb leren kennen, binnen 2 a 3 dagen heb je het stratenplan door!
Het is een prima testcase geweest voor mijn nieuwe heup, met al dat geklim en gedaal.
Morgen reis ik per trein 40 km noordelijk naar Braga.
Dit is de katholiekste stad van Portugal, dus dat zal wel heel wat kerken opleveren, om te gaan zien.
Tot nog toe ben ik alleen nog maar vriendelijke behulpzame Portugezen tegen gekomen, en dat is toch mooi meegenomen.
Tot de volgende keer.
Lambert

  • 14 Oktober 2015 - 20:57

    Cees:

    Hoi Lambert het gaat weer lekker met je het onthaal was wel wat spannend maar de 4 dames hebben het weer goed gemaakt je ziet weer mooie gebouwen en natuur ga zo door en blijf genieten.
    groetjes wil en cees

  • 14 Oktober 2015 - 21:36

    Thea:

    Lieve Lambert, wat ben je dichtbij huis dit keer, mar he verhalen blijven ok hire heel beheld end. Ik loop bijna self were door Porto.
    Heb het fijn x

  • 14 Oktober 2015 - 21:36

    Thea:

    Lieve Lambert, wat ben je dichtbij huis dit keer, mar he verhalen blijven ok hire heel beheld end. Ik loop bijna self were door Porto.
    Heb het fijn x

  • 14 Oktober 2015 - 21:36

    Thea:

    Lieve Lambert, wat ben je dichtbij huis dit keer, mar he verhalen blijven ok hire heel beheld end. Ik loop bijna self were door Porto.
    Heb het fijn x

  • 14 Oktober 2015 - 21:36

    Thea:

    Lieve Lambert, wat ben je dichtbij huis dit keer, mar he verhalen blijven ok hire heel beheld end. Ik loop bijna self were door Porto.
    Heb het fijn x

  • 14 Oktober 2015 - 21:39

    Thea:

    Het lijkt mijn ipad op hol is geslagen en ook de autocorrectie sorry!

  • 14 Oktober 2015 - 22:03

    Esther:

    Hallo Lambert,
    Fijn dat ik weer door jouw ogen en met jouw ervaring mag meekijken, nu weer in Porto.
    Je hebt gelukkig mooi weer, zag ik op de NOS; dat maakt het leven extra mooi.
    Ik wens je weer veel genieten toe.. ook van San Francisco. en dan weer in Braga.
    Tot een volgend verslag, groet, Esther

  • 15 Oktober 2015 - 09:24

    Joyce:

    Hoi Pap,
    Je hebt al veel gedaan deze week!
    Wat goed van die priesters om zo duidelijk te maken dat het verschil in arm en rijk te groot is.
    De foto van de kat via e app was erg leuk,hij lijkt me erg groot,hij doet me aan Eppo de roder kater van rob en mennie denken die ook graag naar binnen wilde vroeger om bij ons op de verbreedde vensterbank te liggen op de verwarming,picasso zocht ook de warmte op!

    Geniet er maar lekker van!
    Veel liefs Rob,Joyce,Job ,Maud.


  • 15 Oktober 2015 - 10:05

    Barbara Zuidema:

    Ha die Lambert,

    Je stuurde al een mailtje met foto's waarop we konden zien hoe prachtig Porto is met die fantastische blauwe tegeltjes. Zo leuk om meer met je mee te reizen dankzij alles wat je schrijft. Jammer dat je onderkomen niet helemaal bevallen is. Wel weer heel leuk dat de sfeer je goed bevalt en dat de mensen aardig zijn, want dat is heel belangrijk!
    Je zit misschien nu al in Braga? Net even op de kaart gezocht en het ligt dus helemaal in het noorden. En op internet ook wat foto's gevonden dus nu heb ik een beetje een idee hoe het eruitziet daar. Ben benieuwd naar je verhalen erover. Heel fijne tijd daar en veel groeten van ons, Barbara

  • 15 Oktober 2015 - 16:00

    Leo En Ria:

    Lang ik lees dat je het heel erg leuk hebt geniet er maar
    Van groetjes van Ria en Leo .


  • 15 Oktober 2015 - 21:59

    Iris Netscher:

    dank dat je me op je verzendlijst zette. Heel interessant allemaal, vooral omdat ik ook in mijn hoofd heb Portugal in 2016 te bezoeken, maar niet naar Porto. Wat ik echter vreesde blijkt uit je reisverslag, mensen die slecht lopen kunnen beter thuis in Ned. blijven. Of zich verplaatsen met een auto. Intussen heel veel reisgenoegen toegewenst, Iris

  • 16 Oktober 2015 - 11:26

    Riekie:

    Hoi broer,

    Wat fijn om te lezen dat het allemaal goed gaat en dat het land mooi is natuurlijk heel anders dan Indonesië.
    De heup kun je nu wel testen met al die heuvels daar, neem niet teveel hooi op je vork.
    Nog hele mooie weken ben benieuwd of je nog naar Santiago gaat.

    Veel lieve gr, Toon & Riekie. XXX

  • 22 Oktober 2015 - 19:24

    Martien En Ria:

    Geniet van alles in het mooie Portugal. Een mooi verblijf toegewenst. We wachten je belevenissen af.
    Martien en Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Porto

Portugal ontdekken!

Lieve mensen,
Ik ben o zo blij, dat ik jullie kan melden, , dat mijn heupoperatie, , prima is verlopen, en ook de revalidatie thuis. Ik vond het best een grote opgave, om 6 weken verplicht thuis te zitten, niet weg met de auto etc.
Maar dat is allemaal voorbij.Ik ga ook deze week weer aan de slag voor
Seniorservice.
Ik had eigenlijk gedacht om in oktober 6 weken naar Sumatra (Indonesië) te gaan, maar ik doe dat niet, stel dat er toch nog iets met mijn heup zou gebeuren, maak ik toch liever gebruik van 4 Europees ziekenhuis.
Dus heb ik gekozen voor Portugal. Ik vlieg op 8 oktober naar Porto, en vlieg vervolgens op 16 november terug vanaf het vliegveld Faro (zuid-portugal), ik zal hoogstwaarschijnlijk ook wat zijsprongetjes maken naar Spanje.
Bijvoorbeeld Santiago de Compastella ligt maar 1.5 uur treinen vanaf Porto.
Ik ga alles doen per trein en bus! Leuke meevaller 65+ betalen de helft van de volle prijs.
Ik ken Lissabon (daar ben ik een jaar of 5 geleden een dag of 8 geweest), toen dacht ik al, , ik wil een keer terug naar Portugal.
Al het naslagwerk is binnen, ik ben me lekker aan het inlezen.
Zeer interessant land, met n prachtige cultuur.
Oom Joop (priester uit Frankrijk) komt al de tijd dat ik weg ben in ons huis,
Ik houd jullie op de hoogte!!!
Hartelijke groet
Lambert

Recente Reisverslagen:

15 November 2015

Beja en Faro

09 November 2015

Nazare, Lissabon, Evora

27 Oktober 2015

Braga, Coimbra,

14 Oktober 2015

Porto

17 September 2015

Portugal ontdekken!
Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 106373

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: