Nazare, Lissabon, Evora - Reisverslag uit Porto, Portugal van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Nazare, Lissabon, Evora - Reisverslag uit Porto, Portugal van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Nazare, Lissabon, Evora

Door: Lambert

09 November 2015 | Portugal, Porto

Beste mensen,
Van Coimbra met de bus naar Nazare, een rit van zo, n 2 uurtjes
Nazare is een echte kustplaats, vol met hotels en souvenirwinkeltjes.
Origineel zijn de (oude) vissersvrouwen, die hun vis langs het strand verkopen.Ook bieden ze gepofte kastanjes aan!
Nazare bestaat uit twee delen, Nazare laag en een hoog gedeelte wat boven op de rotsen ligt.
Dit is te voet te bereiken, maar idealer is dit met n treintje te doen, dat steil omhoog gaat, dit treintje bestaat al meer dan 100 jaar.
Verder is in dit stadje in dit jaargetijde niet veel te doen! Maar het strand is natuurlijk heerlijk, om een flinke strandwandeling te maken.Vanuit Nazare heb ik wat tochten gemaakt (met het regionaal vervoer) in de buurt, zoals naar Fatima, de bedevaartplaats waar men zegt dat op 13 mei 1917, Maria is verschenen aan 3 herderskinderen. Op 13 mei en 13 oktober komen er duizenden pelgrims naar Fatima. Het plein voor de mariakerk is twee maal groter, dan het st.pietersplein in Rome.Alcobaca bezocht, een oud stadje, met al weer een prachtige kerk, dit maal een gotische.
Van Nazare met de bus naar Lissabon, het lag eigenlijk niet in mijn bedoeling om naar Lissabon te gaan, ik ben hier 6 jaar geleden al eens 8 dagen geweest, maar ik heb me bedacht, en ben toch 6 dagen in Lissabon gebleven.Veel gelopen, in de metro gezeten en heel veel gezien.Erg genoten van het Calouste Gulbenkian museum, deze man heeft enorm veel geld verdiend in de oliehandel, al vroeg zag hij de waarde van kunst in, heeft enorm veel gekocht, en dit alles aan Portugal geschonken.Het gaat te ver om alles op te noemen, wat er te zien is, maar er is kunst te zien van de hele wereld, waaronder twee schilderijen van Rembrandt van Rijn, gobelins uit Perzie, porcelijn uit China, keramiek uit de islamitische wereld.
Een tweede museum wat echt de moeite waard is het museo do chiado, portugese schilderkunst van 1850-1950, met ook mooie franse beelden, en tekeningen van Rodin.Wat moet je verder van Lissabon zeggen, een mooie makkelijk toegangbare stad, met zijn 3 grote stadswijken. Natuurlijk koffie gedronken bij dezeer bekende koffietent Abrasileira, hier komen nog steeds de grote portugese schrijvers bij elkaar. Vlak bij de voordeur staat een bronzen zittend beeld met lessenaar van Pessoa, de bekendste Portugese schrijver, en natuurlijk wil iedereen met hem op de foto, ik ook! Het blijft fantastisch om zomaar te zwerven door al die kleine steegjes, om daarna vervolgens op een prachtig plein uit te komen.Met het tramlijntje 28 dat je van hoog naar lasg door de wijken voert.Maar Lissabon raakt ook wat in verval, op het beroemde plein Rossio zie je dst de bovenste verdieping erg slecht worden.Wat me in de steden opvalt is dat houten kozijnen ook hier door kunststof worden vervangen.Na 6 dagen verder nasr Evora, weer zo, n prachtige historische ommuurde stad, die sinds 1986 op de unesco werelderfgoedlijst staat, een stad met 20 kerken en kloosters, alle huizen zijn wit, het houtwerk donkergeel.Alle straten liggen als cirkels om de grote kerk van Sint Antonio, echt een middeleeuwse stad, die al door de romeinen bewoond werd, veel van de romeinse tijd is in het stadsmuseo te zien, waar ook een schilderij hangt van de nederlandse schilder Avercamp (schaatsen op de plas bij Haarlem).
Morgen 9 november reis ik verder nasr Beja, dit ligt ongeveer 199 km zuidelijker, hier blijf ik 3 dagen, daarna door naar Faro (inde algarve) waar ik de laatste 4 dagen verblijf.
Hartelijke groet

• 09 November 2015 - 10:37

Barbara Zuidema:

Ha Lambert,

Wát doe je toch weer veel in het verre buitenland. Omdat je nieuwsgierig in deze wereld staat. Zo leuk om alles te lezen en daardoor een beetje met je mee te reizen. Ook dankzij Google maps die van elke plek ook foto's laat zien. Zo krijgen we ook een beetje een ''beeld''
    Meen je dat? Groter dan het St. Pietersplein dat plein in Fatima? Dan is het wel ongelooflijk groot.
    Lissabond lijkt me een mooie en fijne stad. Ook omdat er veel musea zijn - genieten, he?

Heel fijne dagen nog daar!
    En veel hartelijke salams,
    Gino en Barbara

• 10 November 2015 - 16:35

Riekie:

Hoi hoi,

Weer een heel mooi verslag we zijn benieuwd naar alle mooie kiekjes die je gemaakt hebt.
    We wensen je nog een paar mooie dagen in Porugal en een goede terugreis.