Via Manado-Surabaya naar west-Timor - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Via Manado-Surabaya naar west-Timor - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Via Manado-Surabaya naar west-Timor

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

09 Februari 2012 | Indonesië, Batavia

Allereerst dit: Ik krijg het "koud" als ik al de verhalen en smssen lees over de winter die Nederland flink in zijn greep heeft (had,misschien intussen)Hier breekt inmiddels een enorme tropische regenbui uit,en dat gaar echt niet zacht. Ik heb jullie verlaten nadat alles goed geregeld is bij Br. Han. Dus vanuit Manado via surabaya naar kupang op west-timor.In surabaya 3 uur wachten om door te vliegen.Er stond daar een uitgebreid buffet klaar voor de reizifers (75.000 rph =6 euri)dus ik heb me daar best vermaakt met al dat indonesische eten.Prima vlucht naar Kupang. Kupang is een drukke niet al te schone (netjes uitgedrukt)stad. Erg lawaaierig,iedere winkel heeft zn eigen muziekdreun, alle bemo;s (soort van taxibusjes) hebben dat ook, kun je nagaan wat een kakafonie aan geluiden!ik ben 1 dag met n gids weggeweest voor de plaatselijke attracties en in de buurt. Eerts naar het museum, echt in vervallen staat(wordt wel gerenoveerd). Daarna naar een prachtige grot en watervallen. Ook een aantal zeer oude nederlandse graven bezocht. De andere dag naar het pantai (strand)Lasiana. Het strand ziet er prim uit,maar oh wee de omgeving.Je snapt toch echt niet dat er niemand in indonesie eens het voortouw neemt om die stranden schoon te maken!!De lokalen vertellen dat het gouvernement er echt geen geld voor over heeft. Jammer want het zou dan wel meer toeristen opleveren!In de avond is er steeds een Malam food market, een echte straat eetmarkt. Ik heb hier 3 avonden de lekkerste nasi/mi goreng gado gado gegeten en dan met zeer verse gegrilde vis van de "echte" barbecue.Daar betaal je dan 2 euro voor.Adoe gezellig toch die avond eetmarkten!Timor is niet zo gewend aan toeristen, dat is duidelijk te merken, de mensen zoeken op n hele leuke manier contact met je.geweldig met 2 woordjes engels en van mijn kant een paar woordjes bahasa,en je kunt elkaar toch heel wat vertellen. Na 4 dagen met een echt hele mooie travelin bus (timor traveling0 doorgereist naar Soe, een rit van zo;n 3 uur. De weg is meer dan prima! In Soe logeer ik in een heel klein bungalowtje,op de grond van de plaatselijke Raja Nope!!Met deze man ga ik 2 dagen touren. De eerste dag ( na een heerlijk ontbijt van een tomaten/ei/omelette,en 2 bananatosti;s)gaan we de bergen in.Eerst gaan we bij een Rumah Padang (in dit restaurant kun je aanwijzen wat je mee wilt nemen,ik kies voor kip,vis en omelette,en natuurlijk nasi(witte gebakken rijst)alle spulletjes zijn smorgens al in alle vroegte gebakken en gekookt, en ligt nu iotgestald voor de verkoop.We komen op ongelooflijk mooie plekken,op een gegeven moment noemt Nope de plek,"small scotland"We zien een nieuw aangeplant bos van sandelhoutbomen, de andere zijn door de portugesen en nederlanders weggeroofd.Zeer grote eucalyptis en bonsaibomen.deze zien we in het regenwoud.We brengen een bezoekje aan de chief van fatumasi.Hij woont met zijn vrouw in een origineel timors huis (ruhma adat).We genieten van de meegenomen lunch,op een soort van picknickplaats.De trip eindigt met het bezoeken van een schitterende waterval (9 trappen).De volgende dag wordt meer een cultuurdag.Eerst naar de weekmarkt van Niki-niki. Altijd weer een geweldig schouwspel van kleur,reuk,geluiden.Er worden hier veel kippen verhandeld.Ze worden op de gekste manier af en aangevoerd. Tot bij elkaar gebonden en dan boven op de bus.Hierna gaan we naar de koningsgraven. Ik schreef al dat Nope de rahja is van een (kleon) koninkrijk. Zijn voorvaderen liggen allemaal begraven op dit prive kerkhof. De laatste raja (koning) is 25 januari ll overleden, zijn graf staat nof helemaal vol met (papieren) bloemenNope vertelt me dat hij misschien de volgende koning wordt. HIj moet dan aan een aantal dingen voldoen,.2 van deze dinegn zijn,charisma uitstralen, en goed zijn voor de lokale bevolking.Hij heeftnog veel meer vertelt uit de historie, voert te ver omdat hier allemaal te schrijven.Overal waar we komen wordt Nope met Usi (prins)aangesproken.We gaan op bezoek bij een chief van het eigen koninkrijk. Ik krijg daar een heel schouwspel te zien, van hoe in vroeger dagen deze buurtschappen (in het kleine koninkrijk)beschermd werden tegen de vijand (een ander koninkrijk)Bij de onafhankelijkheid van indonesie,heeft de regering alle koninkrijken(ongeveer 13oo in indonesie!!)verboden, In de jaren eind 50 zag de regering in dat er heel veel cultuur en historie verloren zou gaan als ze de koninkrijken niet in ere zouden herstellen, en dat is dus gebeurd,
Het was een zeer enerverende dag,waar ik enorm van heb genoten.Vanmorgen een vliegticket gekocht om morgenmiddag door te vliegen naar het eiland Sumba!!Ook daar ben ik weer heel benieuwd naar!
Mijn oren doen inmiddels zeer van de harde muziek die geraaid wordt in dit internet cafe. Zit helemaal vol met jongereg, want die hebben thuis geen computer om op te werken, dus drukte alom.De enorme bui is inmiddels ook weer gestopt. Dus ik kan gewoon weer weg. Ga even de plaatselijk markt vab Soe bekijken en doe vandaag lekker niets anders dan lezen!
Hartelijke groeten, en ik zou zeggen tot een volgend verslag.

  • 09 Februari 2012 - 11:19

    Esther:

    Hoi Lambert,
    Weer erg genoten van je verslag.
    Je weet het allemaal goed te regelen zeg.
    Nu weer die prins!
    Ik ben veel jaren geleden ook op Sumba geweest.
    Gelogeerd in het huis van de gereformeerde zendingspredikant Waygnapu, het eiland over geweest naar een opleidingsschool voor de landboouw... misschien is die er niet meer, was destijds ook van de kerk.
    En de bergen in voor een vergadering.
    Een heel hoog gebied, waar het in hun winter erg koud was.. met wind vanuit Australië. Beneden was het dan weer erg heet.
    Ik ben benieuwd wat jij ervan mee krijgt.
    Veel goeds, Esther

  • 09 Februari 2012 - 12:12

    Beate:

    Hoi Lambert,
    altijd genieten van je verhalen ! Je hebt het weer naar je zin zo te horen, leuk. As woensdag brengen wij Jorma naar Schiphol, hij gaat 3 maanden op Bali stage lopen, op een learning center in het binnenland, hij heeft daar erg veel zin in. Heb hem ook jou verhalen laten lezen, hij gaat ook een waar ben je nu account aanmaken. Daarna gaat hij nog in Maleisie reizen, samen met 2 medestudentes. heel veel plezier nog, groetjes Beate

  • 09 Februari 2012 - 15:37

    Ria En Leo:

    Heb ik een heel stuk geschreven, heb ik de namen vergeten, dus beginnen we weer opnieuw. Het is weer genieten gebazen met je leuke verhalen! Ja, over de troep die niet opgeruimd wordt zaten wij ons ook te ergeren, vooral als de mannen in een theehuis hangen of onder een boom zitten dan heb ik de nijging om ze niet toe te schreeuwen"pak een bezem en ga de boel bij elkaar vegen dat kost niets, maar dat zal wel een mentaliteit kwestie zijn! Je ben wel net op tijd weggegaan. Maar ik vind het wel leuk hoor die elfstedenkoorts, maar helaas dat gaat niet door. Wij gaan zaterdag naar een informatie bijeenkomst om eens te horen over een reis naar het wilde westen. Wel heel wat anders, maar we horen het wel! Verder hier alless okè.Hoewel leo wat problemen heeft met zijn bloeddruk, heeft er nu medicijnen voor, gaat nu beter. Ja we worden ouder dan komen de kwaaltjes! Dit was het weer, hou je haaks en veel liefs Leo en Ria

  • 09 Februari 2012 - 20:31

    Mennie En Rob:

    hoi lambert,
    leuk hoor je verhalen dat je op stap bent geweest met de aankomende koning (toch?) en lekker eten he als we je verhalen lezen; denk je aan je kilo's al zal je dat er wel aflopen. veel plezier op sumba en ga maar lekker luieren en lezen. lieve groet, mennie en rob

  • 09 Februari 2012 - 22:29

    Carla:

    Dag Lambert,
    Door grote drukte op kantoor en thuis niet eerder kunnen antwoorden. Ik was erg blij met je verslag, vooral omdat je schreef dat broeder Han blij was met alles.
    Ik vind het ook heel aardig van je dat je constant loopt te sjouwen met mijn jas en sjaal! Wie had ooit gedacht dat ik die nog zou terugkrijgen?
    Wat een fantastische tijd maakte je mee op Java en Timor. Ik lees je verslagen met heel veel plezier.
    Veel groeten, ook van Doetze,
    Carla

  • 09 Februari 2012 - 22:54

    Lydia:

    Lambert, ik heb even gezocht naar de plaats Soe! Je bent bijna in Australië, joh! Erg leuk dat je dan bij de prins (bijna koning) gaat logeren en dan ook nog eens door hem wordt rondgeleid. Ben nu echt nieuwsgierig naar je foto's. Heb je oordoppen mee? Inderdaad zijn de Indonesiërs erg luidruchtig, maar dat is ook wel weer gezellig. Nu verder op de Sunda. Veel plezier nog, groetjes van Lydia

  • 10 Februari 2012 - 18:48

    Petra En Mam:

    Mooi reisverslag, mam maakt zich wat zorgen dat je niet te dik word van al dat lekkere eten daar!!
    Maar prachtig wat je allemaal beleefd
    Een dikke kus van Mam em mij
    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 106428

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: