Trinidad,trinidad,trinidad,Santa'Clara,Santa Spiri - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Trinidad,trinidad,trinidad,Santa'Clara,Santa Spiri - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Trinidad,trinidad,trinidad,Santa'Clara,Santa Spiri

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

18 Juni 2012 | Cuba, Cuba

Daar gaan we dan weer! Nog 2 dagen dan ga ik dit mooie land weer verlaten. Thea Het is inderdaad appels met peren vergelijken. Totaal verschillende landen Indonesia en Cuba.Zoals ik al schreef,ik kom aan in Trinidad, en ik denk deze stad)je= heeft het helemaal. En dat klopt Ik ben hier dan ook 10 dagen-nachten gebleven!! Nog even gedacht om naar Santiago del Cuba te gaan, maar dit zou dan weer 12 uur bussen kosten, en daaar hed ik helemaal geen zin meer in.Trinidad is klein en overzichtelijk.Ik heb daar werkelijk een prachtig appartement gehad van een dame die vloeiend engels sprak.Veel voor mij kon vertalen als ik er echt niet uit kwam. Ik heb vanuit Trinidad allerlei trips ondernomen met al het mogelijke vervoer tot kar en paard toe!! Zelfs een stukje gelift omdat de taxi het af liet weten.Ook Santa Clara is een prachtige stad,groter dan Trinidad. Santa Clara staat helemaal in het teken van de nationale held CheGuevara. Bij aankomst in Santa Clara was er een of andere herdenking bezig. Het grote monument en mausoleum wordt gedomineerd door een zeer indrukwekkend bronzen beeld van Che. Beneden in het museum zijn allerlei persoonlijke dingen te bezichtigen van Che,zoals zijn revolver,veldfles etc. De resten van Che zijn bijgezet in 1997,toen zijn lichaam is gevonden in Bolivia.Che is daar doodgeschoten door de amerikaanse cia.
Het ontroerde me om dit allemaal te zien. Ik was toen ik jong was een groot aanhanger van Che en had zoals zoveel van zijn aanhangers in europa een groot affiche van hem op mijn kamer hangen.Che betekende in die tijd voor ons )de 60er jaren= Liberta,vrijheid. Hij en Fidel hebben Cuba echt bevrijd van de dictator Batista!!Santa spiritu is een klein plaatje,met wat mooie oude koloniale gebouwen.Ik ben 2 dagen met een gids het land in geweest,hebben de grote suikerplantages gezien, waarop de afrikaanse slaven zo hard gewerkt hebben. Een grote uitzichttoren staat er,een hele grote klok geeft de tijden aan dat de slaven even mochten rusten.Dit gebied heet Manaca Iznaga.Deze afrikanen zijn allemaal in Cuba gebleven en zijn totaal geassimileerd in de Cubaanse samenleving. Blank en zwart trouwt met elkaar er is totaal geen sprake van discriminatie.De gids vroeg me of ik het weekend samen met zijn vrouw mee wilde gaan om vaderdag te gaan vieren bij zijn vader. Dat sla je natuurlijk niet af.Oh Oh wat een weekend. Ik logeerde in een hostel vlakbij de familie.Echt wat een gastvrije warme vriendelijke mensen allemaal.Ze hebben zo weinig en van dat weinige geven ze jou nog! Gisteren zijn we met zn zevenen in een heel oude chevrolet naar het strand geweest. Ik voelde me echt king of the road!! En aan dat strand waren nog eens zeker 50 familieleden.Allemaal met vis en eten etc. En....met heel veel rum. Die vloeit rijkelijk de hele dag door. En mijn hoofd heeft dat geweten!!!Onvoorstelbare taferelen voor mij,iemand pakt zn gitaar,zet het lied Quantanamera in en iedereen doet mee, je wordt meteen uitgenodigd om te dansen,och met al die rum voel je je benen toch niet meer.Ik heb leuke stukken op de film En ondertussen even zwemmen in de werkelijk warme azuurblauwe zee. Soms doe je je ogen dicht en denk je wauw dat dit allemaal bestaat.Maar dat je als totaal vreemdeling,ok je kent dan de gids en zn vrouw 2 dagen zo in hun midden wordt opgenomen.Dat geeft een heel fijn en warm gevoel.Savonds terug met zn allen in een omgebouwde bus,was eerst vrachtwagen,bij thuiskomst nog een lekkere vismaaltijd, ik heb geeistdat ik die zou betalen voor zn zevenen.na veel gemor mocht dat! Ik geloof dat iets van 25 cuc moest betalen.Vanmorgen teruggekomen in Trinidad na een tocht van 2,5 uur in een heel oude lada.Er is niet veel verkeer op de weg,soms een paard en kar wel veel bussen die werkelijk heel oud zijn. De toeristbussen zijn top!Ik ga nu nog zo ff de stad in, je kent onderhand heel wat mensen als je ergens 10 dagen bent. Morgen om 9 u vertrekt de bus naar varadero, de trip duurt 6,5 uur. Ik slaap daar nog 1 nacht,woensdag vlieg ik om 13.30 een tussenstop in mexico. De andere dag om 08.30 in Amsterdam-
En geweldig Paul dat jij mij daar staat op te wachten Grote klasse!!!
Mijn indruk van Cuba is goed, ik heb mensen gesproken die erg ontevreden zijn over het socialistische systeem, maar eigenlijk meer mensen die het wel eens zijn met het systeem. Veel mensen hebben helemaal niets met Amerika. Het is een prachtig land met eigenlijk alles wat je maar wenst.,ooie steden,witte stranden, valleien en bergen om in te wandelen.En de cubanen zelf zijn zeer hartverwarmend,gastvrij,vriendelijk,ik weet het het zijn wat superlatieven maar zo viel ik het en zo heb ik het ook aan den lijve ondervonden!! Het is een aanrader voor iedereen!!!Een zeer veilig land.heb me nergens bedreigd gevoeld.
Ik vind het leuk dat jullie weer met me mee zijn gereis op papier.Voor mij is het heel prettig om mijn gedachten te kunnen delen met anderen.
Rob-Mennie nog een hele fijne tijd in Maleisie
Rikie'Toon ook zo in france!!
Ester'Ivo nog bedankt voor jullie goede en fijn tips
Adios
Lambert

• 18 Juni 2012 - 18:50

Esther E:

Dag Lambert, het is een gewekdig verslag!
    Bijzonder dat je nu ook dit land goed hebt leren kennen. Inderdaad heel anders dan Indonesia. Maar anderzijds toch ook erg arm. Ik zag op TV dat men nu ook eigen bedrijfjes mag starten. Maar dat velen daar nog niet aan toe zijn.. heel onwennig en ook een eigen risico.
    Nu kom je na reizen van Oost tot West en met een hoofd vol herinneringen en nostalgie weer thuis. Heel goede reis, en weer welkom hier, Esther

• 18 Juni 2012 - 19:18

Mary:

Wat een heerlijke vaderdag zo
    en wat een leuke afsluiting van je vakantie, dat zou je vast niet gemist willen hebben.
    Dank dat we weer met je mochten meereizen.
    Bereid je maar voor op nattigheid en kou in nederland. Maar met warme gedachten aan je mooie vakantie.

Goede reis!
    Kees en Mary

• 19 Juni 2012 - 01:50

Mennie En Rob:

lieve lambert, zo'n vaderdag hadden je kinderen niet kunnen organiseren zeg! ontroerend. met ons alles ok in maleisie. graag horen we later jouw verhalen en maken gebruik van je adresjes op cuba want je weet: t staat nog op ons lijstje! nog veel plezier de laatste dag en tot ziens.
    mennie en rob

• 19 Juni 2012 - 14:24

Arnold & Bea.:

Hallo Oom!
    zelfs als jij naar CUBA gaat, "schuif"je bij mensen aan! heerlijk om te lezen!
    Bas heeft toevallig vorige week een werkstuk over Che ingeleverd, moet je maar ns bekijken. ... ook deze reis zit er bijna op, dank voor de mooie verhalen, en we wensen je een goede thuisreis.
    tot gauw, groetjes, Arnold & Bea.

• 19 Juni 2012 - 20:43

Ester & Ivo:

Hoi Lambert! Wat heb je weer veel meegemaakt! Super zeg! Ik hoor je verhalen graag een keer uitgebreid (en die video wil ik ook wel zien!!) veilige terugreis gewenst en tot snel!! Liefs Ivo en Ester