Vinales (tabakgebied) en Cienfugeos - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Vinales (tabakgebied) en Cienfugeos - Reisverslag uit Cuba, Cuba van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Vinales (tabakgebied) en Cienfugeos

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

07 Juni 2012 | Cuba, Cuba

Hoi lieve mensen.
Na een busreis van 3 uur aangekomen in het westen van Cuba "vinales". Het zijn prima bussen (viazul) waar mee gereden wordt. Na 4 uur wordt er gestopt en krijg je de gelegenheid om naar het toilet te gaan en wat te eten!De Fam. waar ik een kamer van gehuurd heb (via internet in nederland) staat al met een bordje met LAMBERTUS er op te wachten op mij. Een lekkere cuba libra ter verwelkoming. Ik huur hier een kleine soort van bungalow. Ook hier weer alles brandschoon. Na de spullen uitgepakt te hebben het stadje verkennen. Het is wel een verschil met Havanna hoor!! Van zo.n grote stad naar een klein stadje meer een dorp.De volgende dag bij het museum een wandeltocht afgesproken met een gids. De volgende ochtend om 9 u op weg, met nog 2 mensen uit de states, maar geboren in parijs. Prima deze mensen konden me dus alles mooi in het engels doorverteellen van hetgeen de gids te vertellen heeft.Ik ben blij dat ik wat taalgeboelig ben, kan vaak hetgeen mij gevraagd wordt vertalen naar het italiaans. Het is een mooie tocht. De vallei is prachtig, met steeds weer een ander gezicht! Op een gegeven moment komen we bij een eenpersoons tabaksfabriekje, een heel oude boerlaat zien hoe de cigaren gedraaid worden, en steekt deze vervolgens op,wij mogen ook even proberen(heb dit wijselijk niet gedaan) Er was nog een ander groepje toeristen (duitsers) Op een gegeven moment wijst de jonge gids van dit groepje naar de oude sigarenboer en roept naar mij "Boer zoekt vrouw"!!!!! Sta je toch helemaal versteld hoe hij daar bij komt.Ik vraag t aan hem, heeft hij van een toerist gehoord. We zien veel tabakschuren, de gids legt uit dat de boeren 90% van de opbrengst aan de staat moeten betalen, 10% is voor hun zelf. De nieuwe tabaksplanten zijn ingezaaid. We zien veel mogote;s. Dit zijn karakteristieke steile kalksteen formaties die begroeid zijn met struikgewas. Prachtige bloemen en planten onderweg gezien. En steeds boven ons de butcogallus,de cubaanse valk. Het Op een gegeven moment zie ik n prachtige grote boom op de vlakte,dit is de heilige boom, toen we dichtbij waren zag ik de offers die er neer gelegd zijn door de santeria,de santeria is een afrikaans animisme dat de afrikaanse slaven mee hebben gebracht uit hun geboorteland. dit alles is nauw verweven met het katholieke geloof. Twee prachtige dagen gehad in Vinales. Op naa Cienfugeos.Cienfugeos is een middelgroot stadje in het midden van Cuba (bereikt na 8 u bussen).Ik heb ook hier weer een kamer in het midden van het centru. Een mooi stadje, met ook weer veel koloniale gebouwen.Midden door de stad loopt de prado! hier wordt heel wat op afgeflaneerd!Punta Gora is een uitlopend schiereilandje. Hier staan werkelijk echt schitterende gebouwen, die ook allemaal gerestaureerd zijn.Het weer is erg heet! De mensen snakken naar regen.
O ja alle mensen hebben hier een schommelstoel. Als je savonds rondloopt (bijv. in Vinales) zit iedereen genoeglijk te schommelen in de veranda!!Als je praat met de mensen geven ze duidelijk aan het niet eens te zijn met het socialistisch systeem, maar het is nu eenmaal zo! Ze denken dat er over 10 jaren nog niet veel veranderd is.
O ja leuke anekdote: Gisterenavond loop ik op de prado, wordt aangesproeken met de vraag waar ik vandaan kom. Uit Holland! Nou dan moest ik even meekomen. Laat de man mij een prachtig groot DElfts blauw bord zien, waaroip de schilder (een zeer bekende nederlandse (veluweschilder renkumse,oosterbeekse school)Mauve zien. Het was niet om te verkopen. Het was echt,want de porceleyne fles stond er onder!!Zo zie je maar weer.
Vandaag ben ik voor het laatst in Cienfugeos, morgen trek ik verder naar Trinidad.
Liefs
Lambert

• 07 Juni 2012 - 16:41

P Van Uffelen:

Hoi Hoi Lambert,ik begrijp wel uit je je reisverslag,dat je het goed naar je zin heb,Cuba,staat ook nog op mijn verlanglijstje,en nu ik er over lees,zal de realisatie niet lang meer duren.
    Ik wens je nog heel veel cuba libres,en plezier.

Groeten piet.

• 07 Juni 2012 - 16:52

Gino En Barbara:

Ooooh, wat maak je toch weer allemaal mee, beste Lambert! Een echt Mauvebord??? En we zien het voor ons hoe je daar rondloopt en vast met heel veel mensen praat - wat een reis nou toch weer, he? Je geniet, toch? En wat zal Trinidad (ik ken er een liedje over,weet je welke ik bedoel?) je nu weer voor avonturen brengen? Heel, heel veel plezier !!!

Hartelijke salams, Gino en Barbara

• 07 Juni 2012 - 17:19

Lydia:

Hoi Lambert, leuk om dit te lezen. Hoop dat je een foto van die valk hebt kunnen maken. Klinkt heel indrukwekkend.
    groetjes van Lydia

• 07 Juni 2012 - 18:12

Ester:

Hoi Lambert! Wat een prachtig verslag heb je weer geschreven! Wij zijn niet in Vinales geweest maar ik zie het nu helemaal voor me! Zo te lezen heb je het nog steeds naar je zin, fijn! Geniet ervan! Liefs Ester PS: ben je de bonen al beu??

• 08 Juni 2012 - 09:18

Joyce:

Hoi papa
    Wat heb je weer veel leuke dingen gedaan.

Ik vind het heel knap dat je je zo snel weer aan andere landen en gewoontes aanpast en ook zo snel.

wat leuk van die meneer om jouw dat delfts blauw te laten zien.
    Geniet er nog maar lekker van liefs Joyce.

• 08 Juni 2012 - 21:16

Mir En Op Schoot Seb:

Oh oh ik zie het voor mij! Boer zoekt vrouw!!! Hahahaha wat goed en knap dat je de sigaar afgeslagen hebt! Maar jij bent geen sigaar fan geweest toch?! Hier alles oké, het weer mis je niets aan zoals het nu is, en het zal zoals meestal wel weer beter gaan als jij thuis komt!?;-)

Tot gauw en geniet er nog van! Kus

• 09 Juni 2012 - 08:49

Yolanda:

vanuit mijn huisje in een rijstveld op balilees ik mee over Cuba.Bijzonder, hoor, Lambert!

• 12 Juni 2012 - 09:55

Jos Braun:

Lambert,

Mooi verslag; geniet er van en ik volg je vanuit mijn luie stoel.

groet