Terug in de meer rijkere kant van Indonesie: Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Terug in de meer rijkere kant van Indonesie: Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Terug in de meer rijkere kant van Indonesie: Bali

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

21 Februari 2012 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal.
Alvorens af te reizen naar Bali,heb ik nog een mooie tour in Lamboya(midden-zuid sumba) gemaakt.Allereerst naar Kabonduk. Hier staat de grootste en oudste doden tombe van Sumba(gewicht 70 ton)De gids vertelt me dat 2000 werkers 3 jaar nodig hebben gehad om de tombe in stukken uit de heuvels te halen, en naar de plaats van bestemming te brengen.
Daarna naar het strand (pantai wanokala).Een zeer ongerept strand (er komen hier nooit toeristen)we hebben hier de meegebrachte lunch gebruikt.Langzaamaan lopen de kleine vissersbootjes binnen, en de vissers laten ons trots hun vangst zien. We hebben onderweg nog wat zeer primitieve dorpjes (eigenlijk gehuchtjes)bezocht. De bewoners zijn enorm blij met de cigaretten en de betel-noten die ze van ons krijgen.Dat is het eerste waar je aan moet denken als je op tour gaat, waar kan ik cigaretten en betel-noten kopen?Als laatste staat een mooie waterval op het programa. Het tiert er welig van de spelende kinderen!Dit was dus de laatste tour op het eiland sumba.Marie-anne ik kan het helemaal voorstellen dat er een stichting een project wil starten op sumba, het is een zeer arm eiland,met hele trotse en vriendelijke mensen!!
Maandagmorgen (20 februari) heel vroeg pakken (maakt niets uit,ik ben in indonesie toch altijd al wakker om 6 uur)Om 7.15 staat de chauffeur al voor de deur (die ik n avond van te voren gecharterd heb)om me maar de airport te brengen van Tamboloka.
Onderweg rijden we veel public busjes voorbij. die werkelijk tot de nok vol zitten, met schooljeugd,marktvrouwen etc. Tot boven op het dak zitten de mensen,tussem de bepakking in.Toch stiekem blij,dat ik er dit keer niet in zit (andere keren zit ik dat wel) Na een vlucht van 1 uur landen we in Bali. Ik had al telefonisch een bungalow gehuurd in Ubud. Maar wat een verschil van eiland met Timor en Sumba. De rust van deze 2 eilanden en dan de hectiek van Bali. Files op de weg, ik heb op sumba en Timor misschien 5 auto's gezien,en hier
file!!En je struikelt hier over de
witte medemens,was daar ook niet. De bungalow en het zwembad zijn heerlijk hoor,maar de verschillen zijn wel erg groot!Ik blijf een paar dagen in Ubud, en wil dan naar het noorden naar lovina-beach,en van daaruit naar enkele meren en zeer oude tempels in het midden van bali
Fijn gino en barbara dat jullie weer heelhuids in amsterdam zijn aangekomen.En ik snap het helemaal,alles doet het weer thuis, de wc trekker, de lichtknopjes,de afvoerpijpen.,overal lampen in ed Och het is allemaal wat anders dan in indonesie.
Ik ga nu een lekkere wandeling maken in de sawa's (rijstvelden.
Ps Wat leuk Beate dat jullie zoon een tijd naar Bali is vertrokken.
Allemaal hartelijke groeten
Lambert

  • 21 Februari 2012 - 05:02

    Gino En Barbara:

    Ha Lambert, Wat een enorme overgang van Sumba naar Bali......Toch wel goed voor je want op een dag moet je ook weer wennen aan Nederland. En geniet nu maar van de prachtige omgeving van Ubud (een week geleden liepen we daar nog) Lekker eten bij Nomads ! Is dit niet een van je meest avontuurlijke reizen ? Hati-hati lambert en heb het goed en fijn ! Veel hartelijke salams, Gino en Barbara

  • 21 Februari 2012 - 08:52

    Esther:

    Wat een mooi verslag weer Lambert.
    Inderdaad, Sumba is arm... maar ongerept.
    En al meer dan 120 jaar christendom, gemengd met animisme. Zijn de christenen nu een beetje op retour?
    Geniet ook maar van Bali, de mooie natuur, de rijstvelden, de betere behuizing, misschien ook beter voedsel?.
    Veel genoegen verder! Esther

  • 21 Februari 2012 - 08:55

    Yolanda:

    Het went snel , hoor Lambert. Maar om 'af te kicken' is het inderdaad een goed plan om naar t noorden te gaan.
    Ik wens je nog heel fijne dagen in Bali!
    Salam , yolanda

  • 21 Februari 2012 - 09:14

    Theo:

    Hoi Lambert,
    Je bent weer op het bromfietseiland.
    ben je nog van plan naar een van de vulkanen te gaan? ...En dan met de fiets downhill. Geweldig om mee te maken. Foldertje hiervan vindt je in het info center op de grote kruising naast de markt in ubud. Wel een helm opdoen. Aju theo

  • 21 Februari 2012 - 10:23

    Riekie:

    Hoi Broer,

    Wat een mooi verslag weer.
    Nu weer terug naar de meer bewoonde wereld.
    Fijn dat het allemaal naar wens verloopt, nog fijne dagen op Bali.
    Hier alles prima.

    Lieve Gr. Toon & Riekie.

  • 21 Februari 2012 - 10:45

    Carla:

    HalloLambert, Ik kan me voortellen dat je niet wist wat je overkwam op Bali. Wij ondervonden dat ook zo, en wij kwamen dan nog van Noord-Celebes, waar het uiteraard drukker is dan op Sumba!
    Ik vind het fijn dat je zo geniet!
    De noordelijke meren op Bali zijn beeldschoon en ook de grote moedertempel is prachtig. Ga ook naar Tanah Lot Lambert! Dat is een touristenattractie maar magnifiek.
    Groeten
    Carla

  • 22 Februari 2012 - 08:37

    Lydia:

    Leuk verslag weer, Lambert! In Ubud is het heerlijk! Wandelen door de rijstvelden, wij waren er nog in oktober, dus ik kan me helemaal goed voorstellen waar je nu loopt en zit! Geniet nog verder! Groetjes van Lydia

  • 22 Februari 2012 - 20:43

    Wil En Cees:

    hoi Lambert,
    wat ben je toch een bevoorrecht mens om dit allemaal me te mogen maken en wij weten dat je er zo intens van kan genieten geweldig hoor en de techniek staat voor niets want straks een druk op de verzendlijst en hij komt naar je toe van uit waar we nu zitten op de grens van Frankrijk en Spanje en hadden van morgen nog min 3 midden Frankrijk en nu 24 graden blauwe lucht dat is niet te geloven toch.
    we trekken rustig door en blijven daar waar we nog meer willen zien. Lambert geniet er van
    groetjes van

  • 25 Februari 2012 - 03:55

    Mir En Sebas :

    Vanuit hier al aan het aftellen! Nog maar twee zwemlessen mama! Zegt thomas B-)
    Wij hebben een logeerpartijtje hier en het was om drie uur vannacht feest ... Kort om wij hebben een ander probleem hahahaha heerlijk om te lezen dat je zo geniet daar en wat gaat de tijd snel! Tot gauw dikke kussen van hier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 106369

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: