DE EERSTE PAAR DAGEN IN MEDAN EN BANDA ACEH - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu DE EERSTE PAAR DAGEN IN MEDAN EN BANDA ACEH - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

DE EERSTE PAAR DAGEN IN MEDAN EN BANDA ACEH

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

25 Oktober 2008 | Indonesië, Batavia

hoi hoi beste mensen
Hierr dan mijn eerste bericht vanuit de oost.Op woensdag 23 oktober ben ik smorgens met de trein uit ede-wageningen vertrokken, daar hebben eelco en mirjam mij afgezet.Het vliegtuig richting singapore vertrekt mooi op tijd. Een van mijn cursusgenoten van de indonesische les (Yolanda) vliegt ook mee, zij gaat naar Basi.In singapote een vrij snelle overstap naar medan(sumatra). Op het vliegveld word ik afgehaald door iemand van het hotel waar ik de eerste 2 dagen zal verblijven, inmiddels heb ik al lijfelijk kennis gemaakt met de heerlijke temperatuur van het weer smorgens 8 uur zo'n 25 graden . Een paar uurtjes geslapen daarna de stad verkennen. Medan is een uit de voegen gegroeide stad met 2.000.000 inwoners, alles krioelt door elkaar, oversteken is telkens weer een suicidepleging!Mijn hotel (ibunda) ligt in het midden van het centrum vlakbij masjid(moskee) Raya de grote moskee van Mesan, deze is gebouwd in de amsterdamse rococostijl en ontworpen door wwn amsterdamse arcitect (Dingemans).Van hieruit naar het maimoon paleis het paleis van de voormalige sultan van Deli,momenteel woont de sultan (nog) in het paleis.Ben even achter het paleis naar beneden gelopen naar de rivier de Dely,er gebeurd van alles on deze river,erwordt in gewassen,afgewassen, de behoefte wordt er in gedaan en er wordt naar harte lust in gezwommem door de kinderen! Zo zie je maar weer hoe rijk en arm dicht bij elkaar zijn.
De huisjes zijn erg klein, met een dak van golfplaten.
Opeens hoor ik muziek.en word ik binnengevraagd op een traditionele batak bruiloft. Mensen in prachtige kledij zijn op het feest,het is een soort van receptie, het echtpaar krijgt kado's aangeboden. Bruid en bruidegom zitten in het midden,onder het ritme van de batakmuziek wordt er gedanst en krijgt de bruidegom van steeds weer nieuwe mensen een ikat (geweven kleed door de batakkes)om zijn schouders gehangen. De bruidegom bezwijkt bijna onder het gewicht van deze ikats, hij kijt ook heel angstig!De officiele fotograaf geeft mij ondertussen uitleg over hetgeen ik voor mij zie gebeuren.Op de tafels staat alleen mineraalwater en een soort van popcorn.
S'avonds lekker gegeten in het tip-top restaurant (Barbara: banyak tempo doelo, met op de achterfrond de stem van Doris Day, jij en Guido zullen dit restaurant zeker kennen)Je ziet in gedachten de nederlanders van destijds zitten in dit restaurant, er is helemaal niets veranderd, hele mooie oude foto's van vroeger aan de muur.De andere dag ben ik de zeer mooie oude koloniale gebouwen gaan bekijken, het kantor pos(postkantoor van 1912) Hotel de Boer dat nu Dharma Dewi hotel heet.Dit hotel is vooral bekend,hier werden vroeger de koelies die op de rubberplantages werkten 1 maal in de 14 dagen uitbetaald, dit was hun hari besar(grote dag)De ned. planters overlegden in dit hotel.rijsttafelden hier,en wisselden hun laatste niuwtjes (roddels) uit.Ook savonds een enorme tropische regenbui (het regenseizoen is al begonnen)Het riool van de stad kan de afwatering niet aan, binnen een mum van tijd staat de hele stad blank.En lambert klets maar dan ook klets nat ,terwijl ik op mijn hotelkamer een prima regenpak en een paraplu heb liggen!!!
Vandaag zaterdag 25 oktober heb ik een vlucht gemaakt van Medan naar Banda aceh met Garuda vl;ieg maatschappij(ik heb nog aan je gedacht Ester, maar dit is een betrouwbare maatschappij)
Heb flink moeten (tawar)afdingen bij de taxi chauffeur, hij vroeg 70.000 en ik wilde niet meer betalen dan 40.000 is uiteindelijk ook gelukt en weer 2 tevreden mensen.
Ben al ff de stad in geweest, deze stad is meer overzichtelijker dan Medan, 200.000 inwoners.
Ben al even in de stad geweest en wel in het centrum bij de moskee raja bai turrahman,Dit is een van de mooiste moskeeen van Azie.Is op een indiase-moorse stijl gebouwd en is bostigd door....Belanda(nederland)(1897-1881)ter vervanging van een moskee die tijdens de aceh oorlogen door nederland is verwoest.De vrouwen dragen hier bijna allemaal een hoofddoek. korte broeken en tchirts zonder mouwen worden niet gedragen. Het is de bedoeling dat ik een paar dagen blijf in Banda en dan met de veerboot naar pilou Weh(een klein eilandje) vertrek.
Tot dan!
selamat malam!!
lambert

  • 25 Oktober 2008 - 13:07

    Mir:

    hey, ik was ff online en floep jouw eerste berichtje!
    heerlijk je verhalen weer te kunnen lezen! typisch iets voor jou dat jij net bij zo'n traditionele bruioft wordt gevraagd! erg leuk om te lezen. je mag alleen wel snel proberen foto's van nu erbij te zetten ipv van de vorige reis ;-)
    fijne tijd en tot gauw
    liefs van ons
    dikke kus

  • 25 Oktober 2008 - 14:09

    Esther:

    Hoi Lambert,
    Je bericht is herkenbaar, ik was jaren geleden ook een aantal dagen in Noord Sumatra.. en daarna rondreis Java en Bali.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg verhaal. Heel veel geluk en plezier!

  • 25 Oktober 2008 - 14:39

    Carlijn En Jos:

    Hoi,hoi van Carlijn en Jos ,Lambert een hele leuke en warme tijd gewenst in Indonesie.
    Heel veel groetjes

  • 25 Oktober 2008 - 15:05

    Gino En Barbara:

    Lambert yang baik,

    Jeeeeeeeeee, wat heb je al ontzettend veel gezien en gedaan - je bent er net ! Heel erg leuk om over al je avonturen te lezen en ja! tuurlijk heel herkenbaar en daarom des te leuker: Hotel de Boer - hebben we gelogeerd. Tegenover de kantor Pos. Het paleis van de Sultan, de Mesjid, we zagen het voor ons. En heerlijk, altijd die lauwe warmte.
    Dankzij je brief waren we er even! Maar in Banda Aceh zijn we nooit geweest. Ach, en dat je nou meteen alweer op een bruiloft aanzat.....het is me wel een avontuur, zeg !
    Geniet maar heel erg van alles wat Indonesie je te bieden heeft ; de geuren, kleuren, de geluiden, de hartelijkheid van de mensen en het heerlijk warme klimaat !

    Dag Lambert, salam kami, Gino dan Barbara

  • 25 Oktober 2008 - 17:57

    Wim En Christa:

    Super, wat fijn om dit te kunnen lezen.Zo krijgen wij ook weer zin om naar Indonesien te vertrekken.
    Lambert wij wensen jou een super fijne vakantie,
    Groetjes Wim en Christa.

  • 25 Oktober 2008 - 22:30

    Mennie En Rob:

    lieve lambert, je reis is weer begonnen en net als kuifje of... rol je meteen in een avontuur. geweldig om te lezen en bedankt voor de indonesische les. we moeten er maar mee oefenen,alvast! veel plezier.

  • 26 Oktober 2008 - 08:37

    Riekie:

    Hoi broer

    Fijn dat de reis goed vverlopen is.
    Wat heb je al veel gedaan in een paar dagen.
    We volgen je in de bosatlas {ook leuk}

  • 26 Oktober 2008 - 09:22

    Margriet:

    Hoi Lambert,
    wat kun jij gezellig schrijven! Ik zie het allemaal zo voor me.
    Geniet er maar van en blijf hier schrijven zodat wij in dit kikkerlandje mee kunnen genieten.
    Groetjes
    Ronald en Margriet

  • 26 Oktober 2008 - 19:31

    Rob Joyce Job En Mau:

    Hoi (o)pa,
    jee wat heb jij veel gedaan in een paar dagen zeg!
    en wat leuk dat ze jou zo maar op een bruiloft binnen vragen.Dat heb je dan maar weer mooi meegemaakt.ook knap dat je je mannetje staat met afdingen omdat ik weet dat je dat in Nederland erg lastig vind.
    Lieve pap we gaan je lekker volgen en geniet ervan!
    Veel liefs van ons allen.

  • 27 Oktober 2008 - 16:41

    Eelco:

    Hoi Lambert,

    Apa kabar? Zo te horen weer avonturen genoeg, en dat dan ook nog met de nodige vaart, goede zaak. Zo maak je nog eens wat mee :-)

    Volgende keer mag je voor ons afdingen, kijken of het je dan net zo goed afgaat :D

    Ik ga je avonturen met belangstelling volgen, dus tot het volgende verhaal, Sampai jumpa voor nu!

    Eelco

  • 27 Oktober 2008 - 18:36

    Wil En Cees:

    dat ziet er geweldig uit hier boven geniet fijn en blijf schrijven.
    groetjes van ons. cees.

  • 27 Oktober 2008 - 19:56

    Mary:

    Heerlijk om bij de verwarming de verhalen zo mee te beleven.
    Dank je. Geniet ervan en fijn dat we met je mogen mee reizen.
    Kus Mary

  • 30 Oktober 2008 - 07:29

    Ina Bonnema:

    het bericht stond al even in de wacht om gelezen te worden. Bij de warme kachel in de keuken heb ik genoten van je bericht. Veel plezier.

    Groet en liefs Ina

  • 30 Oktober 2008 - 14:30

    Esther:

    Lambert, je beleeft zo weer hele nieuwe avonturen, de mooie kant van de zee. Ik vind het mooi dat je ons ook vertelt over de achtergrond van sommige zaken, zoals de tsunami en wat die heeft losgemaakt, Dat brengt onze kennis dichtbij de werkelijkheid. Hou het droog, tot volgende keer, Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 106406

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: