4 heerlijke snorkeldagen op pulau whe - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu 4 heerlijke snorkeldagen op pulau whe - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

4 heerlijke snorkeldagen op pulau whe

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

30 Oktober 2008 | Indonesië, Batavia

Salamat salam (voor mij althans)
Heb net een overheerlijke sathe achter de kiezen.
Ik ben afgelopen maandag met de snelboot vertrokken voor 4 fagen naar het eiland weh (sabang)
Sabang is een eiland(150 vierkante km)en ligt ongeveer 10km uit de kust van banda aceh.Het is het noordelijkst eiland van sumatra en van indonesie. Op het eiland kun je km zero vinden daar waar indonesie begint.Sabang is de hoofdplaats,hier zijn nog veel koloniale huizen te vinden en pakhuizen. Sabang was in het begin van de 20e eeuwbelangrijker als haven dan singapore (door de nederlanders gemaakt deze havenplaats_. Er zijn nog 2 plaatsen op sabang nl. Gapang en iboh. Het zijn hele kleine plaatsjes zonder enige vorm van luxe, 1 kleine toko (maar die dan ook alles en alles heeft, opgestapeld tot aan het plavond, vraag naar iets en het wordt voor de dag getoverd!)
Ik heb 4 dagen in iboh gelogeerd in een zeer basic bungalow. Bij harde regen was de bungalow zo lek als een mandje, maar mijn bed bleef droog en dat is natuurlijk het voornaamste.Er wortdt erg veel gedoken en gesnorkeld op het eiland. Je kunt er ook heerlijk wandelen je komt niem,and tegen alleen af en toe een dromerige koe of geit.Er zijn nogal wat backpackers die zo een hele maand op het eiland blijven hangen, en erg kunnen klagen over de hoge prijzen!!!Voor iboh ligt nog een klein eilandje (100 meter zwemmen)dat heet rubiah. hier is prachtig koraal te zien. hier zwemmen ook hele grote schildpadden. Ik heb echtgenoten van het onderwateraquarium. de mooiste vissen gezien en een prachtige grote paarse4 zeester. Ik heb lang staan dubben om toch eens te gaan duiken,maar durfde uiteindelijk toch niet.Nu ben ik weer terug in Banda aceh. Ik wil eigenlijk via de westkust of via de bergen naar het toba meer,beide keuzes zijn me sterk ontraden door mensen in banda aceh. De kustweg is nog maar gedeeltelijk hersteld van de gevolgen van de tsunami (waarvan ik in banda aceh ook veel gevolgen heb gezien,de tsunami was hier op zijn hevigst!)
De weg die via de jungle en de bergen koopt heeft veel te lijden van het regenseizoen (ik heb ook al een aantal ontzettend harde tropenbuien meegemaakt)Ik neem natuurlijk deze wijze raad direct aan,zodoende vlieg ik morgenvroeg weer terug naar Meedan, ga daar de bus opzoeken die me richting toba meer kan brengen.it is een weg die wat meer hoofdweg is.
Allemaal de hartelijke groeten en voor mijn kinderen en kleinkinderen
hele dikke kussen.
En Job, opa heeft de beloofde schelpen al in de tas zitten!!
sampai jumpa.
Lambert

  • 30 Oktober 2008 - 16:18

    Barbara:

    Ha die Lambert,

    Toevallig zit ik net achter de computer en komt je mailtje binnen. Dus de eerste reactie is niet van je kinderen maar van juf - sorry, hoor. Wat zal je familie wel denken, zeg!
    Wat een bijzondere ervaring om zo ongerept tussen de zeeschilpadden te zwemmen en te logeren op dat nog heel ongerepte eilandje boven Banda Aceh - een gebied waar tot voor kort nooit iemand heen ging vanwege de burgeroorlog en wat zo vreselijk getroffen is door de Tsunami. Ben blij te lezen dat je niet over land naar Medan terug gaat. Toch nog wel een gevaarlijk gebied, hoor. (komt lang niet altijd in de Ned. kranten) Ga je nu naar Danau Toba ?? Oh, het is daar prachtig !! Heel veel plezier en groeten, Barbara

  • 31 Oktober 2008 - 07:45

    Mir En Thomas:

    hey (o)pa poes!
    ben blij te lezen dat je via het vliegtuig terug gaat eninderdaad wat Barbara, je geweldige lerares! zegt dat het hier niet bekent is wat daar allemaal nog speelt. meerdere mensen schrijven het al, erg gek dat jij strandwandelingen maakt en in 30gr. zit en wij moeten s morgens krabben. thomas heeft weer heerlijk genoten bij de fam. lamers en andersom! hij is weer een stukje wijzer en kletst je ECHT nu de oren van je kop!
    :-)
    tot schrijfs
    liefs en (k) van ons

  • 31 Oktober 2008 - 07:45

    Mir:

    (k) = kus :-)

  • 31 Oktober 2008 - 14:39

    Job:

    Job zegt:"Opa ik vind het erg lief dat je de schelpen voor mij hebt meeneemt!"dikke kus van Job.

  • 31 Oktober 2008 - 14:44

    Maud:

    Maud zegt:ik heb de leeskring op school gehad en Thomas mocht ook mee luisteren,het ging goed en ik was vandaag lekker vrij en heb mooie puzzels gemaakt.Ik heb vandaag samen met Job mama geholpen in de tuin,met vegen en de tuin weer mooi maken,en dat was (volgens Maud) heel veel werk.Dikke kus Maud.

  • 31 Oktober 2008 - 14:48

    Joyce :

    Hay pap,
    wat ontzettend leuk dat je tussen de schildpadden hebt gezwommen,heb je daar ook foto's van (laten) maken?Van de week een gesprek over het welbevinden van de kinderen gehad op school,ze waren tevreden over ze!Vanavond gaan ze weer lekker zwemmen en morgen Job weer naar de scouting,naar hij een hamer mee moet nemen,dus dat zal wel een mooi timmerwerk worden.

  • 31 Oktober 2008 - 19:37

    Mennie En Rob:

    hoi lambert,wat een leuk verhal en verstandig hoor dat je de goede raad hebt opgevolgd en op een andere manier gereisd hebt. wat moet dat onderwater paradijs mooi geweest zijn. kun je je een beetje verstaanbaar maken? wij hebben volg week een beetje vakantie en gaan naar tunesie(net geregeld) even luieren en genieten in de warmte.
    nou lambert, veel plezier en blijf schrijven, mennie rob

  • 01 November 2008 - 08:59

    Rob:

    ha lambert
    mooi om te lezen dat het zo genieten is ook onder water, hier is verder alles goed.
    ik ga volgende week brandwacht lopen bij parenco, en over voet bal zullen wij het maar niet hebben, Feijenoord staat gelijk met vitesse met 5 punten onderaan. Gister naar zwemles geweest en job mag naar bad 4 hij was super trots. Lambert nog veel plezier groetjes van ons allemaal

  • 01 November 2008 - 10:41

    Adrie Indo:

    Hoi Lanbert, hier even de groeten van studiegenoot. Ik zit zelf momenteel in Koh Chang Thailand waar ik net een duikcursus heb gedaan. Is eng maar zeer aan te raden (even je angst overwinnen en dat doe je toch wel al in Sumatra. Ik wens je nog een veilige tocht verder en zal je verhalen met plezier blijven lezen. Ik zie je gauw weer in Amsterdam. Toedeloe,
    Groetjes Adrie

  • 01 November 2008 - 13:29

    Aggie:

    Hallo Lambert,met veel plezier lees ik weer je reis ervaringen,je verteld het telkens zo mooi dat je bijna het gevoel hebt er een beetje bij te zijn.Natuurlijk ligt mijn atlas steeds klaar zodat ik het goed volgen kan.Heel interresant wat de grens van Indonesie betrefd,is toch altijd weer een speciaal punt om daar te zijn.
    Hier verder alles oke,Winnie en Marieke hebben donderdag j.l. een prachtige magnoliaboom van 4,5 mtr.hoog gebouwd bij een bedrijf in Veghel en bijzonder goede reacties daar op gehad,leuk he?
    Ik kijk uit naar je verdere avonturen,pas goed op jezelf en snorkelen vind ik al heel wat!!!groetjes Aggie.

  • 01 November 2008 - 14:05

    Yolanda:

    Hoi globetrotter,
    Het gaat je goed, zo te zien. Hier op Bali kan het ook erg regenen. VAndaag twee tempels bezocht, waarvan de een zo'n 250 traptreden naar beneden lopen was. Na 100 treden hebbenwe het opgegeven omdat het zo ontzettend drukkend benauwd was en er erg weinig zuurstof in de lucht was, zodat we duizelig en raar werden.
    Dus wij naar de volgende tempel. Daar begon het echt te regenen. Te storten. Pijp en stelen. En dus hebben we meer tijd doorgebrachtmet nasi goreng en bali kopi, dan datwe heilige plaatsen gezien hebben.
    Dinsdag doen we de laatste tempel over , want we moeten toch echt een bad nemen in de geneeskrachtige bron aldaar.
    Groetje, mails,
    selamat tidur (voor ons)
    Yolanda
    En... vergeten te zeggen: dinsdag ga ik een bakkie doen met Gerard Scheffers. Hij is dan ook op Bali..
    Wat is de wereld toch klein, vind je niet?

  • 02 November 2008 - 10:09

    Thea:

    Foei Lambert je weet toch dat je geen schelpen mee mag nemen! ;o)) (hoor wie dat zegt)
    Fijn dat je weer zo aan het genieten bent van je reis!
    Als er vorige levens bestaan moet je zeker in Azie gewoond hebben...........
    Wij trekken wel weer een extra trui aan, brrrrr
    veel liefs T en Roon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 106628

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: