vervolg van de dagen op sumba - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu vervolg van de dagen op sumba - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

vervolg van de dagen op sumba

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

17 Februari 2012 | Indonesië, Batavia

Ik splits het verslag maar in 2en, want ik heb ook wel ns gehad dat het te lang werd en dan ineens was het weg,en kun je weer opnieuw beginnen.
Dus nu weer terug. We mochten dus met het bord en de betelnoten naar de overledene om hem (het was een man van 90)dit aan te bieden!! Er wordt dan ook een kleine donatie verwacht (20.000rph). Ok dit zetten we dus bij de overledene neer,die in doeken is gewikkeld!Hierna krijgen we (mierzoete) koffie. Ik kan de koffie niet afslaan want dat is zeer onbeleefd! Ook wordt gevraagd of je n betelnoot wilt hebben, moet ik echt niet aan denken heb ik al ns geprobeerd, je weet niet hoe bitter dat smaakt. Echt heel smerig!Ondertussen komen er steeds meer mensen van de omliggende gehuchten. De heren met een ikad om met daarin n grote kris.De dames zijn gekleed in de mooiste geweven sarongs,en iedere vrouw heeft haar (eigen geweven)tasje bij zich. Het gegons is niet van de lucht,en er wordt door n ieder driftig op de betelnoten gekauwd,en de rode speeksel wordt alom uitgespuugd.
De mensen van de dorpen brengen allemaal een buffalo mee die straks ritueel geslacht gaan worden. Dan opeens komt er een paard in de kring,dan heb ik pas door dat dit het 1e offer is. Het paard wordt door de oudste kleinzoon van de overledene de eerste slag toegebracht
op de luchtpijp. Daarna mengen de andere mannen zich in het ritueel. Ik vond dit echt een moeilijk moment en heb ook beslist niet gekeken. Na dit gebeuren werden er nog 2 buffalo's geslacht. Al de beesten wordenge kookt en gegeten door de gasten.De overledene wordt begraven in een tombe die op het dorpsplein
staat.Over heel sumba staan prachtige oude tombes!De steen wordt door heel veel mensen weggeschoven en het lichaam verdwijnt in de tombe. Wij mochten hierbij niet aanwezig zijn.Zowel George als ik waren echt onder de indruk van dit heftig gebeuren. Je merkt dan toch ook wel dat dit allemaal in een cultuur gebeurd die wij niet kennen en niet begrijpen!Ik blijf nog een paar dagen in deze stad (zeer gemoedelijk en met lekker eten)
George heeft vanmorgen zijn werledreis hervat en is vertrokken naar oost-sumba. Ik heb vanmorgen een vliegticket gekocht voor Bali.
Ik vlieg maandagmorgen om 10.00 u daar heen.Ik ga daar (als ik de kans zie)een nederlands project bezoeken
(indonesiers leren omgaan met verstandelijk gehandicapten,ik hoop dat ik het zo goed uitdruk Yolanda?)
Yolanda heb ik ontmoet in amsterdam tijdens de indonesische cursus,en Yolanda volgt mij ook op deze web-site.Zo we zijn weer helemaal bij.
Ik heb van mijn kinderen vernomen dat het niet zo koud meer is, en dat nederland helemaal depressief was toen de elfstedentocht niet doorging.
Nog een paar dagen op sumba en dan naar Bali.
hartelijke salams
Lambert

  • 17 Februari 2012 - 04:20

    Mir:

    Tja daar zit ik dan, s nachts om vijf uur met een baby schoot die heerlijk aan

  • 17 Februari 2012 - 04:32

    Mir:

    Nu ging er bij mij wat mis.... En moet ik overnieuw beginnen:-(

    Ik zit dus met Sebastiaan op schoot, die heerlijk aan het drinken is, naar een Indonesisch slachtings ritueel te staren. Wat een mega andere wereld zitten wij pap! Maar lijkt mij inderdaad ook mega heftig maar ook super om mee te kunnen / mogen maken!!
    Straks lekker naar Bali! Geniet ervan!
    Ik ga zo thomas in zijn piraten pak stoppen voor carnaval, over rituelen en gebruiken gesproken. Wat een verschil met daar bij jou!

    Liefs en kussen van Sebastiaan en mij ;-)

  • 17 Februari 2012 - 07:54

    Yolanda:

    Hoi ! Wat een heerlijk verhaal, lambert! Ondanks dat álle Indonesiërs (van de regering) een godsdienst moesten kiezen voor op het identiteitsbewijs, zijn veel mensen nog aanhanger van hun oorspronkelijke geloof; het animisme. Fantastische rituelen waar de verering van de aarde/de hemel en de geesten een grote plaats innemen. En waar wij weinig van snappen.. Op Bali ga je op bezoek bij Stichting Sukacita. www.sukacita.org . Wij geven workshops aan de leerkrachten van verstandelijk beperkte kinderen en doen dat óp de scholen. Basis workshops, hoor. Bv. Wát is nou eigenlijk Syndrom of Down en hoe maak je contact ? Ikwens je een paar hele fijne dagen in Bali en je zult verbaasd staan hoe druk het op Bali is na je bezoek aan Sumba.
    ( Ik heb weer zó de reiskriebels gekregen van je verhaal! Ik vertrek 5 mei... ) Salaam, teman saya

  • 17 Februari 2012 - 11:21

    Mennie En Rob:

    wat een geweldige verhalen lambert!
    als zondagskind rol je toch van het ene in het andere avontuur met mooie ontroerende verhalen. volgens mij moet je straks een boek(je) uit gaan geven van je reizen naar indonesie!!
    het lijkt hier vandaag wel lente. veel getjilp van vogeltjes in de tuin.
    bye,bye

  • 17 Februari 2012 - 18:02

    Jos Braun:

    Lambert,

    Ik volg je; het is duidelijk dat je het naar je zin hebt. Overigens geniet ik nu ook van mijn vrije tijd. Het is heerlijk. Ik heb bovendien een overweldigend afscheid van de GGD gehad. Veel plezier en ik ga je reisverslag goed bijhouden.

    Groet Jos

  • 20 Februari 2012 - 11:21

    Marie-anne:

    Hoi Lambert vandaag bij koffietijd was er een mevrouw van een stichting in Nederland die sumba op de kaart willen zetten. In juni vertrekt er een expeditie die met eigen ogen kunnen gaan zien wat er allemaal nodig is aldaar. slechts 30% v d bevolking heeft stroom, water etc. Deze stichting heeft al een waterkracht centrale gebouwd op Sumba. Je kunt je opgeven voor deze expeditie, vertel waarom jij daar bij zou moeten zijn. groetjes Marie-Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 106362

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: