In het dingin(koude) en basah(natte) Brastagi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu In het dingin(koude) en basah(natte) Brastagi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

In het dingin(koude) en basah(natte) Brastagi

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

02 November 2008 | Indonesië, Batavia

selamat malam (voor mij tenminste, het is hier zondagavond bijna 9 uur, dus bij jullie 3 uur smiddags, dus voor jullie selamat siang!
Apa kabar?Saya baik terima kasih, Dan anda?
Eerst ff mijn cursusgenoten goedendag zeggen: Yolanda op baliAnda minum mau kopi dari Lotus??
Ja Yolanda de tempels zijn erg mooi, maar laat je niet overvoeren, In lovina beach (het noorden van Bali) bevinden zich ook hele mooie tempels.(adoe sarong aan ja!!)En is gerard op de sepeda motor? Wat leuk dat jullie elkaar daar ontmoeten, wordt het in Ubud? en dan natuurlijk bij Lotus! En Adrie wat heb jij het slecht zeg, net terug van Borneo, en nu alweer naar Thailand! Ik vind het knap van je dat hebt durven duiken,mijn jongste broer heeft het een paar maanden geleden ook voor het eerst gedaan in sardinie.Leuk he Barbara, dat al die mensen zich nu een klein beetje kunnen redden met het indonesia-bahasa wat we bij hebben geleerd!(is de jam trouwens bijna op?) Voordat ik weer met een reisverslag ga starten eerst allemaal heel hartelijk bedankt voor de leuke reacties, zeker de reacties van mijn kleinkinderen!!Op deze manier ben je toch dicht bij elkaar (al zitten we 11.oookm uit elkaar)
De vlucht van Banda aceh naar Medan verliep vlekkeloos.Met de taxi naar het station in Medan voor een reis van 2 uur met de bus naar berastagi,
Reis verliep prima, dit keer een rustige chauffeur, je zit wel opgepakt in zo'n bus, maar dat kan de pret niet drukken. Aangekomen in Berastagi kan ik geen taxi vinden en er rijden ook geen becak. Er is een heel vriendelijk iemand die mij met al mijn bagage naar een questhouse wil brengen, vond ik echt heel erg aardig. Hij stopte zolang mijn lonely-planet voorin zijn voorvak, ik bedank hem uitvoerig voor het wegbrengen, hij rijdt weg en ineens besef ik me dat het boek zich nog in de voorklep bevindt!!! Ik roepen en de man hoort natuurlijk niets door de helm die hij draagt. Echt heel jammer, ik hoopte dat hij het boek terug zou brengen in de 2 dagen dat ik in Berastagi was, maar hij heeft hoogstwaarschijnlijk niet in het voorvak hoeven te zijn, Jammer dat ik het boek nu kwijt ben, maar ik heb nog een goed naslagwerk bij me van sumatra.Bij aankomst in het questhouse ontmoet ik een nederlandse vrouw die al 10 jaar in indonesie woont en daar engelse les geeft.Ze wil ook beslist nooit meer terug naar nederland.Ik heb een heel eind door Berastagi gelopen en een aantal dorpjes in de omgeving. Er zijn prachtige originel batakhuizen te zien (ruhma adat)veel van deze huizen zijn al ouder dan 250 jaar en dat is ook best te zien. Ze wonen soms met 6 gezinnen in deze huizen, ieder heeft zijn eigen gedeelte maar wel allemaal in 1 ruimte, dus 6 stookplaatsen, de huizen vertonen veel lekkages, mensen hebben echt geen geld om de huizen op te laten knappen.Ben naar het Bukit Kubu hotel gelopen een overblijfsel van de koloniale tijd, omgeven door een goed onderhouden 9 hole golfbaan
Ik wilde hier gaan thee drinken (saya mau minum the tidak goelah), maar het hotel was gesloten.Komt er een wat oudere man naar me toe. Ke mana? Dari mana) Ke mani pergi hotelbapak!Dari mana Belanda, oh Belanda! Hij heeft me toen het hele hotel laten zien, zelfs de slaapkamer waar prins Bernhard en Koningin Juliana hebben geslapen toen ze 1 dag in Berastagi waren.Hij vertelde dat hij dit zelf allemaal toen mee heeft gemaakt, hij vond Prins Bernard een grote man om te zien en Juliana een kleinere vrouw,hij vond haar sayang(lief), de hele omgeving was heel erg beveiligd, allemaal soldaten met geweren, dit alles vertelde hij met glinsterende ogen.Een echt hele leuke ontmoeting.Berastagi ligt op een hoogte van 1330 mtr.De mensen die hier wonen horen tot de karo-batak clan. De stad bestond in de jaren 20als een nederlandse regeringspost, compleet met het al genoemde hotel en luxe koloniale villa;s. De nederlandse planters gingen vaak een weekend naar Brastagi om even bij te komen van de hitte die heerste op de rubberplantages in de buurt van Medan.Ook ontmoette hier geheime (verboden) liasons elkaar!! Een nederlands-hongaarse schrijfster (ben ff haar naam kwijt)doet hier vermelding van in haar boek "Rubber".Het heeft deze 2 dagen In brastagi echt veel geregend en het is hier ook koud (trui aan, en snachts onder een deken!!!natuurlijk niets voor indonesie) dat komt natuurlijk omdat je zo hoog in de bergen zit. Vandaag ben ik aangekomen bij het toba meer. Ik kon met 6 nederlandse mensen uit de omgeving van Alkmaar meerijden in hun gecharterde toeristenbus, dit scheelt mij 3 bussen en uitzoeken!! Ik heb meegedeeld in de kosten, het zijn heel leuke mensen, hoogstwaarschijnlijk ga ik deze week nog wel ff op bezoek bij ze hier op samisir eiland.Samisier eiland is het eiland dat in het toba meer lidt, ik heb hier een leuke batak-bungalow kunnen huren in het plaatsje tuktuk.Maar daarover meer volgende keer. Het is hier in ieder geval weer heerlijk warm!!

Sampai jumpa lagi
Voor kinderen en kleinkinderen dikke kussen
Papa/lambert/opa

  • 02 November 2008 - 19:09

    Bea:

    Hoj Lambert!...wat heerlijk om alle belevenissen op deze manier mee te maken!,over het land van krontjong en tamelaaj!iedere keer weer een verrassing als er mail komt!...heel veel groeten,Sampai Jumpa!
    Arnold & Bea.

  • 02 November 2008 - 20:55

    Esther:

    Je maakt heel wat moois mee Lambert, jammer van je mooie boek.. maar wat een geluk dat je zomaar mensen uit de buurt alaar aantrof. Het wordt blijkbaar overstroomd door Nederlanders. Je maakt echt speciale dingen mee, omdat je je overal zo gemakkelijk in begeeft. En wat interessant, die oude cultuur.
    Hopelijk wordt het weer warmer. Heel veel genoegen, Esther

  • 03 November 2008 - 07:41

    Mir En Thomas:

    hey mama dat is opa poes op de foto!!! :-) ja je bent zeer zeker nog niet vergeten hoor! gisteren vroeg hij of je ook weer mee gaat op de grote vakantie! hahaha :-) hier alles goed. fijn voor je dat het weer wat warmer is, anders had je net zo goed hier kunnen blijven ;-) ik heb je zaterdag nog gesproken dus verder geen nieuws van hier. je verhalen genieten we wel erg van.
    ga zo door. met de foto's plaatsten lukt het niet helemaal?
    fijne tijd en tot het volgende bericht.
    liefs van ons
    kus, thomas zwaait naar ja nu en zegt: dag opa poehoeeess :-)

  • 03 November 2008 - 08:54

    Barbara:

    Ha die Lambert,

    Zit je nu in Tuk-Tuk ? Dan heb je het heerlijk ! Zo vanuit je huisje het water in plonzen, zeker ? Dat prachtige koele meer met overal dat schitterende uitzicht - jij hebt het goed ! Ik hoop dat je daar heerlijk even een paar dagen kunt uitrusten om al je avonturen te kunnen herkauwen. Wat heb je al veel beleefd en gezien, zeg ! Wat jammer dat je je ''bijbel'' kwijt bent geraakt maar je vindt misschien wel ergens een 2de handsje ? Je bent de Lonely Planet in ieder geval niet door iets naars kwijtgeraakt maar op een mooi moment toen je geholpen werd door een aardige man.
    Tuurlijk vind ik het enig dat je via deze ''brief'' en over afstanden van duizenden kilometers contact houdt met al je medecursisten met wie je samen Indonesisch hebt geleerd. Heel bijzonder, toch ! En zo leuk ! Ja, ook dat jullie Indonesisch spreken maar dat hebben jullie aan jezelf te danken. Hard gewerkt ! En je hebt het wel nodig ook, he, Lambert? Brastagi doet me meteen denken aan het boek van Rudie Kousbroek ''Negri pan erkoms'' Hij is daar als kind heel gelukkig geweest. En natuurlijk beleefde Madelon Szekely- Lulofs (die naam zocht je) daar haar geheime liason wat later zo'n opschudding veroorzaakte in Nederlands-Indie dat ze met haar nieuwe Hongaarse man (vandaar die naam Szekely) naar Hongarije is gevlucht. Ook haar andere boeken, waaronder ''Toet Nja Din '' Over een vrijheidsstrijdster in Aceh, vind ik geweldig. En ''Van oerwoud tot plantage '' van haar latere man Szeckely is prachtig en beschrijft hoe hij als jonge man eind 19de eeuw in Sumatra kwam en een stuk oerwoud moest ontgingen tot plantage - wat een vreselijke omstandigheden! Zo kun je straks terug in Nederland nog heel lang ''in Sumatera zijn''
    Ik kan me voorstellen dat je het nu heerlijk hebt maar het ook heel fijn vindt om brieven van je kinderen en kleinkinderen te krijgen een zo dus contact met thuis te houden - leve de techniek!
    Klein drama : de jam is op ! Was ook heel erg lekker in de Griekse, vette yoghurt !
    Blijf heel erg genieten van deze heel bijzondere reis ! Dag Lambert, heb het goed en veel hartelijke groeten, Barbara

  • 03 November 2008 - 16:37

    RIEKIE:

    Weer prachtig om al je ontdekkingen te lezen. Goed van je om niet langs de kust terug te gaan,want je moet het onheil niet opzoeken. Nu weer van het uiterste
    puntje van Sumatra naar hetTobameer en dan zeker langzaam naar beneden. Wij gaan het weekend van 8 Nov. met zijn allen naar Ameland.Lanbert een hele fijne voortzetting van je vakantie we volgen je.

    Toon & Riekie.

  • 05 November 2008 - 08:35

    Heidy:

    hallo peet oompje

    oooo wat is dat genieten zeg!!pachtig je verhalen, ik ben niet snel jalours maar nu........ misschien is die aardige taxi driver je loneley plannet welaan het verkopen.. had je het maar zelf bij je moeten houden,(ha,ha) en hoezo wil die ned, mevrouw die daar woond OOK niet meer terug naar Nederland??Jij komt toch wel terug?Denk erom want we hebben nog een etentje van je te goed!
    lieverd geniet ervan
    maar dat komt wel goed,

    Liefs Tonnie en Heidyx

  • 05 November 2008 - 20:53

    Rob En Joyce:

    hoi hoi
    leuk om zo te lezen dat je het goed naar de zin heb en wederom veel beleeft en ook lekker dat het weer inmiddels beter id geworden
    hier is verder alles rustig en gezond lambert/opa veel plezier nog en tot mails
    groetjes uit doornenburg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 106661

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: