Mooie/rustige /zonrijkedagen op het eiland samosir - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Mooie/rustige /zonrijkedagen op het eiland samosir - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Mooie/rustige /zonrijkedagen op het eiland samosir

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

07 November 2008 | Indonesië, Batavia

Na smiddags en avond hiervoor tuktuk rond gelopen te hebben ben ik de volgende dag richting ambarita gelopen. Prachtig weer natuurlijk, niet te heet om te lopen. De mensen werken(bekerja besar)erg hard op de sawa;s, zijn erg vriendelijk zwaaien en vragen af en toe wat. Even verderop zie ik 2 kerken langs elkaar staan een protestante en een katholieke,ben deze kleine kampong ingelopen. veel originele batak-huizen (rumah adat). Ik word door iemand uitgenodigd om thuis de drank van een jonge kokosnoot te komen drinken.en...natuurlijk doe ik dat! Thuis aangekomen(een zeer schamele behuizing,geen stoelen tafel o.i.d wel een grote tv) is moeder bezig haar 2 kleine kinderen eten te geven, hetgeen wat van de bord valt wordt opgegeten door de hond of de kippen die met hun jonge kroost ook binnen zijn!Inmiddels komen de buren ook binnen en schuiven aan(of liever gezegd vleien ook neer op de mat, waar we allemaal op zitten) met een bordje nasi goreng, er wordt mij ook gevraagd om mee te eten, maar dat heb ik toch maar niet gedaan.Een ander iemand heeft inmiddels een stuk of 6 jonge kokosnoten uit de boom geplukt. De noten worden schoongehakt, we krijgen er een rietje bij, en een ieder geniet van deze heerlijke koele drank. Het meisje van anderhalf is zeer bedreven in het drinken van de kokoslekkernij.Dit gezinnetje heeft 4 kinderen een 5e is op komst. Hele mooie kinderen ik heb er mooie foto's van mogen maken. Er komt ook nog een oude buurvrouw binnen al kouwend op de sirihbladen, een verschrikkelijk rooie mond en tanden en steeds om zich heen spugend!
Een echt leuke ontmoeting, maar nu door naar mijn eigenlijke doel ambarita. Ambaeita is nog een redelijk origineel batak-dorp (deze clan van de batak heet de simalungun batak). Je ziet overal grafzerken (tuga) sommige modern andere weer heel oud. ze zijn vaak gebouwd in de vorm van een batak-huis, ze worden met veel ceremonie en geld gebouwd om de rest van de overleden voorouders van een bepaalde familie in onder te brengen,deze traditionele zorg voor de doden is nog altijd erg belangtijk voor de batak en is opgenomen in de christelijke gebruiken. Het merendeel van de batak bevolking is protestant of katholiek. Een zeer klein gedeelte is moslim.
De volgende dag tuktuk nog wat meer verkent,kom ik terecht bij een klein tehuis voor verstandelijk/lichamelijk beperkte jonge mensen. Natuurlijk gaan kennismaken. Dit huis is opgestart door Zuster Jeannette van Faassen uit Nederland.(congregatie franciscanessen van jezus en maria) Ze is nu gepensioneerd en woont in Hoorn in nederland.De bewoners maken prachtige kleding, uitgaanskledij en trouwjurken. Ze bedruipen zichzelf (heel moeilijk!!) financieel, het is allemaal veel minder geworden sinds zr. jeannette er niet meer is.De managing is vanuit een grotere instelling verderop . De bewoners missen zr. jeanette ontzettend. Ik heb ze beloofd dat ik gaar ga opsporen in Hoorn. Ze verkopen op dit moment niet zoveel. Ik heb ze wat adviezen aan de hand gedaan zoals bijv. zet een rek buiten en laat de mensen zien wat jullie allemaal kunnen maken, en vertaal de naam van het huis in het engels dan zullen de toeristen zeker binnenkomen.Ik heb ze gezegd de foto's op te sturen die ik daar gemaakt heb van ze.Savonds naar een todi bar geweest daar drink je het vocht van de palmbloem, maar ik vind dat helemaal niet lekker. Er werd leuke muziek gemaakt batakmuziek, de instrumenten bestaan uit een bamboe-fluit een mandoline (klein en met maar 2 snaren) een xylofoon (zelf gemaakt bvan staafjes hout) en een gitaar en dtum. Terwijl we van deze muziek genieten stroomt de regen met een enorme kracht wel 2 uur lang,daarna weer kurkdroog.
Veel gezwommen in het meer, klopt barbara zo vanaf je bungalow het lekkere koele water in.Ik ben gisteren vertrokken van samosir met de boot (ongeveer 50 minuten) en aangekomen in parapat. Vandaag (07-11) vertrek ik om 11.00 uue voor een busrit van 6 uur naar Sibolga. Daar schijnen mooie witte stranden te zijn en die wilde ik maar eens gaan bekijken.
Allemaal de hartelijke groeten
kinderen/kleinkinderen een diiek zoen.
sampai jumpa lagi
lambert

  • 07 November 2008 - 08:30

    Barbara:

    Ha die Lambert,

    Het was weer heerlijk om je bericht te lezen-een goed begin van de dag ! Wat maak je veel leuke en bijzondere dingen mee, zeg ! En die bezoekjes die je aflegt ? Dan moet je toch zeker je Bahasa Indonesia gebruiken, he?
    Treurig dat dat bedrijfje van mooie doeken zich maar nauwelijks kan bedruipen. Goed dat je wat advies hebt gegeven maar ik denk dat er vroeger veel meer toeristen kwamen dan de laatste jaren. Ontmoet je wel eens andere reizigers ? Ik zie het voor me hoe je vanuit je huisje zo dat Toba meer inplonst - is het niet een zeer idillische omgeving ? Mooi, he ? Ik zou er wel zo naar toe willen. Nou ja, wij gaan in maart dus......
    Op dit moment wordt overal de feestverlichting geplaatst. De kredietcrisis is een beetje naar de achtergrond vanwege Obama ! Heb je dat meegekregen ? Dat Obama de nieuwe president is van Amerika ? Ja, ik vraag het maar want je zit nu zo ver weg.....
    Wat een leuke foto's op je site, zeg ! Mooi die gekleurde bootjes en die man in die klapperboom- goeie foto. En heel leuk om jou weer even te ''zien'' Je ziet er heel goed en bruin uit. Wat heb je heel erg lieve en schattige kleinkinderen - snoepjes !
    Dag Lambert, blijf genieten en veel salams, Barbara

  • 07 November 2008 - 14:07

    Mir:

    barbara, ik weet niet of je dit ook leest?
    de foto's zijn van vorige reizen...:-)

  • 07 November 2008 - 15:07

    Bart & Wilma:

    horas,lambert

    leuk om je reisverslagen te lezen.We beleven onze vakantie op Sumatra weer een beetje opnieuw.Het komt ons bekent voor.De vriendelijke mensen ze bezitten niks maar zijn o zo gastvrij.Toen wij er waren zagen we bijna geen toeristen.Ervaar jij dat ook zo.Geniet van je mooie reis en blijf zulke leuke stukjes schrijven.

    groetjes Bart & Wilma

  • 07 November 2008 - 21:58

    Joyce:

    lieve pap,
    je hebt weer een heleboel mooie bijzondere en ontroerende dingen meegemaakt.Deze dingen zou je niet meemaken als je met een groep zou reizen.
    En je weet het zijn de kleine dingen die het doen...
    wat goed dat je die mensen advies hebt gegeven.misschien kun je zuster Jeanette nog opsporen dat zou fantastisch voor hun zijn!
    Job en Maud hebben vandaag weer gezwommen en waren zeer enthousiast.
    Job is erg trots dat hij in badje vier zit.
    Maud voelt zich echt als een vis in het water!

    Job heeft morgen scouting en gaat knutselen met een hamer.
    En middags wordt kaja van Hugo en Elga gedoopt.
    En zou is de week alweer bijna ten einde.
    Kun jij ook gewoon op internet?
    Dan zal ik de website een keer doorgeven van school dan kun je Job en Maud zijn op de week sluiting heel leuk.
    nou geniet er nog lekker van en tot mails!
    Veel liefs Joyce.
    en een dikke knuffel van Job en Maud!


  • 08 November 2008 - 08:18

    Mary Kuijk:

    Hallo Lambert,
    Wat fantastisch je omje verhalen zo mee te mogen beleven. We lezen ze in Ameland op ons vakantie adres. Veel plezier nog. Toon,Rieky Twan,Mark,Kees en Mary en kids.

  • 08 November 2008 - 16:37

    Wil En Cees:

    Hoi Lambert
    wat een prachtige belevenissen weer geniet en blijf schrijven groetjes cees.

  • 09 November 2008 - 10:11

    Margriet:

    Hoi hoi,

    fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Heerlijk lijkt me dat, die witte stranden.
    Geniet er nog van en tot in december!

    Groetjes uit een nat en kil Heeze

  • 10 November 2008 - 14:55

    Ina Bonnema:

    Hallo Lambert,

    Wat een verhalen, schitterend! Bijzondere belevenissen.
    Jij had schrijver moeten worden,.....dit kan natuurlijk altijd nog.
    Het zou toch fantastisch zijn om deze verhalen vast te leggen!

    Blijf genieten en ik lees graag weer nieuwe belevenissen.

    Groet Ina

  • 14 November 2008 - 08:44

    Bea:

    hallo daman Lambert,
    wat een verhalen! heerlijk!je kunt nog net de geuren niet ruiken!
    Sammai jumpa xx
    Arnold,Bea & kids

  • 07 Februari 2012 - 16:09

    Astrid Wijnhoven:

    ha oompje..goed naar de zin zo te lezen!!!
    goed toeven daar..geniet ervan!!! gr en dikke kus xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 106627

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: