Vijf dagen aan het geweldige Danau Minanjau - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Vijf dagen aan het geweldige Danau Minanjau - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Vijf dagen aan het geweldige Danau Minanjau

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

17 November 2008 | Indonesië, Batavia

Salamat Siang (voor lullie salamat pagi.
Vandaag met de minibus naar het minanjau meer.De weg van bukittinggi naar het danau minanjau is nwet zo mooi als een droom,Oerwoud wordt afgewisseld met kleine dessa;s met indrukwekkende sawa;s etage gewijs gebouwd (met allemaal verschillende kleuren groen, kun je niet vertellen moet je gezien hebben!). De laatste 20 km naar het plaatsje maninjau worden afgedaald door 44 haarspeldbochten (belok)Iedere bocht wordt opnieuw aangegeven met een bord en het getal er op.Je moet niet echt een zwakke maag hebben.Betoverend ligt het meer ineens onder je. Het meer ligt ingebed in een krater van 17 bij 8 km en wordt omgeven door steile 600 mtr hoge met oerwoud bedekte wanden. In het meer kan primka gezwommen worden(het water heeft een zeer aangename temperatuur)De eerste 2 dagen heb ik helemaal niets gedaan alleen een beetje gewandeld en aan het meer gelegen/gezeten. Ik heb direct aan het meer in het dorpje Bayur een zeer basic bungalowtje gehuurd, echt geweldig, met een voor indonesische begrippen zeer schoon strand met zelfs gele zand. Ik heb vandaag ook origineel minankabau gegeten,smiddags martabak, dat is een groentevulling + kip, veel chili verpakt ij een soort van bladerdeeg, alleen is het deeg wat dikker. Erg lekker (baik sekali!!) savonds dendeng balado gegeten, rundvlees met gepofte aardappelschijfjes met nasi. Heerlijk maar baik pedis!! Gelukkig had ik een groot glas ijsthee besteld! In de minangkabau keuken wordt veel chile gebruikt. Terwijl Ibu het eten bereidt praat ik met bapak. Hij vertelt dat Belanda (Holland) veel goed gedaan heeft in Minangjau, postkantoor, en school gebouwd (di sini kantor pos, da sana sekolah)Het echtpaar heeft 4 zoons en 2 dochters, als ik voorzichtig aangeef dat dit best wel veel kinderen zijn, maakt hij duidelijk dat het leven gaat zoals het gaat, dus m.a.w.er wordt niet aan gezinsplanning gedaan.
Toch wel heel leuk om met een paar woorden bahasa die je kent een gesprekje aan te gaan.
Natuurlijk apa kabar, dari mana,tinggal di. Men. was erg geinteresseerd in mijn famile,ik heb altijd foto's bij me dat vinden de indonesische mensen geweldig, het geeft aan dat jij ze vertrouwd en hun je familie wilt laten zien, en nu kon ik ook zelfs bij de foto's vertellen hoe mijn familie in elkaar zit: Keluarga saya ada dua putri,dan tiga cucu.
Satu cucu perempuan,dan dua cucu laki-laki, en dat je Ibu kunt bedanken voor het heerlijke eten (terima kasih enek makan) Klopt het allemaal een beetje Barbara?. Na het eten ben ik naar een warm waterbron gegaan, geen zwavelwater maar gewoon natuurwater,het is echt heel apart. het is een vierkante ruimte(overdekt) met water van zo'n 75 cm diep, de grond is van mooi kiezel met zand, en je ziet de luchtbellen omhoog gaan. Iedereen kan hier gratis baden, iets wat heel veel wordt gedaan. Geweldig om te zien hoe de mensen zichzelf inzepen met lux zeep. De indonesische mensen zijn zeer rein op zichzelf.Na al dat geluier vond ik dat er maar weer eens wat gedaan moest worden. Ik heb het meer rond gefietst (ongeveer 65 km)op een goede mountain-bike.Op een gegeven moment kom ik door een klein dorpje hoor ik iemand roepen "Hee jij nederland"Ik stap afr om te kijken van waar het geluid komt, staat er een oude man met een stok te zwaaien naar mij,nogmaals "hee jij nederland"
Ik ga naar hem toe en geef hem een hand. Hij vraagt "jij komt uit Utrecht"?Nee maar wel uit Belanda. Hij vervolgd: Ik ben in 1948 32 dagen in Utrecht geweest en heb het ijsselmeer gezien!! heel mooi het ijsselmeer, ik ben nu 83. We hebben samen thee gedronken, hij vertelde me van alles, hij heeft les gehad op de lagere school van een nederlandse tuan,. hij heeft me ook de naam genoemd, maar dat ben ik vergeten.N heel apart detail:hij wilde graag even mijn paspoort vasthouden, ik moest daar even over nadenken wat mijn paspoort is me heilig. Toch maar wel gedaan. Hij bevoelde het paspoort aan alle kanten, ik vroeg hem of hij de pasfoto van mij kon zien "slecht" zegt hij, dat kan ook niet anders want de arme man had grijs/groene ogen van de staar,Ik heb een mooie foto van hem gemaakt. Een markante ontmoeting.Je ziet mooie originele minankabau huizen,er wordt overal hard gewerktop de sawa's en in de kweekbakken(karamba's)In deze karamba's worden kleine visjes uitgezet en vetgemest voor de verkoop.Op het meer wordt door individuele vissers gevist, met hele smalle kano's die uit boomstammen zijn gehakt. Bij bijna elk huis zie je zo'n kweekbak, en bijna iedereen verbouwd zijn eigen rijst, Waar de plaatselijke bevolking van leeft is niet helemaal duidelijk, er is totaal geen industrie, en het toerisme is minimaal(sterk teruggelopen van hetgeen wat al weinig was)Ook veel kleine visrokerijtjes langs het meer. De bevolking is super vriendelijk, ik krijg bijna een lamme arm van het zwaaie\n, soms wordt je wel een beetje moe van de kinderen die maar hello blijven roepen en hello misterrrrrr, you name? pen, uong (geld). Ik heb hier 5 echt hele leuke ontspannende dagen gehad, als ik eerlijk ben vind ik het minanjau meer aantrekkelijker dan het toba meer, het is kleiner en omgeven door het prachtige oerwoud,
Het heeft vannacht ontzettend hard geregend ook nog vroeg in de ochtend, werkelijk alles stond blank!!(regenseizoen)
Vanmorgen vertrokken naar Padang de hoofdstad van west-sumatra. Ik heb de stad al even aangedaan,ligt aan zee met een heel lang strand.
Daar kom ik bij een volgend bericht op terug.
Ik weet niet of ik jullie nog had geschreven dat de mensen hier zo blij zijn met obama als nieuwe president!!(ik ook!!)(hij heeft ook 4 jaren in jakarta gestudeerd)
Ik heb hier in een guesthouse een boek te pakken kunnen krijgen dat de communistische staatsgreep van 1965 beschrijft (tijd van soekarno-soeharto) Indonesisch volk heeft al veel mee moeten maken! Eerlijk gezegd zie ik ook nog helemaal niets van de economische vooruitgang aan de gewone man in de straat, zie geen verschil met 5 jaar geleden! Terwijl er wordt gesuggereerd dat de economie hier zo vooruit is gegaan!
Okee jakarta groeit door!!e wolkenkrabbers worden steeds hoger.
De mensen geven dit zelf ook aan als je met hen daar over praat.
Okee voor ff genoeg geschreven. Ik heb van mijn kinderen vernomen dat de goed-heiligman weer in nederland is aangekomen, dus de oergezellige tijd breekt weer aan.
Ik realiseer me ineens dat ik over 14 dagen weer thuis ben!

  • 17 November 2008 - 11:26

    Lambert Wijnhoven:

    O O ik vergeet helemaal mijn inderen en kleinkinderen een dikke zoen te sturen hierbij dusXX

  • 17 November 2008 - 11:53

    Barbara:

    Selamat siang Bapak Lambert,

    Sudah pinter berbicara bahasa Indonesia !!! Echt heel leuk dat je met iedereen Indonesisch praat -goed, zeg !
    En ik heb weer genoten van je brief - ik kan het niet vaak genoeg schrijven : wat maak je veel mee en vooral: wat heb je veel bijzondere ontmoetingen. Je bent ook een echt mensenmens, he! Je beschrijving van Danau Minanjau? Terima kasih ! ik was er weer helemaal!
    Heel fijne tijd in Padang met die rivier met al die prachtige versierde bootjes en die geweldige en heel grote markt. Zakdoek mee als je makanan padang gaat eten - pedis betul !!

    Geniet met volle teugen en veel salam, Barbara

    p.s. je zet toch wel sávonds even je slipper, he? Sint komt ook vast in Padang

  • 17 November 2008 - 12:09

    V.u Het Koude Renkum:

    ja over twee weken ben je weer thuis! gaat het toch snel! we hebben inderdaad al meerdere keren de intocht moge bewonderen! je verhalen zijn nog steeds heerlijk om te lezen! ga zo door
    tot gauw liefs van ons
    xxx

  • 17 November 2008 - 12:17

    Freek En Hanneke:

    Hé Lambert,
    Wat een ontzettend mooie verhalen. Geniet nog van de laatste twee weken!! En mocht het in je koffer passen...neem dan een beetje zon mee...
    Groetjes
    Freek en Hanneke

  • 17 November 2008 - 13:05

    Mir:

    oh ja vergeet ik te vertellen! thomas was aan het spelen, zegt ie ineens, mam kom gauw op het kleed van opa poes dan kan de slang je niet pakken! heeft hij het over het tafelkleed wat ik van jou heb gehad van vorig jaar! , zegt ie ook nog, die heb ik toch van opa poes gekregen he mam?
    :-)

  • 17 November 2008 - 18:07

    Piet Van Uffelen:

    weer genoten van je verslag doorspekt met maleis,erg leuk,blijf gezond en geniet.

    piet.

  • 17 November 2008 - 19:01

    Esther:

    Heel mooi verhaal weer, Lambert. Je schrijft leuke brieven... maak er een boek van.
    Het is allemaal zo mooi, zo onbedorven. Laat men maar in die mooie situatie.. vooruitgang is niet alles, realiseer ik me vaak. In onze maatschappij zijn bepaalde nodige en nuttige dingen gewenst, maar in een minder gecompliceerde maatschappij is veel minder nodig... behalve medische zorg en onderwijs.
    Ik hoop dat je verder ook veel gaat genieten, vooral ook omdat je zo goed met de taal overweg kunt. Dat maakt het heel speciaal.
    Esther


  • 17 November 2008 - 22:29

    Joyce:

    Hoi pap,
    Het is nu precies 23.23 en eigenlijk zou ik allang op bed moeten liggen maar wilde je even schrijven.
    Wat een mooie dingen maak je mee!
    Het is erg leuk om te lezen!
    Ik kan me heel goed voorstellen dat je goed na moest denken over het paspoort dat je afgaf.
    Hoe wist die meneer nu dat je uit Nederland kwam?
    wel heel grappig!
    hier gaat alles zijn gangetje vooral ze zijn helemaal hieperde pieper van de goedheiligman,en van herkenning is nog sprake!
    Geniet er maar lekker van!
    Job vraagt vaak wat opa aan het doen is,en leeft erg met je mee.
    Maud ook maar op een andere manier!
    dikke kus Joyce!Rob en Job en Maud!

  • 19 November 2008 - 03:05

    Yolanda:

    Hoi Lambert,
    Ik zit nu voor de laatste keer mijn email te checken in Ubud. Ik ga vanavond alweer naar nederland. Vier weken zijn omgevlogen! Ja, de regentijd is toch een andere dan de zomertijd,hoor. Gisteren ben ik zes (!) keer kletsnat geweest. (nou, ja inclusief mandien)) , maar je zou er bijna rimpels van krijgen...
    Ik wens je nog heel fijne weken en je mails zijn zeker inspiratie om volgend jaar sumatra als " start" te gebruiken voor een nieuwe reis naar de " gordel van smaragd" ...
    Hou je haaks en ik hoop je zeker nog eens te spreken.
    groetjes, yolanda (bali)

  • 19 November 2008 - 14:36

    Lambert:

    Hoi Joyce/Rob Mirjam/EElco. Ik begrijp heel goed datde kinderen zich af en toe afvragen waar opa is, en wat hij daar allemaal doet. De tijd is voor hun ook best lang,en zelf ben ik ook blij als ik juliie zo meteen weer allemaal zie.Het is een lange tijd maar het vliegt voorbij,iki heb de reis zelfs in moeten krimpen, anders redt ik niet alles van hetgeen ik wil. Dus het wordt hoogstwaarschijnlijk nog een binnenlanse vlucht i.p.v. 20 uren in de bus hobbelen.
    Al met de sintvoorbereidingen bezig?
    Rob erg druk met....?
    dikke kussen
    Papa/opa/lambert

  • 21 November 2008 - 09:32

    Mir:

    Hoi!
    heerlijk dat het zo goed gaat hoor! en inderdaad voor de kindjes is 6 weken misschien wat lang, maar zijn ook druk met 5 dec. dus een mooie afleiding. we hebben inderdaad 6dec. (zaterdagavond) rond 19.00uur afgesproken, rob moet eerst brandwachten in Arnhem.
    thomas vroeg gisteren toen we in jouw auto zaten: deze auto is van opa poes he mam, die mogen wij lenen? waarom moet opa poes hem niet hebben dan? ik vertelde dat jij met vliegtuig op vakantie was. is daar ook het strand dan? vroeg hij. dus ik zei ja een heel mooi strand, ik ben ook wel eens met opa op de grote vakantie geweest, en met job en maud en rob en joyce en mijn lieve papa ! :-) maar je kan ook met de auto he mama ....
    zo ff een leuk verhaaltje vanuit het koude renkum :-)
    kus ons

  • 21 November 2008 - 09:56

    Lydia:

    Hee Lambert,
    Ik moet nodig weer even reageren, ik volg al je verhalen, en zie het helemaal voor me. Nu het hier donkerder wordt,is een verhaal uit zonnige oorden erg fijn om te lezen! Hier is het helemaal Sinterklaas, surprises en een hoop leuke geheimzinnigheid en natuurlijk nieuwsgierigheid, want we zijn allemaal bezig met onze eigen surprise! Onder tafels, bureaus, kasten, nergens mag je meer gewoon in kijken. Leuk hoor! Lambert, jij bent ook met de Sinterklaas weer terug, dus dan heb je nog 2 of 3 dagen.
    Ik vond je zin 'nu maar weer eens actief worden na het luieren' leuk, dan ga je direct maar even 60 km.fietsen, ja hoor!!
    hee groetjes, tot mails, Lydia

  • 22 November 2008 - 17:25

    Mary:

    Hallo Lambert,
    Geweldig al die mooi verhalen.
    Ondertussen dat we ons in warm Indonesie wanen slaat hier de regen,hagel en sneeuw tegen de ramen.
    Genniet ervan de laatste weken.
    En hier komt de Sint morgen ook aan, dus daar is ook een oplossing voor gevonden.....
    Kus Mary

  • 22 November 2008 - 21:41

    Ina Bonnema:

    Hallo Lambert,

    Je verhalen geven mij een zonnig gevoel,de belevenissen en warm gevoel,fantastisch! Hier sneewt het en is het koud, echt winters.
    Bereid je er op voor, het zal een overgang voor je zijn.
    Ik vind het heerlijk om over enkele dagen weer kaarsjes en lichtjes bij mijn buurman zien te branden.

  • 25 November 2008 - 10:04

    Aggie:

    Hallo Lambert,het was mooi om je verhalen weer te kunnen lezen en heb er dan ook erg van genoten.Onze p.c. was zoals dat heet gecrast met zo'n 12000 anderen in Nederland daarom jou niet kunnen volgen.Die hele nacht in een minibus is toch alleen maar voor echte !!!! reizigers,maar je zult wel gaar geweest zijn.Een paar woorden Indonesisch kan ik nog wel thuis brengen die ik vroeger leerde van mijn Ambonesische vriendinnetje maar het merendeel wat je schrijft kan ik geen touw aan vast knopen maar dat is niet zo erg het mooiste is dat je zo geniet.Nog een paar heerlijke dagen,geniet verder.Vele groeten ook van Winnie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 106618

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: