Padang,/Bungus.......Bali (sanur) - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Padang,/Bungus.......Bali (sanur) - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Padang,/Bungus.......Bali (sanur)

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

26 November 2008 | Indonesië, Bali

Laatste bericht uit indonesia.
(woensdag 26november
Padang! Het is lekker om weer in een stad te zijn waar wat meer gebeurd dan in zo;n klein dorpje aan het maninjau meer,maar beiden heeft zijn charmes.Padang aan de noorekant is helemaal strand, savonds is het hier erg gezellig met allemaal lekkere eettentjes. Het strand is zonder meer vies te noemen, maar ff verderop is het prima.{
Padang heeft grote winkels zoals Mata Hari. De stad laat zich snel kennen is overzichtelijk. Ze hebben er verrukkelijke sateh!!De volgende morgen als eerste naar de haven gelopen,hier verterkken allerlei vrachtboten en ook de boten naar het eiland mentawai(6 uur varen uit de kust,je schijnt daar geweldig te kunnen surfen (maar dat doe ik niet,heb ik nooit echt geleerd!)Het klopt Barbara: de ene boot ziet er nog mooier uit dan de andere, in werkelijk geweldige opzichtelijke kleuren.In de buurt van de haven staan veel nederlandse koloniale gebouwen, zoals pakhuizen ed.Ik heb lang met iemand gepraat,hij is de security van de bank indonesia, het gebouw wordt nu omgebouwd tot museum, maar is in principe een koloniaal gebouw(misschien het huis van een nederlandse "grote" heer uit die tijd!!)Ik krijg in ieder geval lekkere the panas met koekjes, echt heel gastvrij. Ik loop over de brug de rivier batang arak over. Heb daar een tijdje staan te genieten van het uitzicht op die geweldig bonte verzameling van boten, en uiteindelijk kloppen alle kleuren met elkaar!Aan deze kant van de rivier hebben de mensen het financieel een stuk minder dan de mensen die in padang wonen. Ik ga in de buurt de trap op naar padang-hill.
Oef,oef wat een trappen (je begrijpt niet hoe ze het voor elkaar gekregen hebben, en dan dat zware werk in die hitte!!!)Na veel gezwoeg en gehijg kom je op het bovenste punt het park siti nurbaya, hier staat een oud nederlands fort, dit punt was het eerste punt voor de nederlanders om west-sumatra te verkennen. Een pracht uitzicht over padang aan de ene kant en aan de andere kant over de indische oceaan,met op de voorgrond pilau pisong (bananeneiland),maar het zweet staat me inmiddels tot op het bod,liters water gaan er door heen!Via de andere kant ben ik teruggelopen hier heet het gunung gado-gado, met een grote chinese begraafplaats. Hier heb ik een lekkere soto-ayam genomen en heb een tijd met de verkoopster gepraat,leuk hoor, een paar woorden bahas, een paar woorden engels,als dank wil ze met me op de foto!!geen punt natuurlijk.Later in de stad china-town bezocht, talrijke kleine winkeltjes,vaak worden de zellfde artikelen aangeboden,en begrijp je als westerling echt niet hoe die mensen hun bood daar mee kunnen verdienen.Midden in de stad bevindt zich het grote culturele museum van de minangkabau,de prachtigste kledij wordt daar tentoongesteld, wat er gedragen wordt bij ceremonien zoals trouwen,dood ed. Savonds terug naar de brug over de rivier batang arak.Een heel feestelijk gezicht,de brug is helemaal verlicht, er ziiten ontzettend veel mensen op klapstoeltjes of een stuk karton op het loopgedeelte van de brug, ze zitten daar zomaar met elkaar te praten/eten of domino spelen (iets wat je hier veel ziet).Een geweldige stemming en natuurlijk moet je meteen ook komen zitten en heb je voordat je maar iets kunt doen of zeggen een bordje rijst op je schoot!!als je zegt dat je uit Belanda komt kan het helemaal niet meer stuk, er wordt direct op de koloniale gebouwen gewezen en ofdat ik daar al ben geweest. En de diverse nederlandse spelers passeren natuurlijk ook weer de revue.Men is her nog steeds helemaal weg van Ruud Gullit,Rijkaard maar ook van Ruud van nistelrooy.En zo zit je dus zomaar een hele avond op zo'n brug, ik zie me zelf zo toch niet zo snel op de waalbrug of rijnbrug zitten!!!
De andere dag woensdag de 19e ben ik met 2 x een bemo vertrokken naar het plaatsje Bungus,dit ligt ongeveer 25 km ten zuiden van padang aan een schitterende baai,met rustig water en een mooi strand(schoon!!)Bungus is een klein dorp voorheen werkte bijna alle mannen op een grote triplex fabriek,die is inmiddels gesloten dus heel veel mannen zitten de hele dag thuis de gezinnen hebben het erg moeilijk, no job,no money!! Er wordt door veel mannen gevistzowel met grote vissersboten(rondom voorzien van tl lampen voor in de nacht)en ook individueel. Regelmatig zie de mannen de netten het strand optrekken. De vrouwen staan al klaar met emmertjes en plastic zakken om direct de vis te kopen! Er zit een hele grote zeeschildpad in het net,deze wordt weer teruggezet in zee. Het beest lag eerst een tijd op zijn rug te spartelen met hele grote poten en nagels waarvan je geen haal moet krijgen.Wondertje: ik ontmoet een indonesiche non die van de congregatie is van de zusters van onze lieve vrouw uit amersfoort(maar dan afdeling indonesie)ik heb 35 jaar geleden met een non (cecile,mijn kinderen kennen haar ook)gewerkt in amersfoort en zij is ook van deze orde, en laat nu toch deze indonesische non cecile kennen, ze spreekt sidikit-sidikit nederlands en is 6 jaar geleden in amersfoort geweest. Bestaat er dan toch toeval???De volgende dag heb ik met een van de vissers afgesproken om een tocht met de prauw te maken naar een van de bounty-eilanden die 2 uur varen voor de kust liggen. Heerlijk zo'n tocht over de zee in zo'n klein bootje (redelijk lek was het bootje want de schipper moest steeds water lozen, soms keek ik wat bedenkelijk maar dan zei hij op zijn beste engels"niver mind")De baai woredt gemarkeerd door 2 nederlandse vuurtorens.Aangekomen zie ik een eiland met het prachtigste witte zand wat ik ooit gezien heb,en ik vind hele mooie schelpen (voor mijn kleinkinderen)Ik heb een hele poos gesnorkeld,mooi koraal. met vissen van allerlei kleur. Bij terugkomst een lange tijd met de vader van de bestuurder gepraat. Hij is 54, heeft 5 kinderen die nog allemaal thuis wonen, hij heeft geen job,kommer en kwel dus, ook hij werkte voorheen op de triplexfabriek!Andi (de bestuurder)heeft de highschool gedaan maar kan niet verder studeren omdat er geen geld is.Mensnen hebben het dus heel erg zwaar maar je wordt wel uitgenodigd om savonds te komen eten. Ik heb dat ook gedaan, was echt heel leuk, en je hoort dan veel meer ven de gezinssystemen en hoe het land een beetje in elkaar zit,ik wilde geld geven voor het eten,mensen voelde zich enorm beledigd!!Ik heb toen gewoon ergens geld neergelegd, wie weet wat ze wel niet hebben betaald voor het eten (er was van alles,vlees,groente,rijst,en fruit)
De dag hierop smorgens alleen maar aan het strand gezeten met een boek, smiddags een grote waterval bezocht van 3 etages in de buurt van bungus (te belopen)er meldt zich al snel een gids aan om me te begeleiden en dat is maar goed ook,want het wordt weer klimmen en klimmen!! De gids is erg behulpzaam,sommige stukken zijn zeer steil met veel wortels en stenen (je moet er niet aandenken dat je alleen bent en daar dan valt en blijft liggen met een verstuikte enkel!! hoe kom je fan weer beneden?)
We gaan niet verder dan de 2e etage, de 3e etage is echt te steil!!
Op zaterdag zit ik in de bus die me weer terug brengt naar padang. Ik moet met de bus van Padang naar Bengkulu, een rit van bijna 8 uur, na een paar dagen weer terug weer 8 uur, en dan door naar Palembang (20 uur in de bus, want er gaat geen vlucht naar palembang). Dit alles bekijkend denk ik dit wordt me te gortig. Ik heb erg veel van sumatra gezien,ik pik, nog een weekje Bali mee!!,lekker nog een week relaxen en niets doen. Na deze beslissing heb ik een ticket bij batavia gekocht die me via jakarta naar denpasar (bali) vliegt.
Om 13.00 u de lucht in savonds om 21.00 uur in denpasar (7 uur tijdsverschil met nederland sumatra 6)En Wim en Christa ik logeer weer in swatsika bungalows in sanur. Grappig in januari startte ik hier mijn rondreis en nu eindig ik hier.
Gewoon lekker een weekje bijkomen,veel zwemmen in het zwembad van het hotel. Gisteren 1 dag naar ubud geweest (dus Yolanda hadden we elkaar toch nog bijna kunnen treffen in Ubud)natuurlijk de lekkerste koffie van indonesia gedronken in Lotus restaurant,kadootjes voor de kleinkinderen gekocht, en weer terug.
Vandaag ticket gekocht oor de vlucht van denpasar naar singapore en dan op zondag 1 december door naar amsterdam.Ik zal echt heel blij zijn om mijn dochters/schoonzoons.kleinkinderen familie en vrienden weer terug te zien.
Ik heb heel erg veel gezien deze reis veel leuke en interressante mensen meegemaakt,ook dingen gezien waar we weer een boel van kunnen leren,ben echt dankbaar dat ik dit allemaal weer heb mogen meemaken.
O ja en dan het fruit van het land, ik heb me het leplazerus gegeten aan rambutan,salaka,mango,banaan.papaya, en zelfs induran.
Heerlijk om jullie allemaal straks wweer te zien en tegen inonesia zeg ik
sampa jumpai lagi
bedankt voor


  • 26 November 2008 - 06:57

    Yolanda:

    Hoi lambert,
    Ja, jammer dat ik alweer thuis ben. Ikhad graag een bakkie met je gedaan in Ubud. Het is goed om weer in nederland te zijn... beetje te koud, beetje te veel kleren aan, beetje jetlag, maar waar zeuren we over.. het was een fantastisch avontuur. En zeker voor herhaling vatbaar...
    Ergens deze winter of voorjaar zouden we eens kunnen afspreken om samen een nederlands bakkie te doen. Oké?
    Salam dan sampa jumpai!
    Liefs, yolanda

  • 26 November 2008 - 10:49

    Barbara:

    Ha die Lambert,

    Ik heb weer genoten van al je avonturen - heerlijk die brieven van jou! - in gedachten zie ik het gewoon allemaal voor me (en ben ik ook eventjes in Indonesia) Wat een goed idee om die laatste week even helemaal de toerist te gaan uithangen in Bali. Koffie drinken in Lotus - Jaaaaa! Je hebt nu zo vreselijk veel gezien, gedaan en meegemaakt dat je hoofd wel helemaal vol moet zijn met indrukken. Nu is het vast ook fijn om weer naar huis te gaan, naar al je kinderen, kleinkinderen en vrienden. Je verhalen aan iedereen te vertellen en lang, heel lang na te genieten van dit grote avontuur.
    Geniet nog even van je laatste dagen in Bali. Een heel goede reis ''pulang kampung''

    Selamat jalan ! Dan salam saya, Barbara

    p.s. en terima kasih banyak voor al je mooie brieven die ik (en Gino ook) met heel veel plezier heb gelezen.

  • 26 November 2008 - 18:09

    Lydia:

    Lambert, dank voor al je mooie verhalen! Volgens mij heb je het goed verdeeld, dagen van veel actie en dagen lekker aan het strand. Nog een paar dagen tot zondag,het vliegtuig in, en dan zie je iedereen weer terug. Groetjes van Lydia

  • 26 November 2008 - 18:14

    Riekie:

    Weer bedankt voor je prachtig verslag van al je bezienswaardigheden en belevenissen.Nu nog een weekje relexen en dan de reis terug , we zullen blij zijn je stem weer te horen en je te zien.
    Een hele goede reis
    Gr. Toon & Riekie.

  • 26 November 2008 - 18:27

    Petra:

    bedankt Oom Lammie voor je mooie reisverslag, zo vieren we in het koude natte Milsbeek een beetje vakantie mee

  • 26 November 2008 - 21:12

    Esther:

    Lambert, wat een mooie belevenissen.
    Je hebt je echt met de mensen één gevoeld, veel ervaren, veel genoten,veel gezien, veel lichaams-oefeningen... wat wil je allemaal nog meer?
    Ik hoop dat je veel geniet van Bali en ik wens je een voorspoedige thuisreis... doe je trui maar aan!

  • 27 November 2008 - 17:49

    Thea:

    Wat een verhalen!
    Springt er weer uit dat je wederom een via via bekende tegenkomt, hoe bestaat het.
    Fijn dat je weer zo hebt genoten, ondertussen al een nieuwe reis bedacht ;o))

    Wen maar vast aan de kou!
    Goede terugreis, x thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 106392

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: