Manado en het eiland bunaken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Manado en het eiland bunaken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Manado en het eiland bunaken

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

15 September 2009 | Indonesië, Batavia

De vlucht van makassar naar Manado heeft 2 oor vertraging.ik begin al helemaal te wennen aan al die vertragingen (moet je ook doen anders wordt je gek!!gila-gila)
Manado is een mooie en redelijk schone stad,een stad met ontzettend veel kerken en zelfs een kathedraal(met heel mooi gebrandt glas)De stad wordt door de meeste toeristen snel verlaten om naar het eiland bunaken te gaan terwijl de stad veel te bieden heeft (mooi groot museum,een aantal chinese en hindu tempels.
Na 2 dagen heb ook ik de oversteek gemaakt naar bunaken.Ik ben met de public-boot gegaan wat op zich ak en belevenis is.Maar viirdat ik bij de boot was ben ik zeker 3 keer verkeerd gestuurd!Aks indonesische mensen het niet weten sturen ze je toch ergens heen,want ze vinden het heel vervelend als ze je niet kunnen helpen!!Op de boot gebeurd van alles,hwt eiland zelf heeft niets dus alles moet aangevoerd worden, drinkwater,cement benzine, frisdrank,groente fruit,de cementzakken wegen hier nog steeds 50 kg, en niet zoals bij ons arbowet zakken van 20kg!!Het is ook een geschreeuw om je heen terwijl je op de boot zit wordt van alles aangeboden van nasi-goreng tot pisanggoreng.Fe frisflesjes zijn allemaal in setjes van 12 met een soort van raffia bij elkaar gebonden.
ipv 3 uur vertrekt de boot om 3.45 och een kleinigheidje zullen we maar denken!De boot doet er precies 1 uur over om het eiland te bereiken.Daar weer verder met volle bepakking op een sepeda motor(brommer) met gevaar voor eigen leven,en maar roepen plane-plane hati-hati(voorzichtig aan!)Ik logeer de komende 5 daen en nachten in panorama homestay. de naam verdiend het zeker mijn bungalow kijkt uit op een schoon wit strand,ik kan iedere avond genieten van een geweldige zonsondergang! van smorgens 6 tot savonds 6 is er op het hele eiland geen electra!!!voor nood is er een generator.Geen nood de hele dag staan er thermoskannen met heet water,theezakjes en koffie staan klaar.Dit alles voor de belachelijke prijs van 11 euri,dus hiervoor krijg je een leuke bungalow met balkon,ontbijt,lunch en dnner.Oh Oh wat heb ik een lekkere vis gegeten hier,liefst 2 x per dag!!Het eten was uitmuntend!!Ik heb eerst een paar dagen zelf wat gesnorkeld, ben de 3e dag met een boot meegeweest,zo;n mooi koraal heb ik nog nergens gezien,ook nog 2 grote zee-schildpadden gezien.Maar oh.oh ik ben zo verschrikkelijk stom geweest,ik heb vergeten mijn benen in te smeren terwijl ok een tibe factor 30 bij me heb.Gelukkig wel een t-shirt aan, op het moment zelf merk je nergens wat van dat begint savonds (na 4 uur intensief snorkelen)De volgende dag enorm verbrandde benen,vandaag is het de 4e dag en mijn benen doen nog steeds veel pijn. Ik heb gisteren in manado direct spul gehaald bij de apotheek, dit verzacht gelukkig wel wat!Ik moet dus nu nog wel een paar dagen in manado blijven, daarna wil ik nog een aantal dagen hier de bergen in n wordt het weer tijd om een ticket te kopen die me richting jakarta brengt,ik moet daar 27 september zijn!Thea/Ronald ik heb op het eiland 2 hele aardige mensen ontmoet uit wageningen die jullie ook kennen. Hij heet Theo (ben ff de achternaam kwijt)en is ook huisarts in wageningen zijn vrouw werkt bij de diabetische doenst.Leuk hoor beiden kennen ook de kastanje,jaap reeder,dorus (met zn eendje).Tiny en Mariet zijn jullie nog steeds p[ flores of bali?
Marian Lamers een hele fijne verjaardag dn 18e. Het gebakje kom ik nog wel ns halen!!
Allemaal de hartelijke groeten.
Barbara en Gieno ook weer in nederland?
lambert

  • 15 September 2009 - 05:08

    Tinie:

    Hi Lambert,
    leuk om weer iets te lezen van je reis. Je hebt een erg gezellige stijl van schrijven. Ik zie het helemaal voor me. Ook omdat wij er ook zijn geweest. Heerlijk daarop Bunaken.
    Wij zijn inmiddels op Java, Yogyakarta met het einde inzicht. Vandaag op naar de Prambanan en avonds een voorstelling.
    Morgen de Borobodor en daarna op naar NL.
    Geniet ervan en wees een beetje lief voor je benen.

    Mariet ontvangt je site niet.
    Dus de groetjes
    van ons.
    Tinie


  • 15 September 2009 - 10:14

    Barbara:

    ha die Lambert,

    Apa kabar ? Net terug na een heerlijke en ontspannen vakantie in Frankrijk. Tuurlijk heb ik al je nieuwsbrieven met veel plezier gelezen en ook met bewondering voor alle avonturen die je bent aangegaan ! Jeemie, dat karbouwen slachten voor de overledenen in Toraja hebben wij overgeslagen, hoor. Maar alles wat je beschrijft brengt ons weer terug naar dat prachtige land met her en der enorme stenen die neergesmeten lijken in het landschap. de bijzondere architectuur, en oh ja, zo leuk zoals je over de kleine ongemakken schrijft die in onze overgeorganiseerde wereld ondenkbaar lijken: de bedlampjes die het nooit doen ! Het urenlange gehobbel over wegen en altijd, altijd jam karet, he !? Nou, je zult nu ook wel heel erg onthaast zijn.
    Voelde je je niet Robinson Crusoe op de Bunaken ? Maar wel heel naar dat je benen zo verbrand zijn. Gaat het al wat beter ? Wat zal dat zeer hebben gedaan.
    Hopelijk is het over en zijn je benen nu prachtig bruin. Je beleeft zo vreselijk veel dat je straks terug in Belanda vast nog weken deze geweldige reis kunt nakauwen en herbeleven. Heerlijk om zo door de wereld te reizen, he? Blijf heel heel erg genieten ! Hati-hati toch ook maar.

    Veel hartelijke groeten, Gino en Barbara

    p.s. Weer leuk contact gehad met Gerard die 8 oktober naar Bali gaat. Daar de 50ste verjaardag van Yolanda gaat vieren en dan weer verder toeren over een aantal eilanden met z'n Indonesische vriednden op de motor. Leuk, he ?

  • 15 September 2009 - 19:41

    Mennie En Rob:

    hoi lambert,dat moet toch geweldig zijn op zo'n eilandje. primitief en puur! heel misschien gaan we in het najaar naar bali en kunnen wij onze eerste stappen zetten in mooi indonesie.
    bye, mennie en rob

  • 21 September 2009 - 14:01

    Ronald Mols:

    Hallo Lambert,Ik ben erg onder de indruk van je reisverslag en geniet er met een beetje jalouzie erg veel van.
    Wij wensen jou nog heel veel reisplezier.
    Tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 106471

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: