Van Rantepao naar Tentena door naar Palu - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu Van Rantepao naar Tentena door naar Palu - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Van Rantepao naar Tentena door naar Palu

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

05 September 2009 | Indonesië, Batavia

Met de verkoper van de ticket op maandag 31 augustus afgesproken dat de bus "echt" om 8 uur zou vertekken, ik kan er echt van op aan zegt hij misschien dat het 8.15 u kan worden.echt waar half 11!!!! \was de bus er, eem middelgrote zeer oude bus, helemaal vol met locale mensen, ik ben dus de enige allochtoon voor hun!~!Er was nog precies 1 plaats vrij en die was dus voor mij. Gelukkig een plaats waar ik een klein beetje goed mijn benen kwijt kon (wij hebben nu eenmaal grotere en langere benen dan de indonesiers) Na een half uur al de eerste stop, band kapot, dus 45 minuten wachten, daarna anderhalf uur doorgereden:eetstop. Na weer een paar uur:drinkstop.Binnen een half uur na de drinkstop verlichting van de bus stuk,weer 45 minuten wachten.
Op een gegeven moment moeten we allemaal de pas inleveren,omdat er een politiecontrole gaat plaatsvinden.(ik voel me niet lekker zonder paspoort!!)Een uur verder is de controle, ik moest dus als enige uit de bus komen,orang belanda (mens uit nederland)er werd me van alles gevraagd maar op een heel vriendelijke manier. Wat schetst mijn verbazing: de politie vroeg aan me of ik geen eurocoints bij me heb!! hij zou er grasag eentje willen krijgen, niet dus want die zitten in mijn tas en die staat op haar beurt weer bovcen op het dak van de bus.Om 10 uur savonds de laatste etensstop, iedereen weer aan de nasi goreng,ik heb het gelaten bij 2 broodjes (roti)Om 11 uur komen we dan eindelijk op voor mij in ieder geval de plaats van bestemming TENTENA, we hebben er precies 12 uur over gedaan, ik geloof dat het ongeveer 300 km zijn!! De chauffeur was meer dan prima (dat kun je ook anders treffen dan zit je constant met je handen voor de ogen!!,bijv. inhalen voor de bocht)Wat een service toch he: staat er savonds om 11 uur iemand met een brommer te wachten die je met je zware reistas en mijn rugzak "op de brommer" vervoerd naar een hotel. ik vond het hotel niets dus weer op de brommer naar een ander hotel.De man van de brommer vindt het allemaal geen probleem(tidak apa apa(geeft niet). Hij vroeg 5000 rh voor de rit (0,35 cent) ik heb de man natuurlijk 10.000 gegeven, hij zeer gelukkig en ik heel blij, eindelijk een lekkere warme douche. Pech!! wel 2 kranen (waarvan de een de dop mist, dus eerst met 1 knop draaien knop wisselen voor de andere kraan)
Okee dan maar weer een koude douche(moet je toch in nederland niet aan denken)lekker schemerlamp aan boven het bed om te lezen, mis er zit geen lamp in de fitting,dit soort dingen tref je in heel veel hotels, maar het kan de pret niet drukken hoor!Tentena ligt aan een zeer groot en diep meer het danau poso. Een helder meer, wat wel meer dan 450 meter diep is.Mijn hotelkamer grenst aan het meer, dus ook lekkere frisse wind om me heen.Er is in dit plaatstje in 2005 een grote bomaanslag geweest, waarbij 40 mensen zijn omgekomen.Het is nu rustig sinds er een nieuwe regering is die opkomt voor alle partijen.Een mevr, wist het me allemaal te vertellen, de "oude markt" is helemaal verdwenen door deze aanslag.Het stadje telt ontzettend veel kerken, allerlei protestantse afscheidingen, ook een kath.kerk en maar een kleine moskee, maar die wel de meeste herrie maakt smorgens om 5 uur!!!ik ben achter op de brommer met een gids naar de schitterende waterval geweest, en later aan de overkant van het meer gezwommen , echt heerlijk koel water
Busticket gekocht, morgenvroeg (vrijdag) vertrek ik om ER WORDT GEZEGD 0.6.30 UUR!!!, MAAR JE WEET MAAR NOOIT!!!! Ik keek echt mijn ogen uit precies om 6.30 uur is de auto er met nog 2 mensen die naar een bruiloft gaan in palu.Het is een rit van 7.5 uur in een goede auto (daar betaal je 5 euri 60 voor)de afstand is ongeveer 200 km, de weg is redelijk en de natuurschoon onbeschrijflijk mooi.De 2 andere mesnden worden afgeleverd bij de bruiloft,en daar worden de chauffeur en ik gevraagd om wat te drinken en eigenlijk ook te eten, dit laatste hebben we niet gedaan. Een prachtige bruid met allemaal gasten die op echt indonesisch dus op zijn zondags gekleed zijn, een lust voor het oog,er wordt aan mij gevraagd of ik savonds wil komen kijken naar de dansen, maar dat heb ik niet gedaan.Ik ben nu in Palu een stad van zo;n 250.000 inwoners, er is niet veel te doen, vanmiddag ga ik naar een museum dat veel verteld over sulawesi. Vanochtend heb ik een vliegticket gekocht, deze vlucht brengt me naar Manado, het noorden van het eiland, waar het erg mooi moet zijn, waar je goed kunt wndelen en snorkelen. en daar woont een stam waar ik graag het een en ander van wil gaan bekijken de minahassa.Het is een hele maffe vlucht, ik vlieg eerst van palu terug helemaal naar het zuiden naar de hoofdstad makassar, moet daar 4 uur wachten en vlieg dan weer over palu heen naar het noorden naar manado, het zal wel indonesisch zijn. Dus mijn volgende avonturen zullen uit het noorden komen.
Ik ben nu bijna 2 uur bezig op de computer dat kostje 0,42 cent.
Toetsenborden zien er niet uit,klein milieu vriendelijk lampje boven je hoofd, leuk mailen. Maar de jongen van dit internetbedrijfje heeft het toetsenbord voor me gewisseld, hierop kun je tenminste de letters nog goed zien.
sampai bertumilagi


  • 06 September 2009 - 14:19

    Hi Lambert:

    Leuk om je verslag te lezen.
    Onze reis verloopt wel heel wat rustiger.
    Via bali zijn wij aangekomen op Flores.
    Daar hebben wij eerst de Vulcaan meren van Kelimutu gezien die bekend is om de sterke wisselingen van kleuren van het water, ongeloviglijk mooi.
    Wij hadden geluk werkelijk erg veel geluk toen wij naar boven gingen.Die nacht en ochtend regende het balstenen. Middags toch maar naar boven. Via dikke mist wolken komen wij boven en zo waar de zon begon te schijnen, fantastisch.
    Daarna richting Bajawa waar we op de brommer, bestuurd door jonge mannen, we de tradionele dorpen hebben gezien, erg boeiend. Daarna door naar het westen van het eiland. Vandaag de comodovaren bezocht, zeer bijzonder.Heerlijke lelijke, gifspuiende dieren. Morgen op naar een bounty eilandje waar we ook een nacht slapen.
    Het reizen hier op Flores erloopt hier zeer gladjes.

    Ik zal niet verder jouw site "bevuilen" met mij / onze reis.
    groetjes van ons
    Tinie

  • 08 September 2009 - 20:26

    Yolanda:

    Wat een reis!
    En dan vergeet je natuurlijk expres te melden dat het heet en stoffig is en dat je blousje aan je rug geplakt zit... Wat leuk om te lezen wat een verrassingen de Indo-hotels altijd voor ons (westerlingen) in petto hebben. Je verhaal van het lampje is zó herkenbaar.. hahah...
    Hé Lambert , ik proef dat dit een heel andere reis, een heel andere ervaring is dan je reis over sumatra . Klopt?
    Maar heel fijn om je avonturen te lezen...
    In gedachten reis ik mee,
    hartelijke groeten, yolanda

  • 13 September 2009 - 14:54

    Tinie:

    Hi lambert,

    Ik wilde zo een mail sturen maar dat is zonder succes kwam deze retour.
    Misschien kun mij het adres nog een keer sturen.

    je hebt wel een erg gezellige schrijfstijl.

    groetjes

  • 14 September 2009 - 15:25

    Ina:

    wat een verhaal lambert, erg leuk om te lezen. Wij zijn net terug van Kreta, een heerlijke vakantie maar wel heel anders!!!! liefs ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 697
Totaal aantal bezoekers 106384

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: