De togian-eilanden - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu De togian-eilanden - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

De togian-eilanden

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

19 Maart 2010 | Indonesië, Batavia

Salamat siang!
Ik ben weer terug van weggeweest.Ik was 8 dagen onbereikbaar voor telefoon of internet. OP zondag 7 maart een prachtige (hete)wandeling gemaakt door het oude gedeelte van manado!en mijn haren voor 1 euro werkelijk meer dan prima laten knippen. Toch wel heel wat anders dan in een kapperssalon in nederland,iedereen bemoeit zich er hier mee,geweldig om te ondergaan.Besloten om morgen te vertrekken richting togian-eilanden.Je moet behoorlijk wat regelen aleer je daar bent. te beginnen met hoe kom ik er??Ik kan met de bus/auto of het vliegtuig eerst naar gorontalo,en vandaar door met de veerboot naar de eilanden, een tocht van ongeveer 14 uur over water.De keuze heb ik laten vallen om dit keer met de auto te gaan(kliang).Waar je gaat zitten dat bepaalt de prijs, ik denk kom dit keer wil ik eens lekker voorin zitten dus meteen ook de hoogste prijs 100.000rp =7.70 euri.Wat schetst mijn verbazing, de auto is de volgende morgen zelfs iets te vroeg bij mijn hotel aanwezig!!!Ik schrik er van.Ontroerend afscheid genomen van tante Lies ze zei nog ff tegen me "ben voorzichtig" jongen!!En weg zijn we, we halen nog een jong meisje op en onderweg wordt de auto allengs voller!Ik vond al snel dat een van de wielen een tijdje wat vreemd hobbelde, en jawel auto kapot. Een uur reparatie.daarna weer welgemoed op weg. prachtige sawa's en dessa's onderweg,ook mooie uitzichten op zee, want je blijft de zee volgen tot in gorontalo. Na 2uur weer een vreemd geluid aan de andere kant.reparatie 3!!! uur,rustig blijven want het is al zo heet.In ieder geval hebben we er 11 uur over gedaan om in gorontalo te komen(ongeveer 450 km westwaarts).Ik moet zeggen dat de chauffeur prima reed, ik heb geen een keer de handen voor de ogen geslagen en ook geen kruisteken gemaakt!!Mijn devies is beter een slechte auto dan een slechte chauffeur.In Gorontalo naar hotel melati, de eigenaar heet Alex(75jr) en spreekt vloeiend nederlands, en dat wil die ook laten weten!!Ik slaap 2 nachten in dit hotel. een leuke kamer die uitkomt op een kleine binnentuin.Savonds gegeten in een kleine warung aan de overkant (eerst gekeken of alles goed pruttelde)een heerlijke miegoreng seafood gegeten.(1 euro 50)De volgende dag Gorontalo verkent, een leuke overzichtelijke stad (100.000 inwoners)heel veel nederlandse huizen. Savonds ben ik naar een danswedstrijd geweest echt lachen hoor! Allemaal groepjes net zoiets als de dolly dots in de 8oer jaren, alles werd aan elkaar gepresenteerd door een zeer volumineuze presentatrice, die op hele hoge naaldhakken liep wat ze echt werkelijk niet kon, daarbij deinde ze ook nog mee met de melodie.Een prachtig schouwspel vauit de zijlijn.
Woensdag 10 maart ben ik dan vertrokken naar de togianeilanden.Ik heb van tevoren een schema gemaakt van de eilanden die ik wil gaan bezoeken.Eerst nog ff geld pinnen want je kunt op geen een eiland geld krijgen.De reis duurt 12 uur,de hele weg indo-rock op de radio!Ik raak in gesprek met een jonge man uit solo (surikarta)(java)hij is een raden-mas dus een afstammeling van de sultan van solo.Gelukkig heb ik het een en ander gelezen van het leven dat zich afspeelt in de kraton, dus wat hij me vertelde was duidelijk voor mij.en kon er ook leuk op reageren en meepraten.Hij heeft 3 vrije dagen en gaat naar zijn vrouw in ampana(20 uur met de boot)die elk moment hun eerste baby kan krijgen. Hij is echt zenuwachtig en hooptzo dat het kindje geboren wordt terwijl hij daar is. Ik heb veel geluisterd en gezegd dat ik ook erg zenuwachtig was toen onze eerste baby geboren moest worden,dus veel geluisterd. Ineens gaat hij vanuit het bovendek naar beneden en biedt me een ring aan een echte javaanse zilveren ring met een marmeren steen, mijn mond valt natuurlijk open,en ik zeg hem dat ik de ring niet kan aannemen,maar hij wil dat wel het is een oleh-oleh (cadeautje)hij vertelt me erbij dat javanen op deze manier willen aangeven dat ze erg blij zijn iemand ontmoet te hebben waar ze fijn mee hebben kunnen praten.Ik voelde me natuurlijk ontzettend vereerd.zoiets overkomt je toch echt niet vaak zeg maar gerust nooit!Na 12 uur komen we aan bij het eerste eiland dolong.)m 05.15 u is al bijna iedereen aanwezig bij de pier. Het 2e eiland is malenge, hier ga ik als enige van de boot. Rudi de eigenaar van het resort staat me al op te wachten. Samen varen we ongeveer 3 kwartier naar de bungalows.O echt waar een bounty eiland,liggend aan een prachtige blauwe lagoon!Tis net een sprookje. Ik ontmoet daar Miep uit Heerlen.Zij is alleen op reis omdat haar man niet van de zee en exotische landen houdt.Miep vertelt me erg veel over haar leven dat ze geleidt heeft in de sixties als hippie in india en marokko.Heeft in de gevangenis gezeten in frankrijk omdat haar amerikaanse vriend 7kg hash had meegesmokkeld. Het programma brandpunt (destijds kro)heeft er zelfs een programma aan gewijdt om haar vrij te krijgen uit de gevangenis. Ja ja die Miep uit Heerlen die een heel turbulent leven achter de rug heeft en nu gewoon lekker deglijk getrouwd is zoals ze zelf zegt. Een prima mens om zo te ontmoeten en een paar dagen mee om te gaan.Ik heb veel gezwommem en gesnorkeld,op het eiland en heb besloten om gewoon 8 dagen op dit eiland te blijven en niet te gaan hoppen naar de andere eilanden. Ik heb ze allemaal vanaf de boot gezien.Van alles meegemaakt en gezien. Hele leuke mensen uit de voormalige DDR.Op een gegeven moment raken 2 oostenrijkers in paniek omdat onder hun bungalow een slang zat van zeker 80 cm. Rudi er meteen op af, de slang is weggebracht in de jungle.Ik ga nu misschien een ongelooflijk verhaal vertellen maar het is toch gebeurd, ik zit heerlijk in mijn boek te lezen,voel ik wat ritselen aan mijn sarong,ineens ligt die zelfde slang op mijn schoot, oh wat heb ik geroepen want hij kroop vanaf mijn schoot mijn bungalow in!!Rudi heeft de slang gevangen en doodgemaakt, ik was zo ontzettend blij toen hij vertelde dat de slang niet giftig is!!! Ja de tropics he!Verder grote zeeadelaren gezien die hun prooi het water uit scheppen. Een zwarte varaan van ongeveer een meter. En heel veel ijsvogels. Die pakken een klein crabbetje slaan het schild kapot tegen een tak en verorberen de buit.Er is echt zoveel te zien op zo'n klein eiland,o ja 2 grote crabben,een gewone grote zzecrab en een kokosnootcrab, die voedt zich alleen met kokoswater en melk.beiden zijn zeer agressief.Na 8 dagen ben ik gisteren weer vertrokken van de eilanden en ben met de fery van malenge naar gorontalo gevaren.Op het dek geslapen, een hele grote sterrenzee boven ons.Nu ben ik weer in gorontalo,morgen vlieg ik (20 euri)naar manado een vlucht van 40 minuten.Ik bekijk in manado wat ik verder wil gaan doen.
Ik heb vandaag ook nog tel.contact gehad met br.Han.Br.Albert heeft aangegeven erg blij te zijn dat ik hem in oktober kom assisteren bij de moeilijke jeugd in de tuin.
Verder ben ik vandaag een zeer trotse opa want mijn kleinzoon Job is vandaag 9 geworden.
Hiep hiep hoera voor Jop. Ik heb hem vanmorgen heel vroeg (nederlandse tijd) gebeld.Hij gaat vandaag met zijn vriendjes disco schaatsen!!!
Tot de volgende mail.
PS
Barbara Ik heb je 5 lessen weer mee, blijft een fantastische basis!!
Lambert

  • 19 Maart 2010 - 15:19

    Barbara:

    Ha die Lambert,

    Nou....ik heb weer gesmuld van je avonturen ! jemig wat heb je alweer veel gedaan en wat een stoere reiziger ben je ! Jaha, ik geloof dat ik wel een beetje weet wat voor ontberingen je hebt doorstaan w.b. het vervoer. lange tochten in kapotte auto's, heet en na een tijdje je nieren in je nek, he ? maar dat is het avontuur. En dankzij jou weet ik nu dat dat reizen nooit meer over gaat als dat je passie is, mits een mens gezond blijft natuurijk en niet al te vaak slangen tegenkomt. lambert, wat zul je geschrokken zijn ! Ongeveer 16 jaar geleden logeerden we in Gorontalo bij Pak Alex !! Leuk huis, he ? Mooie, hoge kamers. Was het bibliotheekje er nog met oude Nederlandse boeken ? Bijzonder om gewoon Nederlands te kunnen praten, he ? Toen, was de tocht op een oude schuit naar de Togian eilanden echt afzien en er waren helemaal nog geen onderkomens, laat staan resorts. We hebben toen in het huis van een Kepala Desa (burgemeester) geslapen. maar dat vertel ik je wel een andere keer. Ik bedoel alleen maar : Ik zie het echt voor je hoe je daar leeft! Zo leuk , vind ik dat !
    En wat een enig vooruitzicht om in oktober weer te gaan, he?! Nu ben je in Manado - heel veel plezier daar! leuk dat je de lessen Indonesisch weer mee hebt, toch wel handig zo af en toe. Dag Lambert, hati-hati en heb het goed daar.
    Hartelijke salams, Barbara

  • 19 Maart 2010 - 20:39

    Esther:

    Wat mooi, interessant en ontroerend Lambert.
    Ik ga maandag naar Zeewolde... ook zee, maar geen gesnorkel.
    Heel veel genoegen verder!

  • 20 Maart 2010 - 08:38

    Job:

    Hoi opa,
    ik vond het heel fijn dat ik jouw gisteren aan de telefoon had.
    ik heb een hele fijne verjaardag gehad.
    ik ging schaatsen op disco muziek.
    en ik mocht van een buffet zelf pakken wat je wou(patat,kroket,frikandel,)
    dus dat was smullen.

    ik vond het heel leuk.
    was het eng met de slang?


  • 20 Maart 2010 - 11:13

    Wim En Gemma:

    Leuk te lezen dat het (zo) goed gaat. Door je reisverslag blijven wij een beetje "op de hoogte".
    Geniet er volop van enb kom vooral weer veilig thuis.
    Groetjes van Wim en Mij.

  • 20 Maart 2010 - 18:58

    Tineke Huijzendveld:

    Hoi Lambert,
    Ik ben steeds maar zo vrij om je uitgebreide mailtjes te lezen. Je bent weer goed in de weer, lijkt me allemaal heel leuk en avontuurlijk. Ook Liesbeth heb ik je adres doorgegeven. Net als met jou, blijft het kontakt bij mailen, maar toch leuk om ons van je bezegiheden op de hoogte te houden. Dacht eigenlijk dat je een soort van ontwikkelingswerk werk deed, maar dit klinkt nog veel beter. Voornamelijk genieten dus begrijp ik.
    Leuk dat je kleinzoon ook Job heet. Onze Job heeft inmiddels ook alweer 2 meiden.
    Wij zitten nog steeds met volwassen (?) kinders in huis, dus het duurt nog even voor we ook aan avonturen kunnen beginnen.
    Nog een hele goede reis en ik lees het hoop ik wel weer,
    groeten Tien

  • 26 Maart 2010 - 21:22

    Wil En Cees:

    Hoi Lambert,
    zo te lezen maak je weer van alles mee wat goed is
    Fijn hoor dat is zo lekker als je vakantie hebt.
    geniet nog veel en blijf schrijven
    groetjes Wil en Cees.

  • 29 Maart 2010 - 09:32

    Aggie:

    Hallo,even een berichtje uit Milsbeek.Hier alles goed,niet zo warm als bij jou,fris zelfs maar het Longkruid bloeit dus we gaan de goede kant op.
    Mooi je verhalen te lezen,zo reizen we een beetje mee in gedachten.
    Geniet nog zo veel je kan,wij lezen met veel plezier je belevenissen.
    Vele groeten ook van Winnie Doei Aggie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 858
Totaal aantal bezoekers 106451

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: