naar de molukken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu naar de molukken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

naar de molukken

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

29 Maart 2010 | Indonesië, Batavia

Maandag 29 maart
Ik ben inmiddels weer terug van de molukken.Ik eindigde verleden keer met te zeggen dat ik in manado zou bekijken wat ik verder wil gaan doen.De heilige bijbel (lonely planet)opgeslagen en gekeken wat allemaal kan vanuit manado.Keuze was snel gemaakt ik wil een aantal eilanden van de molukken gaan bekijken.Vliegticket gekocht en op dinsdag vertrek ik smorgens in alle vroegte(om 0.05.0 uur op,0.5.30 staat de taxichauffeur op de stoep voor het hotel. Om 0.7.15 vlieg ik en land na 40 minuten(en met heel veel turbulentie) op het piep kleine vliegveld van kota ternate, de hoofdstad van Ternate een van de eilanden van de molukken.Er staat een heel klein busje klaar om de passagiers te vervoeren er kunnen 12 mensen in de rest (waaronder ik) moeten gewoon lopen, 3 trappen op!~!
Het regent heel hard, maar ja dat is gewoon net of je onder de lauwe douche staat, vervelend alleen dat je er nat van wordt!(en de plu zit natuurlijk in de grote koffer!!! waar ik niet bij kan)Binnen een kwartier ben ik met de taxi bij het hotel wat ik in de lonelyplanet heb uitgezocht.Ik heb zelfs een koelkastje op mijn kamer, maar ja wat doe je nu met een koelkastje als er geen stekker aan zit???Je blijft je steeds weer opnieuw verbazen over de toestanden in de hotels, och ik lach er om,ben er inmiddels aan gewend dat er altijd wel iets is (soms heel veel) dat niet klopt, ik lach maar met de indonesier mee!!(want ze lachen alleen maar als je vraagt waarom er geen stekker aan een apparaat zit!!!)Ternate is van groot belang geweest in de voc tijd voor nederland (specerijen) er is nog een gedeelte te zien van fort oranye.Herin hadden de nederlanders hun hoofdkwartier aleer er naar Batavia(jakarta) werd gegaan. Nadat dit gebeurde ging de nederlandse gouverneur in dit fort wonen.Wat het vervoer betreft kun je goed gebruik maken van de ojek (motor/bromfiets met bestuurder)je wordt voor weinig geld overal naar toe gebracht, maar denk er aan altijd van te voren af spreken wat je wil betalen!!Berapa harganya?(wat kost het)Ik heb smiddags een lokaal eten gegeten, bubur manado,(tinutuan)een hele dikke soep van sayur (groenten)mais,een soort van spinazie,aardappels,rijst,er wordt veel koenjit in gebruikt dus de soep kijkt groen/geel,daarbij kreeg ik gebakken tempeh,kroepoek en een stuk ayam (kip)Echt fantastisch lekker (enak,enak)gemiddeld pedis(heet).
Heb ik echt van genoten en wil ik zeker nog een keer eten.Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met een ojekbestuurder om morgen om 10 uur te komen we rijden dan het eiland rond. (inmiddels denk ik, ik ben benieuwd of hij komt, want je weet het maar nooit in indonesie)
Savonds een kilo rambutan (lijkt een beetje op een liche)op gegeten.
De volgende ochtend om 0.6.45 wordt er hard op de deur geklopt,staat er iemand v/h hotel voor de deur met een kop koffie (kopi tubruk,is dus koffie waar heet water opgegooid is,veel er over heen, en de drab duurt lang voordat die gezakt is.
Kijkt dus niet al te fris en er zat ook heel veel goela(suiker) in, dus met mn dompelaartje toch maar ff een eigen kop nescafe gezet. Het pasteitje wat er bij was smaakte heerlijk.Inmiddels valt de lectriciteit uit, iets wat op de molukken zeer vaak gebeurd,de meeste hotels hebben een generator.En wat denk je de ojekbestuurder is er al om 0.9.45. Dat zorgt al dat de dag niet meer stuk kan!Het is heerlijk om achter op de brommer te zitten, de wind om je heen te voelen, want het is smorgens al snel 30 graden!Soms reed de man iets te hard en dan riep ik hati-hati(voorzichtig!!( Volgens mij vond hij het alleen maar leuk als ik dat deed en ging vervolgens weer harder rijden, en ik moest dan weer roepen!!Ja ja wat een communicatie he!!We doen iets langer dan 2 uur over de rit, vindt ik ook genoeg, want ik kon mijn achterwerk inmiddels al goed voelen, want de wegen zijn echt niet geweldig.We komen langs veel kleine plaatsen,overal zwart strand (vaak vuil)overal mannen die samenhangen, er is weinig werk op het eiland. We gaan lunchen bij restaurant Floridas (een aanrader volgens de lonely pl,en dat klopt ook)we eten hier een heerlijke soto ayam(kippensoep met rijst en wat groenten) het is normaal dat de toerist voor de ojekman betaalt,kan best want je betaald bijna niets voor het eten.Vanaf onze lunchplaats hebben we een mooi gezicht op het eiland tidore (waar ik morgen naar toe ga)
Na deze ronde vond ik dat ik genoeg heb geaan voor deze dag en ben naar het internet cafe gaan zoeken om mijn kinderen te mailen.Daarna lekker lezen en naar de verhalen telefoon luisteren(geweldig hoor Joyce!!!)O ja ik heb ook nog met de ojekman afgesproken of hij me morgen naar de haven wil brengen waar despeedbootjesvertrekken naar de diverse eilanden.Geen probleem voor deze man hij zal zorgen dat hij er om 7 uur is.Ja hoor de volgende dag om 0.6.45 is Oemar (zo heet hij)er alweer.Ja echt onvoorstelbaar hoor, hij zet gewoon de koffer tussen het zadel en hem in ,hij er op, ik achter op met mijn kleine rugzak!!Hij reed naar de grote ferry,maar die gaat pas om 11 uur en het is pas 7.15u. Geen probleem naar een andere haven naar een andere boot. Toen kreeg ik pas door wat de man wilde, hij wilde me met de brommer naar mijn hotel op het andere eiland brengen!!(tidore)dus de brommer moest ook op de boot.Ik wilde dit liever niet,maar de man was zo trouw dat ik geen nee kon zeggen. Maar het werd wel lang wachten, want de boot vertrekt pas als er 10 brommers op staan. Inmiddels is het 9.45 en er moet nog 1 brommer komen, ik maak me niet meer druk om dit soort dingen,want je krijgt het alleen nog maar warmer en het is er al zo heet!Om ongeveer 10 uur komt de laatste brommer aan, binnen 7 minuten komen we aan bij het eiland tidore. Ik wordt daar natuurlijk meteen overstelpt met mensen die je allemaal wel weg willen brengen. Trots kon ik nu zeggen dat ik al vervoer had.Op de helft ging de band van de brommer kapot, dus werd ik met bagage langs de kant van de weg gezet, terwijl de ojekman de band laat repareren een eind verderop.Je hoeft je niet te vervelen want er komen heel veel mensen naar je toe en die willen allemaal graag praten en er spreekt er geen een engels!!Om 11.30 dan eindelijk bij hotel seroja,kleine kamer met een hard matras en een koude mandi. Kamer grenst aan een leuke kinderwaterpartij aan zee. Inmiddels wil ik graag lunchen, de ojekman is vertrokken (moest hem een belachelijk laag bedrag betalen voor het brengen)het hotelletje is een eind van het centrum,. dus weer een ojek aanroepen om te gaan lunchen.Verder de dag lekker aan zee gezeten.Savonds weer op de bekende manier naar het centrum.Vertelt de ojekman dat zijn zus ook engels spreekt en of ik dan ff mee naar huis wil gaan. Ja waarom niet.Zus spreekt inderdaad redelijk engels.
Zit ik savonds lekker te lezen op de veranda, komt er ineens een man naar me toe, stelt zich voor als broer van de vrouw die redelijk engels sprak en zegt dat hij engels teacher is,en of hij misschien morgenavond met een paar studenten mag komen zodat ze hun engels in de praktijk kunnen brengen.(hoezo tamtam)Ik vond dit een prima initiatief maar ik had natuurlijk naar het aantal studenten moeten vragen!!Maar daar kom ik zo op terug.De volgende ochtend een heerlijk bord nasigoreng telor als ontbijt (ben je heel snel aan gewend als er geen brood is)Na het ontbijt en mandi naar de weg gelopen en een ojekman aangehouden,ik wil graag naar het piepkleine dorpje in de bergen(Lada-Ake)menig ojekman wil het niet want de klim is ontzettend steil.Toch eindelijk iemand gevonden,het is inderdaad een heel heel klein dorpje. Een prachtig uitzicht over zee, en de andere eilanden.Zo zie je ook goed dat het eiland ternate een stuk groter is dan het eiland tidore.Na dit bezoek ben ik naar nog een kleiner eiland geweest maitara,ligt recht tegenover tidore en kent een oversteek van nog geen 5 minuten.Ik heb het halve eiland rondgelopen,ook een stuk de bergen in,kwam bij een heel klein plaatsje. Ik denk dat daar weinig toeristen komen,ik werd steeds weer van boven tot beneden aangestaard,maar ook het woord belanda (nederland)doet hier wonderen. Terug met n vrachtbootje naar tidore. Ik keek goed wat iedereen betaalde,2.000 rp en aan mij werd 20.000 gevraagd,het gaat me niet om het geld maar om het principe ik wilde ook 2.000 betalen, zij hielden voet bij stuk maar ik ook(ik kreeg het inmiddels wel steeds warmer,het zweet liep in stromen over mijn rug)inmiddels ging zich natuurlijk de hele kade er mee bemoeien,totdat er een soort van dorpsoudste kwam en vroeg wat er aan de hand was, met handen en voeten heb ik uitgelegd dat ze veel te veel geld aan me vroegen. Oh oh wat een geluk de man gaf mij gelijk en ik hoefde maar 2.000 te betalen en hij werd erg boos op de jonge jongens die de 20.000 aan mij gevraagd hadden
En nu dan de engelse studenten. Wat schetst mijn verbazing er komen savonds zeker 20 jongelui tussen de 12 en 14 mijn veranda opstormen.
Uiteindelijk werd het een erg leuke avond, ze hebben mij het hemd van mijn gat gevraagd,en wat ze helemaal het einde vonden was dat ik mijn familiefoto's liet zien.Ik heb leuke foto's gemaakt en zal deze ook zeker naar ze opsturen. Ze waren helemaal blij met de pluim die ik ze gaf voor hun engels spreken.Maar ik had dus van te voren moeten vragen met hoeveel studenten de man zou komen,dus ik heb hier ook weer wat van geleerd.Zaterdag de terugtocht gemaakt naar ternate. Ging allemaal prima, eigenlijuk was ik al binnen een uur weer op ternate,ticket gekocht om terug te vliegen naar manado,pech ik moet een dag wachten, de vlucht van smiddags is vol.Loop ik savonds naar het plein aan zee om te eten(een groot plein waar overdag niets te zien is,maar waar savonds alles bomvol is gebouwd met eettentjes))heerlijk kun je hier eten), ik heb genoten van een overheerlijke gado-gado.Bij het teruglopen naar het hotel kom ik oemar tegen met zijn zoontje, ze zijn op weg naar de apotheek.Hij vraagt me wat ik morgen ga doen, ik zeg terug naar manado, hij vraagt me of hij me met de brommer naar de airport mag brengen,natuurlijki mag hij dat. De volgende ochtend om 0.5.30 tik tik op de deur en daar was Oemar weer. Terwijl we naar de airport rijden werkelijk een kakafonie aan geluiden van alle oproepen tot gebedv/d moskeeen om ons heen,deze eilanden zijn grotendeels moslim.Ben nu weer terug in manado, heb morgen weer een gesprek en ontmoeting met Br.Han in het bisdomsgebouw in manado.Woensdag ga ik met de boot naar eiland bunaken om heerlijk te gaan snorkelen,zwemmen en niksen.Mijn koffer is inmiddels weer kaduk, is echt niets voor mij zo'n koffer op wielen,ik heb er veel last van gehad op alle boten waar ik op gezeten heb,ik heb in manado een hele goede backpackers rugzak gekocht,en ga weer zoals voorheen lekker met de rugzak op!!
Een hartelijke groet vanuit manado en
sampai jumpa
lambert

  • 29 Maart 2010 - 10:24

    Ronald Mols:

    Hallo Lambert,
    Ik heb met open mond je reisverslag zitten lezen. Ik ben erg onder de indruk van jouw reisavontuur.Lijkt wel een spannend jongensboek. Ik ben stikjalours. Nog heel veel plezier met nieuwe indrukken en boeiende mensen.
    Het ga je goed.

    Ronald

  • 29 Maart 2010 - 15:28

    Yolanda:

    Wat is dit heerlijk herkenbaar, Lambert, ik moest er hartelijk om lachen! Het is een heel avontuur wat je beleeft.
    En ja, WIE gaat er nou op reis naar Indo met een koffer met wieltjes?Nou, ik ook ,hoor, en dus ben ik ook al aan mijn derde koffer toe...Haha Wat een heerlijke dingen eet jij! Ik eet nog vier weken boterham met hagelslag en dan vertrek ik naar Bali. De plannen voor mijn lange reis ontvouwen zich wonderbaarlijk. Mail je later daarover. Manado staat ook op mijn lijstje,hoor. Hartelijke
    groet, Yolanda

  • 29 Maart 2010 - 19:35

    Lydia:

    Hoi Lambert,
    Leuk verhaal van je bezoek aan de Molukken. Ben benieuwd naar de foto's van de jonge studentjes!!! Was het nou zo erg? Volgens mij vond je het stiekum hartstikke leuk, zoveel aandacht! Geniet nog even van de warmte, voor je weer naar huis moet.
    groetjes Lydia

  • 29 Maart 2010 - 19:50

    Liesbeth:

    Hé Lambert,
    Ja ook ik uit het Noorden volg je reisverslag! Geweldig wat je allemaal mee maakt. Och, dat ritje achterop een brommer is nog niet zo slecht voor je lijn.Ja,ja, daar was je het vroeger altijd zo druk mee!! Ik ben best jalours op je! Geniet van al het moois onder water,want dat weet ik uit ervaring: "Dat is geweldig!!!" Ik wens je nog fijne dagen en een goede thuiskomst. Tien zorgt vast weer voor een gezellig weerzien met elkaar en dan horen we zeker nog meer over deze reis. Groetjes Liesbeth

  • 30 Maart 2010 - 12:23

    Barbara:

    Ha Lambert,

    Oh, wat een geweldig verhaal nou weer ! Gino en ik hebben ervan genoten - zoooo leuk! En zo stoer zoals je, nu met echte rugzak, van eiland naar eiland trekt en alsmaar ojekt en wat goeiig nou weer om Oemar je steeds laten te vervoeren. Echt,enig, en dan om met 20! studenten engels te gaan praten. Ik kan je wel zeggen, beste Lambert, het is jouw ''schuld'' Ja, we hebben gister tickets naar Manado gekocht. Fantastisch, he ? We zijn zoooo blij!! We vertrekken 11 juni en blijven 5 weken. Dat komt er nou van als je ons steeds zulke leuke verhalen laat lezen ! Hahahaha ! Ik lees natuurlijk nog even je verhalen over op zoek naar goede adresjes en tips. De Bubur Manado zit al in mijn achterhoofd.
    Blijf jij ondertussen maar heerlijk genieten daar, fijne dagen samen met broeder Han.
    Dag! veel hartelijke groeten, Gino en Barbara

  • 30 Maart 2010 - 18:24

    Joyce:

    Hoi Pap,
    tjonge wat een een lekker lang eis verslag heb je gemaakt!!en wat heb jij weer een hoop meegemaakt.
    Ik zie je al helemaal achterop zitten op de brommer en die man met de koffer ,daar zal helaas geen foto van zijn denk ik....
    Maar knap lang zeg,dat is net zolang als naar Anneke en dan op de brommer en snikheet superknap!!
    Wat leuk van die meneer met zijn studenten,ik moest een beetje aan het boek van mensen der aarde denken maar dan het tweede deel,snap je wat ik bedoel?
    Job en Maud( en ik) vonden het fijn je even gesproken te hebben van de week.

    Job was verrast door de kaart(ik weet niet of ik of Job dat al verteld had) en Mirjam had namens jou een hele mooie bos bloemen,leuk dan ben je er toch een beetje bij op deze manier.
    ik ben vandaag bij Mirjam geweest en dat was heel gezellig.
    nog even naar de bergerhof en ons oude huis gelopen,daar stond net iemand voor het raam dus maar weer gauw doorlopen ,en langs Biancas oude huis op de williebrord weg en thomas naar school gebracht heel raar om weer even op de oude school terug te zijn.
    Thomas was morgens ook thuis want hij was ziek geweest.
    het was heel gezellig ook lekker gekletst en nog wat violen gepoot .
    Een leuke dag dus.
    N et even met de kindjes naar klokhuis en jeugdjournaal en jawel de fabeltjes krant gekeken,en was het oogjes dicht en snaveltjes toe slaap lekker!!
    Dat doe jij nu ook op dit moment denk ik.
    ik ben heel blij dat je lekker naar de verhalen kunt luisteren van de luister -telefoon,dat is een leuk woord(voor schrabbel ook).
    Zo ik ga even een lekker kopje thee zetten,losse thee uit het nieuwe winkeltje hier in doornenburg,hij ruikt naar kruidnagel en zo ik denk dat jij hem ook wel lekker vind.
    geniet nog lekker van de vakantie het snorkelen zwemmen lezen en luisteren,en wie weet nog je wel een paar studenten lesgeven.
    Groetjes en veel liefs Rob,Joyce Job en Maud.


  • 31 Maart 2010 - 14:42

    Rene Beurskens:

    Hoi Lambert,
    met veel belangstelling dit en de vorige reisverslagen gelezen, mooie en overweldigende ervaringen lijken me dat,
    leuk ook zoals jij dat allemaal omschrijft in jouw eigen bewoordingen, geniet er nog van zo lang je kunt, als je weer terug bent ben ik ook erg benieuwd naar de vele foto's die je ongetwijfeld gemaakt hebt,
    ik neem dan in ieder geval contact met je op,
    veel groeten, ook van Nellie!

  • 31 Maart 2010 - 18:24

    Bea.:

    Daman Lambèr!
    dank voor weer zo'n heerlijk reisverslag!...je zìet de beelden erbij!..en voor straks;selamat memphi, in holland weer in je eigen "nestje"...maar eerst nog 11 dagen genieten...
    dikke x,sampa jumpa,
    Arnold&Bea,en kids.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 106648

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: