pantai-pantan(sibolga) Bukittinggi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu pantai-pantan(sibolga) Bukittinggi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

pantai-pantan(sibolga) Bukittinggi

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

11 November 2008 | Indonesië, Batavia

Da-da
Op vrijdag 07-11 al om 0.6.00 uur wakker, mijn balkon ziet uit over de plaatselijke markt van parapat,iedereen is al bezig om de kramen op te bouwen, dus veel herrie!!
Zon schijnt heerlijk,gisterenavond heeft het onvoorstelbaar hard geregend.
Om 11. uur op het station om met het minibusje naar sibolga te gaan.
De weg is mooi (niet het plaveisel, dat is echt heel slecht)we gaan door de golvende silidung vallei en langs en door diepe ravijnen,dichte bossen,steile hellingen en.....1200 haarspeldbochten (echt waar!!!)De stad Sibolga is belangrijk als haven voor doorvaart naar Nias een ander groot sumatraans eiland. Ik heb niet gekozen om in Sibolga een hotel te zoeken maar in pantai-pantan een vissersdorp ongeveer 12 km vanaf sibolga.Mooie stranden met kokospalmen.Ik heb een redelijk luxe hotel gekozen en afgedongen (tawar) ik kreeg de kamer van 360.000 rp voor 200.000rp plus ontbijt!! Is echt een leuk spel om te doen, zou ik in nederland nooit doen en misschien ook wel niet durven. Is her allemaal heel gewoon.Een heerlijk bed,en een lekkere warme douche.De volgende dag een lekkere strandwandeling gemaakt, en het vissersdorpje bekeken.Savonds was er een halloween feest in het hotel. het stelde niet veel voor, maar er was wel een zeer goede 7 mans formatieband, dei muziek maakten van de eagels,beatels, stones, dus mijn avond kon echt niet meer stuk!!
De 2e dag nogmaals het dorp bekeken, het is een arm vissersdorp, de mensen trof ik aan het strand, er staan allemaal kleine hutjes met een rieten dakje, dit kost niets, wel kost het geld als je een matje er in wilt hebben.De localen komen met de hele familie incluis het eten, grote wajangs rijst en ayam, en eigenlijk kun je zelf ook gewoon aanzitten als je dat wilt, want het wordt je gevraagd.Dit is mijn laatste contact met de batakclan.Savonds ben ik om 8 uur vertrokken richting Bukittingi, waar we 11 uur later aankwamen, ik heb wel iets kunnen slapen in het minibusje. Er wordt om de 2 uur gestopt, en onderweg ook overal veel gegeten. Dus om 7.00 uur smorgens al in bukkettingi. We hebben over de 300 km dus 11 uur gedaan over de sumatraans high way, echt je zat af en toe met je hoofd tegen het plavond, stukken weg zijn bar en boos, we hadden een zeer goede rustige chauffeur (dat is ook wel eens anders). In Bukittinggi vlug een hotelletje opgezocht weer met korting. Bukittingi is een schone en mooie stad. In dit gebied wonen de minangkabau. Bukittinggi is de culturele hoofdstad van het minangkabau rijk. Er wonen 4.000.000 minangkabau in sumatra en indonesie.
De m.kabau kennen een matrilineair familiesysteem. De vrouwen zijn de baas, erfrecht loopt via de vrouw, erfgenamen zijn de dochters.
Bukittinggi is ontstaan uit het nederlandse fort De Cock (1825), de stad is een van de mooiste/prettigste/schoonste steden van sumatra beschrijft de gids, ik ben het hier helemaal mee eens.De stad is overzichtelijk,alles is te belopen, op de achtergronde de vulkaan merapi(geweldig om de merapi smorgens uit de bewolking te zien verschijnen, en dan ineens de zon er op) Smiddags heb ik samen met een gids de fantastisch mooie Ngarai sianok (karbouwengat)doorkruist, wadend door kleine (zeer snelstromende ) riviertje,dan weer een hoge hangbrug over,stenen trappen op,lopen door een soort van jungle,een trip van 4 uur.
Deze kloof heeft steile wandenen een vlakke bodem en maakt deel uit van een breukdie over de gehele lengte van sumatra loopt. Een uitkijkpunt in panoramapark overziet de kloof. De japanners hebben in de oorlog tunnels aangelegd onder het park.
Vandaag heb ik een aantal culturele dingen gedaan. Eerst de jam gadang (de klooketoren, neergezet door de engelsen),daarna naar de pasar Atas een grote centrale markt,waar je werkelijk alles kunt kopen. Er zijn veel goede/leuke antiekwinkeltjes in de stad, door naar het park taman bundo kandenang, hierin bevinden zich de dierentuin,het traditionele minangkabau rumah gadang (in de vorm van een museum)en het fort De Cock.
De dierentuin ziet er redelijk verzorgd uit, hier zijn ook een paar orang-oetang apen met hele lange haren echt lange manen heb ik nog nooit gezien.Als laatste het militair museum: veel wapentuig waarmee orlog werd gevoerd tegen japan en later tegen de nederlandse politionele actie. Veel duidelijke foto's hoe het een en ander is verlopen.Morgen ga ik door naar Danau Maninjau )het meer van daninjau, is maar 40 km van Bukkettingi vandaan.
Tot later.
Wilma/Bart klopt ik heb het in Java/Bali altijd warmer ervaren dan hier, maar ik zit hier ook vaak veel hoger in de bergen, dus al direct veel koeler.
Het eten in sumatra vind ik beslist minder dan op java/bali, minder keus,
ik heb 2 keer in een ruhma padang gegeten erg lekker maar baik petis(heet!)
Ina gaar het goed met mijn katten?
Sampai jumpa lagi
Groeten voor Rob en Eelco, kussen voor Joyce,Mirjam Job,Maud en Thomas.


  • 11 November 2008 - 14:49

    Mir Vanuit Ede:

    hoi! ik krijg net een sms van rob en men, zijn goed aangekomen uit Tunesie, dan weet je dat. ik heb je gisteren gesproken en thomas wilde ook wel dag tegen je zeggen, toen ik zei dat ik dat voor hem heb gedaan, was het ook goed zei hij.
    fijne tijd liefs van ons
    kus

  • 11 November 2008 - 15:08

    Esther:

    Lambert, wat schrijf je veel en vaak. geweldig om zo met je mee te kunnen leven. en wat maak je veel mee wat we met een groep nooit kunnen... zowel de planning van je tocht als de wegen die je bereist... met gevaar voor eigen leven soms.. maar ook je contact met de mensen, de woningen, de arbeid, de dieren- tuin... allemaal bijzondere dingen, die in een rondreis langs scholen in Nederland niet zouden misstaan.
    Wie weet ga je met je verhalen de boer op, want ook qua geschiedenis zijn ze de moeite waard.
    Esther

  • 11 November 2008 - 21:43

    Lydia En Theo:

    Hoi Lambert,
    Eindelijk even tijd om je te mailen! Ik heb het boek Rubber, wat is geshcreven door Székely-Lulofs, dus je mag het lezen als je weer thuis bent.
    Mooie verhalen zeg, helemaal jouw vakantie he? Ik volg al je verhalen en zie het zo voor me. Gelukkig is het snorkelen goed gegaan en heb je genoten! Ik moest we lachen bij jouw marketing-actie bij het tehuis, goede raad krijgen ze zomaar kado! Leuk hoor!
    Ik ben nu al benieuwd naar je foto's en films van alles. Hee Lambert, nog hele fijne dagen!
    Groetjes Lydia

  • 12 November 2008 - 05:35

    Lambert:

    Hoi Lydia
    Ik heb het boek gelezen Rubber van lulofs, vandaar dat ik die infomatie had. Ze schrijft echt heel goed over de tijd dat de nederlanders waren in de buurt van Medan, ze schrijft op een directere manier dan Ellen Haaze.groet
    lambert

  • 12 November 2008 - 05:38

    Lambert:

    Hoi Rob en men
    Ik las van Mirjam dat jullie weer in nederland zijn van de trip naar tnesie. Naar jullie zin gehad? Mennie bijgekomen met je elleboog? We horen/lezen van elkaar
    liefs
    lambert.

  • 12 November 2008 - 05:40

    Esther:

    Hoi Esther, wat leuk dat je steeds zo enthausiast op mijn reisverslagjes reageert! Klopt hoor je onderneemt veel meer door het alleen reizen dan in een groep.Je moet wel!Je krijgt op deze manier veel sneller en op een leuke manier contact met de mensen. hartelijke groet
    lambert

  • 12 November 2008 - 05:43

    Lambert:

    Hoi Mir en Joyce
    Kan bijna niet geloeven dat jullie nu bezig zijn met de sinterklaasvoorbereidingen, ben daar niet mee bezig en past ook niet in het weersbestand van mij op dit moment. Raar idee natuurlijk want ik zou a.s. zondag sinterklaas zijn met de intocht in milsbeek, maar zit nog lekker hier.
    doei lieverds,
    kussen van papa ook voor Job,Maud, en Thomas.

  • 12 November 2008 - 08:59

    Barbara:

    Dag Lambert,

    Weer zo genoten van je reisverslag en ...zo leuk....maar overal waar jij geweest bent, zijn wij ook geweest ! Feest der herkenning ! Niemand in Nederland kan begrijpen hoe zwaar die 11-uur durende tocht in een hobbelende bus is geweest - man, leef je nog ? Wat is de omgeving van B. prachtig, he ? Als je dit leest zit je al heerlijk bij het meer van Maninjau - heel fijne dagen ! Sint komt binnenkort uit Spanje - dat is voor jou nu heel erg de vervanmijnbedshow, he ?

    Hartelijke groeten, Barbara

  • 15 November 2008 - 21:06

    Rob:

    ha die lambert

    leuk zo om te lezen volgens mij geniet je geweldig hier alles goed vandaag de intocht van sint in doornenburg gehad was weer leuk.job en Maud weer gewoon op mijn schoot gehad.groetjes van ons allemaal doei

  • 16 November 2008 - 08:50

    Riekie:

    Hoi hoi

    PRACHTIG OM OM JE MOOIE VERHALEN TE LEZEN EN WAT JE ALLEMAAL MEEMAAKT.
    wIJ HEBBEN EEN PRACHTIG WEEKEND GEHAD OP AMELAND MET HEEL GOED WEER.OOK HIER IS DE
    INTOCHT VAN SINTERKLAAS
    DOORGEGAAN {ZONDER JOU}
    ZO ZIE JE MAAR VOOR ALLES KOMT EEN OPLOSSING.
    NOG EEN MOOIE VOORTZETTING VAN JE PRACHTIGIGE VAKANTIE.

    TOON & RIEKIE.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 106402

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: