6 dagen in Tana Toraja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu 6 dagen in Tana Toraja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

6 dagen in Tana Toraja

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

31 Augustus 2009 | Indonesië, Batavia

Hoi hoi
Precies p[ tijd zelfs te vroeg staat Anis de chauffeur en de gids van de komende paar dagen voor mijn hotel in makassar.Het wordt een lange rit van 10 uur, maar wel in een goede auto!Het is een mooie tocht,onderweg wordt enkele malen gestopt om foto; te maken en om te eten. Op een gegeven moment staan we voor de erotica mauntains deze 2 bergen hebben de vorm van een vagina en penis.Vrouwen die problemen hebben om zwanger te geraken die komen bij deze berg bidden.Savonds lekker torajaans gegeten. Morgen echt het tana toraja ontdekken,Anis zal er zorg voor dragen dat ik echt een goede indruk krijg van de cultuur van deze stam.De volgende morgen gaan we als eerste naar een begrafenisceremonie.We hebben een slof cigaretten gekocht die we de familie aanbieden.We worden naar een gebouw geleidt dat gemaakt is van rotan en planken (mobiel zodat het ergens anders ook weer gebruikt kan worden),we krijgen hier thee aangeboden! Ik tel 56 van deze gebouwen,dus er kunnen meer dan 56 x 30 personen otvangen worden.De directe famile zit met omgeslagen zwarte rouwdoeken in gebouw nummer 1.hoe verder afstandelijk van de familie hoe hoger het nummer wordt.De kist met de overledene staat op een hoog overdekt plateau,de kist is bedekt met krisyssen(indonesische messen)De overledene is een man van 90 met een redelijk hoog aanzien,gezien het aantal buffels dat rondloopt en straks geslacht zal gaan worden.Tussendoor worden er aan de lopende band varkens geslacht,ze worden ontdaan van de ingewanden en een eerste roostering volgt om de haren weg te branden.Daarna wordt het varken uit elkaar gesneden en aan de mensen verdeeld,wat overblijft wordt savonds als eten aangeboden aan de gasten,en dit kan iedereen zijn ook de toerist!!Inmiddels worden de 10 buffels getoond aan het publiek,soms wordt er goedkeurend gemompeld en soms afkeurend gegromd(licht aan de omvcang van de buffel,en hoe hij er uit ziet)daarna volgt er een buffelgevecht,de beesten worden enorm opgejut door de begrafenisgasten.Na dit gevecht komen de buffels nog 1 x het terrein op,ze zijn nu weer helemaal schoon geboend. Op een bepaald moment geeft iemand een sein en worden de buffels een voor een geslacht,dit gebeurd met een slag tegen de halsader.Het dier stort neer en tegelijk komen er kleine jongens met bamboekokers het bloed opvangen.Ik moet zeggen dat ik het echt geen prettig gezicht vond deze slachtpartij,maar ik weet dat de tana toraja enorm veel van hun buffels houden,deze ceremonie zit geweven in hun cultuur.Er is een ceremonie bij geboorte huwelijken dood (wordt vervolgd)

• 31 Augustus 2009 - 13:34

Mir:

wat is het proces van leven en dood daar toch anders he?
    bij ons zo snel mogelijk onder de grond en dat was het dan, daar echt een feest etc ervan gemaakt. ach ja zo heeft elke cultuur wat!
    liefs Mir, en vast ook van Thomas, maar die ligt een dutje te doen op de bank stiekem :-)

• 31 Augustus 2009 - 19:29

Aggie:

Hoi Lambert,fijn te weten dat je zo geniet en alles goed met je is. Ook ik heb de kaart er weer bij liggen en volg je op je reis,wat mij verbaasd, is dat ze vreemden bij zo'n ceremonie toelaten,maar ook dat heeft natuurlijk te maken met hun gastvrijheid.Ik kijk weer uit naar de volgende editie! doei.

• 31 Augustus 2009 - 20:38

Cees En Wil:

Hoi Lambert
    Wat een ongelofelijk schouwspel daar krijg ik koude rillingen van als ik het lees laat staan al je er naar kijkt.
    Maar het is een belevenis die je bij zal blijven
    Lambert je bent geweldig en blijf genieten en voor al heel veel zien,
    groetjes van ons.
    we hebben je email ontvangen van Noorwegen maar dat komt wel eens
    doei.Cees.