vervolg 6 dagen in tana toraja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu vervolg 6 dagen in tana toraja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lambert Wijnhoven - WaarBenJij.nu

vervolg 6 dagen in tana toraja

Door: lambert

Blijf op de hoogte en volg Lambert

31 Augustus 2009 | Indonesië, Batavia

zo daar zijn we weer!Terug naar deze overleden man waar wij op de begrafenisceremonie zijn.De man is 2 jaar geleden overleden,hij blijft de tijd tot de begrafenis als huislid (in bed) aanwezig,het lichaam wordt in goede staat gehouden door middel van formaline. Zolang de dode in huis is wordt er ook voor herm/haar gekookt. In sommige gevallen kan dit 10 jaar zijn want eerst moet het geld bij elkaar gespaard worden voor de begrafenisceremonie.De ceremonie duurt 6 dagen ik was aanwezig op de derde dag dit is de slachtdag. Op de zesde dag wordt de kist bijgezetin het familiegraf(niet in de aarde)bovenaards, dit gebeurd middels een grote processie.Of iemand wordt in de rotsenbijgezet.Veel van de rotsgraven en ook de modernere graven worden voorzien van tau-tau dit zijn grote houten poppen die precies lijken op de overledene en die ook de kleren daarvan aan heeft.
In alles is de Toraja zeer gelovig of wel protestant of katholiek (10% is moslim)maar de ceremoniesblijven animistisch (oude voorouderlijke gebruiken) de kerk staat dit toe!Tijdens de ceremonie wordt er veel gebeden en gezongen(amazing grace-waarheen leidt de weg!)Het volgende wat we gaan bekijken zijn de boomgraven van de overleden zuigelingen.Deze lijkjes werden in een grote boom begraven (een uitholling)hiervoor komt een poortje van gevlochten touw.Achterliggende gedachte van de toraja:de zuigeling leeft met de boom mee omhoog en komt steeds dichter bij de hemel!!Vandaag echt heel veel indrukwekkende dingen gezien en beleefd. Morgen ff niets.
Toch wel ik ben naar de buffel en varkensmarkt geweest, ik kwam daar tinie en mariet uit Doetinchem en Maastricht opnieuw tegen. Afsraak gemaakt om savonds samen ergens te gaan eten. Op de markt liggen hele rijen varkens vastgebonden op een plateau van bamboe, ze kunnen zich totaal niet bewegen.(erg rot gezicht,de Mw. van de dierenpartij uit nederland zou hier overuren kunnen draaien).We hebben met zijn 3en nog wat fruit uitgeprobeerd,
Voor de volgende 2 dagen heb ik een gids ingehuurd en heb 2 dagen trecking gedaan.pfft pfft vermoeind hoor!!De eerste dag hebben we 7 uren gelopen door rijstvelden met paadjes als evenwichtsbalken (net als op lombok Wim en Christa!!)door bossen klimmen en dalen. Adelaars,mooie vlinders en ontzettend veel buffels gezien al of niet badend in water of modderbad (de buffels ploegen met hun poten de rijstvelden om)Duizend jaar geleden heeft zich hier een enorme orkaanuitbarsting voorgedaan.Zeer grote stenen liggen overal in deze buurt van sulawesi. DE mensen gebruiken deze stenen nu om hun doden in te begraven.Veel graven zijn voorzien van tau-tau en van eten, De toraja zegt dat je goed moet zijn voor de overledene dan is de overledene ook goed voor de levende.We slapen bij twee oude mensen in een origineel toraja;s huis(tongkonan)Mw. heeft kip gekookt in een bamboehuls en we krijgen originele zwarte toraja rijst. Daniel(de gids) zegt dat ik me eerst wel even kan gaan douchen,een goed idee, ik stel me dan natuurlijk een douche voor zoals in het hotel, mooi niet een grote cementen bak (mandi)met ijskoud water, ik hoef dus niet!!Na het eten wordt er nog wat gepraat, en om 20.15.....plat!! De gids slaapt op een strooien mat,ik krijg een slaapvertrek aangewezen met een heel dun matras,
Al met al toch redelijk wakker om 0.6 uur. om 7 uur ontbijt (hetzelfde eten als de avond er voor!!)en om 8 uur zijn we sl weer onderweg,ik met hele stijve spieren, maar dit was snel verdwenen. We lopen vandaag 5 uur alleen maar dalend,de pallediums (mijn schoenen) zijn daarvoor niet geschikt mijn rechter grote teen is rood en de nagel paars, ik hoop niet dat ik er echt last van ga krijgen.
Morgen sluit ik mijn bezoek af hier in tana toraja. Ik heb echt genoten van de mensen hier maar vooral van hun cultuur. Morgen (dinsdag) vertrek ik morgens om 8 uur met de bus en kom savonds om 7 uur aan in tentena. Tentena ligt aan het poso-meer waarvan de bewoners zeggen dat het meer het op een na schoonste meer is van de wereld, ik ben benieuwd!!
Let aub niet op de tikffouten. Het is al wat donker en er is een klein heel klein lampje wat brandt.
Sampai jumpa!!
Lambert


  • 31 Augustus 2009 - 13:28

    Mir En Thomas:

    zo dat klinkt weer goed allemaal pap, en dat terwijl je pas 2 weken weg bent vandaag, het voelt als veel langer en ook voor jou zo te lezen met wat je allemaal al weer hebt meegemaakt, wat moet dat de komende maand wel niet worden?! geniet ervan
    liefs en kus Mir & Thom

  • 31 Augustus 2009 - 20:49

    Lydia:

    Hoi Lambert,
    Leuk om de verhalen te lezen: zo zie je maar, als je niets probeert, maak je ook niets mee... Nou al dat slachten is denk ik niet je lievelingsbezigheid om naar te kijken, maar het toont je wel een kijkje in het echte Sulawesi! Kun je je voorstellen dat een opa hier een paar jaar op bed blijft liggen?
    Ben benieuwd naar de rest... groetjes Lydia

  • 01 September 2009 - 11:49

    Ria En Leo:

    Hoi Lambert,

    Erg leuk om je belevenissen zo te kunnen volgen. Spreekt ons erg aan omdat we zelf ook in Indonesië geweest zijn. Tot de volgende keer Groetjes Ria en Leo

  • 03 September 2009 - 09:44

    Riekie:


    Hallo Broer,

    Wat een verhaal weer,soms wel erg luguber(tenminste voor ons),maar daar is het natuurlijk allemaal gewoon hoort bij alle rituelen en cultuur.Heb je ook al iets van de aardbeving gehoord? Het is gelukkig wel een heel eind bij jou vandaan.Hier alles prima Marij is voor 2 uur per dag aan het werken.

    Heel veel Gr. en liefs Toon & Riekie.

  • 03 September 2009 - 10:13

    Rob En Mennie:

    hoi Lambert,

    wat interessant om mee te maken, je komt ook steeds de goeie mensen tegen die je een stukje meenemen en je uitnodigen,geweldig he,zo leer je de cultuur goed kennen.
    liefs,mennie en rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lambert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 106482

Voorgaande reizen:

23 Maart 2016 - 07 Mei 2016

opnieuw naar Sumatra

08 Oktober 2015 - 16 November 2015

Portugal ontdekken!

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

opnieuw naar de gordel van smaragd

06 Oktober 2013 - 23 November 2013

Opnieuw naar de gordel van smaragd

23 Mei 2012 - 21 Juni 2012

Het interressante Cuba ontdekken

25 Oktober 2010 - 19 December 2010

Mijn reis naar indonesia

Landen bezocht: